میزبان کلود
فضای ابری

بهترین سرویس‌های ابری برای ذخیره‌سازی داده

میزبان کلود میزبان کلود
853 بازدید 0 دیدگاه 13 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه: 20 دقیقه
/storage/post-covers/1683106103_2023-05-03_01.png
بهترین سرویس‌های ابری برای ذخیره‌سازی داده

ذخیره‌سازی ابری یا cloud storage یک فناوری است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا اطلاعات خود را بر روی سرورهای دیگر، ذخیره و مدیریت کنند. در این روش، اطلاعات به صورت اینترنتی و از طریق ارتباط اینترنتی در دسترس قرار گرفته و کاربر می‌تواند به راحتی اطلاعات خود را با دستگاه‌های دیگری که به اینترنت متصل هستند، به اشتراک بگذارد.

استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری در مقایسه با روش‌های سنتی ذخیره‌سازی، از جمله داشتن دیسک سخت افزاری یا اکسترنال و یا حافظه‌های USB، دارای مزایا و امکانات بسیار بیشتری است که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد.

استفاده از ذخیره سازی ابری چندین مزیت دارد. یکی از این مزایا قابلیت دسترسی آسان به داده ها از هر جایی از جهان تنها با اتصال به اینترنت است. همچنین، نگهداری اطلاعات در فضای ابری، به شما این اطمینان را خواهد داد که حتی در صورت بروز مشکل در سرورهای فیزیکی، داده های شما از دست نرود. نیاز به پرداخت هزینه کمتر برای ذخیره سازی داده ها نیز از دیگر مزایای استفاده از فضای ابری است. به طور کلی، استفاده از ذخیره سازی ابری باعث بهبود روند امور و افزایش امنیت داده ها می شود.

اغلب چه کسانی از کلود استورج استفاده می کنند؟

در اصل ذخیره‌سازی ابری، بستری برای ذخیره و به اشتراک گذاری فایل‌ها و داده‌ها از طریق اینترنت است. به همین دلیل هر فرد و سازمانی می تواند از این فناوری برای ذخیره‌سازی و به اشتراک گذاری اطلاعات استفاده کند.

به عنوان مثال، افرادی که می خواهند هر زمانی و از هر جایی به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند، از این فناوری استفاده می‌کنند. سازمان‌ها نیز از این فناوری برای ذخیره‌سازی داده‌های حجیم، اشتراک گذاری فایل‌های مختلف درون سازمانی و نگهداری نسخه های پشتیبان از سیستم‌ها استفاده می‌کنند.

معرفی بهترین سرویس‌های ابری برای ذخیره‌سازی

طبق معمول بگذارید ابتدا سرویس های استورج ابری خارجی را معرفی کنیم تا بتوانید در ادامه معیاری برای مقایسه در اختیار داشته باشید:

  • XN: این سرویس توسط شرکت Microsoft ارائه شده و قابلیت دسترسی به فایل‌ها با استفاده از هر دستگاهی از جمله کامپیوتر، تلفن همراه و تبلت را برای شما فراهم می‌کند.
  • گوگل درایو: این سرویس ابری توسط گوگل ارائه شده و برای استفاده از آن نیاز به داشتن حساب Google دارید. قابلیت اشتراک گذاری فایل‌ها با دوستان و همکاران نیز در این سرویس وجود دارد.
  • Dropbox: این سرویس ابری یکی از معروف‌ترین سرویس‌های ذخیره سازی ابری است. این سرویس قابلیت همگام سازی فایل‌ها با دستگاه‌های مختلف را فراهم می‌کند.
  • Box: این سرویس ابری توسط شرکت Box ارائه می‌شود و برای کاربران شخصی و کسب و کارها مناسب است.
  • Amazon S3: این سرویس ابری برای استفاده در برنامه‌های کسب و کاری و توسعه دهندگان نرم افزار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • iCloud: این سرویس ابری توسط شرکت Apple ارائه شده و بیشتر برای کاربران اپل کاربرد دارد.

از سایر سرویس‌های ذخیره سازی ابری می توان به این موارد نیز اشاره کرد: OneDrive، pCloud، Mega، Sync، SpiderOak، Tresorit و ...

سرویس‌هایی که برای ذخیره و مدیریت فایل‌ها در ابر ارائه می‌شوند، از لحاظ امکانات، قابلیت‌ها و قیمت‌ با یکدیگر متفاوت هستند. از تفاوت‌های آنها می توان به امکانات امنیتی، فضای ذخیره‌سازی، پشتیبانی از پروتکل‌های مختلف، قابلیت همکاری چندکاربره، دسترسی به افزونه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف و غیره اشاره کرد.

