میزبان کلود
آموزشی

چطور دو یا چند دامنه را به یک سایت متصل کنیم؟

میزبان کلود میزبان کلود
4662 بازدید 0 دیدگاه 08 خرداد 1402 زمان مطالعه: 15 دقیقه
/storage/post-covers/1685282566_2023-05-28_11.png
چطور دو یا چند دامنه را به یک سایت متصل کنیم؟

اتصال چند دامنه به یک هاست یا وبسایت می‌تواند به دلایل مختلفی اهمیت داشته باشد:

  • محافظت از برند: با اتصال چندین دامنه نزدیک به نام برندتان به یک وبسایت مشترک، می‌توانید از تصویر برند خود در برابر سوءاستفاده اشخاص دیگر و رقبا محافظت کنید. این کار مانع از ثبت دامنه‌های مشابه یا کپی‌کردن برند شما توسط دیگران می‌شود.
  • بهبود دسترسی: با پیوند دادن چندین دامنه به یک وبسایت، کاربران می‌توانند از طریق دامنه‌های مختلف به سایت شما دسترسی پیدا کنند. برای مثال ممکن است تلفظ نام برندتان با نوشتار آن کمی متفاوت باشد؛ که در این حالت، تمام شرایطی ممکن است کاربر آدرس را با املا خود تایپ کند، در نظر خواهید گرفت.
  • بازاریابی و تبلیغات: با اتصال چندین دامنه به یک وبسایت، می‌توانید در بازاریابی و تبلیغات آنلاین هدفمندتر عمل کنید. با استفاده از دامنه‌های مختلف، می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی را متناسب با گروه‌های مختلف از مخاطبان جذب کنید (شاید مخاطبین خارجی با پسوندهای مختلف دامنه؛ یا استفاده از پسوند متفاوت برای گوگل ادز).

البته با تمام این اوصاف، برای اتصال چندین دامنه به یک وبسایت باید تنظیمات مناسبی را در DNS و سرور وب اعمال کنید. همچنین، لازم است در هنگام استفاده از چندین دامنه، محتوا و لینک‌های داخلی را به درستی مدیریت کنید تا به تداخل و مشکلات احتمالی برنخورید.

 

نحوه اتصال دو یا چند دامنه به یک هاست

برای پیوند دو یا چند دامنه به یک وبسایت یکسان، ابتدا باید به دو نکته توجه کنید:

  1. تنظیمات DNS: ابتدا باید دامنه‌های مورد نظر را به سرورهای DNS متصل کنید. سپس در تنظیمات DNS هر دامنه، یک رکورد CNAME یا A ساخته و آن را به نشانی IP سرور اصلی وبسایت ارجاع دهید.
  2. تنظیمات وب سرور: برای پیوند دادن دامنه‌های بیشتر به یک وبسایت، باید این اجازه از سمت وب سرور صادر شده باشد.

اما برای انجام این پروسه دقیقاً باید چه اقداماتی انجام داد...

در اولین مرحله مسلماً باید دو دامنه خریداری یا ثبت کنید.

زمانی که دامنه ای را از یک ارائه دهنده تهیه می کنید، به شما امکان تنظیم ns می دهد؛ که باید در فیلدهای آن آدرس هاست خود را وارد کنید.

اگر دامنه و هاست را همزمان از یک ارائه دهنده تهیه کنید، به صورت خودکار نیم سرورهای هاست، به دامنه متصل می شوند.

خب، تا اینجا یک دامنه به هاست متصل شده، اما دامنه دوم چطور؟

چه اینکه دامنه دوم را نیز از همان ارائه دهنده خریداری کرده باشید، یا از جایی دیگر، تنها کاری که باید در این مرحله انجام دهید این است که آدرس نیم سرور هاست برای هر دو دامنه یکی باشد.

پس ns های هاست خریداری شده را کپی و دقیقا در فیلدهای بخش تنظیمات ns وارد کنید.

تا این مرحله هر دو دامنه به یک هاست اشاره می کنند.

در مرحله بعد، باید از طریق تنظیمات هاست، برای مثال سی پنل، دامنه دوم را اضافه کنید (البته اگر سرویس شما امکان افزودن دامنه بیشتر را داشته باشد).