 

همچنین، برخی از سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری به عنوان سرویس‌های تخصصی برای نوع خاصی از فایل‌ها مانند فایل‌های صوتی، تصویری و یا فایل‌های اختصاصی کاربران عرضه می‌شوند.

مقایسه قیمت سرویس‌های ابری برای ذخیره‌سازی

در جدول زیر سعی شده تا با اطلاعات موجود در اینترنت، مقایسه ای از لحاظ ویژگی ها و قیمت سرویس های کلود استورج در اختیار شما قرار گیرد:

سرویس

ظرفیت اولیه

ویژگی‌های برجسته

قیمت (ماهانه)

Google Drive

15 GB

همگام‌سازی با گوشی‌های اندروید، پشتیبانی از بیشتر فرمت‌های فایل، قابلیت اشتراک‌گذاری فایل با دیگران

رایگان تا 15 گیگابایت، 1.99 تا 9.99 دلار برای بسته‌های بزرگتر

Dropbox

2 TB

همگام‌سازی با دستگاه‌های مختلف، اشتراک‌گذاری فایل و کاربران، قابلیت دسته‌بندی فایل‌ها

9.99 تا 16.58 دلار برای بسته‌های مختلف

Microsoft OneDrive

5 GB

امکان همگام‌سازی با اکثر دستگاه‌ها، پشتیبانی از فرمت‌های اسناد آفیس، امنیت بالا

رایگان تا 5 گیگابایت، 1.99 تا 9.99 دلار برای بسته‌های بزرگتر

Amazon S3

نامحدود

مقیاس‌پذیری بالا، قابلیت پشتیبانی از بیشتر فرمت‌ها، امکان استفاده از API برای انتقال داده

0.023 تا 0.025 دلار برای هر گیگابایت

iCloud

5 GB

همگام‌سازی خودکار با تمام دستگاه‌های اپل، پشتیبانی از فرمت‌های اسناد آفیس

رایگان تا 5 گیگابایت، 0.99 تا 9.99 دلار برای بسته‌های بزرگتر

البته دقت داشته باشید که این اطلاعات ممکن است تغییر کند.

کلود استورج

 

معیار انتخاب بهترین سرویس Cloud Storage

اگر مایل به تهیه سرویس کلود استورج هستید، پیشنهاد می کنیم این معیارها را در نظر بگیرید:

  1. قابلیت های سرویس: فیچرهای سرویس باید نیازهای شما را به نحو احسنت مرتفع کند. برخی از مهم ترین قابلیت های یک سرویس ابری عبارتند از ذخیره سازی، پشتیبانی از چندین سیستم عامل، امنیت و قابلیت دسترسی سریع و سهولت در مدیریت.
  2. قیمت: هزینه سرویس برای همه مهم است، بنابراین ارزیابی دقیق قیمت و بررسی هزینه های اضافی مانند هزینه های پشتیبانی، هزینه های مربوط به نگهداری و مدیریت، قیمت های مازاد بر اساس حجم داده و غیره بسیار مهم هستند.
  3. قابلیت اطمینان: این امر یعنی سرویس همیشه در دسترس باشد و به درستی عمل کند. بنابراین شما باید قابلیت های بک آپ گیری و بازیابی را بررسی کرده و مطمئن شوید که سرویسی که انتخاب می کنید، به شما قابلیت های کافی در این زمینه را بدهد.
  4. امنیت: امنیت از این جهت مهم است که شما باید اطمینان داشته باشید که داده هایتان در سرویس ابری امن بوده و هرگونه دسترسی غیرمجاز به آنها دفع می شود. بررسی سیاست های امنیتی سرویس ابری و اطمینان از وجود رمزگذاری اطلاعات و قابلیت های مرتبط با امنیت مانند اعتبارسنجی دو عاملی و غیره بسیار مهم هستند.

سرویس ذخیره سازی ابری در ایران

به کمک سرورهای ابری میزبان کلود می توانید به هر میزان که نیاز دارید، برای ذخیره سازی فایل ها و داده های خود فضای ابری سفارش دهید. به عبارتی، زمانی که سروری ابری تهیه می کنید می توانید به آن تا چندصد گیگ دیسک ابری متصل کنید.

علاوه بر این می توانید در هر زمان که اطلاعات و فایل های شما افزایش پیدا کرد، به سرور ابری خود دیسک مازاد اضافه کنید. دسترسی به این فضای ابری کاملاً امن بوده و می توانید با استفاده از کلید SSH و شبکه خصوصی از امنیت دسترسی ها اطمینان حاصل کنید.

 

جهت شروع سفارش کافیست ابتدا یک اکانت در میزبان کلود ایجاد کرده و سپس از بخش سرور ابری، یک ابرک با فضای مورد نیاز خود سفارش دهید.

نحوه پشتیبان‌گیری از داده‌های ابری و جلوگیری از از دست دادن آن‌ها

شما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای پشتیبان‌گیری، فایل‌های خود را از سرویس ابری به دستگاه خودتان منتقل کنید. این نرم‌افزارها معمولا توسط ارائه دهندگان خدمات ابری ارائه شده و با دسترسی به حساب کاربری به راحتی می‌توانید فایل‌های خود را به صورت خودکار و برنامه‌ریزی شده به دستگاه مورد نظر منتقل کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از پروتکل‌های مختلف مانند FTP، SFTP و Rsync از فایل‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. بنابراین برای بکاپ‌گیری از اطلاعات در سرویس های ابری، باید ابتدا به صورت دستی یا به صورت منظم و خودکار از فایل‌های درون سرویس ابری نسخه پشتیبان تهیه کنید.

این فایل‌های پشتیبان در هر زمان به سادگی و با سرعت بالا قابل بازیابی هستند. پس در این حالت حتی نیازی به انتقال فایل به مکانی دیگر نیست!

به طور کلی برای بک آپ گیری از داده های درون سرویس ابری می توان از این نرم افزارها استفاده کرد:

  • اکرونیس (Acronis)
  • کاربونیت (Carbonite)
  • بک‌بلیز (Backblaze)
  • دراپ‌باکس (Dropbox)
  • گوگل درایو (Google Drive)
  • مایکروسافت وان درایو (Microsoft OneDrive)

این نرم‌افزارها یا ابزارهای آنلاین معمولاً امکان پشتیبان‌گیری از فایل‌های مختلف را فراهم کرده و امکانات مختلفی مانند زمانبندی پشتیبان‌گیری و قابلیت بازگردانی سریع فایل‌های پشتیبان‌گیری شده را ارائه می‌دهند. بهتر است قبل از انتخاب یکی از این نرم‌افزارها، نیازهای خود را بررسی کرده و با ویژگی‌ها و قیمت‌های آن‌ها آشنا شوید.

بازیابی این اطلاعات نیز بسیار ساده است و برای ری استور کردن داده های ذخیره شده در ابر، باید از طریق پنل کاربری یا از طریق نرم افزار مدیریت بکاپ، فایل های مورد نظر را انتخاب و با استفاده از گزینه بازیابی، آنها را دانلود و مجدداً از آنها استفاده کنید.

در صورتی که فایل ها رمزگذاری شده باشند، باید رمز عبور را در زمان بازیابی وارد کنید تا فایل ها باز شوند.

جمع بندی

ذخیره‌سازی ابری یک روش کاربردی برای ذخیره کردن و به اشتراک گذاشتن داده‌ها در فضای ابری است. در این روش، داده‌ها در سرورهای ابری ذخیره شده و به وسیله اینترنت بین کاربران و دستگاه های مختلف جا به جا یا فراخوانی می‌شوند. مزایای استفاده از این روش عبارتند از: دسترسی آسان به داده‌ها، قابلیت پشتیبان‌گیری و بازیابی آسان، امنیت بیشتر و هزینه‌های کمتر.

برای انتخاب بهترین سرویس ابری، باید به عواملی مانند قیمت، فضای ذخیره‌سازی، پشتیبانی، امنیت و سرعت دسترسی توجه کرد. همچنین، باید برنامه پشتیبان‌گیری مناسبی را برای ذخیره و بازیابی داده‌های مهم انتخاب کرد.

در کشور ایران نیز سرویس‌های ابری متعددی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. با این حال، باید مطمئن شد که این سرویس‌ها دارای مجوزهای لازم برای فعالیت در کشور بوده و از لحاظ امنیتی مطمئن هستند.

پیشنهاد ویژه

CDN ابری میزبان کلود

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

مشاهده پلانها
میزبان کلود میزبان کلود
میزبان کلود
میزبان کلود
نویسنده مطلب میزبان کلود

ارائه دهنده خدمات زیرساخت یکپارچه ابری

بهترین سرویس‌های ابری برای ذخیره‌سازی داده 0 دیدگاه