پس برای مثال وارد cPanel شده و روی domains کلیک کنید.

 دو یا چند دامنه را به یک سایت

در صفحه باز شده، روی گزینه add a new domain کلیک کرده و دامنه دوم را اضافه کنید.

دقت داشته باشید که هنگام افزودن، گزینه share the same root را انتخاب کنید.

 دو یا چند دامنه را به یک سایت

در اینجا دامنه دوم (به اصطلاح addon domain) به هاست سایت شما متصل شده است.

در برخی موارد شاید لازم باشد دامنه دوم را به دامنه اصلی ریدایرکت کنید. پس برای اینکار وارد بخش redirects در سی پنل شده و یک ریدایرکت جدید بسازید؛

 دو یا چند دامنه را به یک سایت

دقت کنید که نوع این ریدایرکت redirect 301 باشد!

برای اطمینان از اینکه تنظیمات NS را در مرحله اول درست انجام داده اید، می توانید رکورد A را در بخش Zone editor سی پنل، بررسی کنید. این رکورد در هر دو دامنه باید دقیقاً به هاست شما اشاره کند.

 دو یا چند دامنه را به یک سایت

به همین سادگی هر دو دامنه شما به سایت مشترک متصل می شوند.

فعالسازی SSL برای دو دامنه

قاعدتاً اگر هاست شما گواهینامه SSL رایگان ارائه دهد و به شما اجازه افزودن دامنه بیشتر را داده باشد، باید برای دامنه های جدید و ساب دامنه ها نیز اعتبارسنجی و SSL را فعال کند.

برای اطمینان از این موضوع، به بخش SSL/TLS Status مراجعه کنید و در صفحه باز شده، وضعیت فعال یا غیر فعال بودن SSL را برای آدرس های مختلف مشاهده کنید.

اگر دامنه دوم شما دارای گواهینامه SSL نبود، روی گزینه Run Auto SSL کلیک کرده و منتظر تغییر وضعیت دامنه های مورد نظر باشید.

 دو یا چند دامنه را به یک سایت

اگر دقت کرده باشید، مقابل دامنه اصلی گزینه ای به نام force SSL وجود دارد؛ بهتر است برای برقراری ارتباطات امن این گزینه را نیز فعال کنید.

تغییر دامنه اصلی

ممکن است دامنه اصلی متصل به هاست شما، دامنه مورد نظرتان نباشد؛ و بخواهید دامنه دوم را به عنوان main domain معرفی کنید.

برای اینکار ابتدا باید در کنترل پنل هاست خود (یعنی جایی که از آن سرویس تهیه کردید) شده و دامنه اصلی متصل به هاست را ویرایش کنید (در برخی ارائه دهندگان شاید به تیکت نیاز باشد).

پس از انجام اینکار باید یک اقدام دیگر انجام دهید:

به قسمت phpMyAdmin در سی پنل رفته و در جداول به دنبال wp-option (برای وردپرسی ها) یا age-options بگردید.

 دو یا چند دامنه را به یک سایت

روی آن کلیک کرده و در جدول باز شده، دو مورد siteurl و home را به آدرس جدید مورد نظرتان (دامنه اصلی) تغییر دهید.

 دو یا چند دامنه را به یک سایت

اتصال دو دامنه به یک سایت در سرورهای مجازی، اختصاصی و ابری

برای اتصال دو دامنه به یک وب سرور نیز تقریباً باید منوال فوق را طی کنید؛ یعنی این مسیر:

  1. تنظیمات DNS: وارد تنظیمات DNS دو دامنه شده و ns های مربوط به سرور مشترک را به هر دو متصل کنید. اگر هم از CDN استفاده می کنید، باید بجای NS های سرور، NS های CDN را وارد کنید و سپس مرحله بعدی را در سمت CDN انجام دهید.
  2. افزودن رکورد CNAME یا A: در تنظیمات DNS سمت سرور، یک رکورد CNAME یا A اضافه کنید. در این رکورد، نشانی IP سرور وب خود را به عنوان مقصد برای دامنه‌هایتان وارد کنید. اگر سرور وب شما از توزیع بار (Load Balancer) استفاده می‌کند، باید به جای آدرس IP یک سرور، آدرس کلاستر را وارد کنید.
  3. تنظیمات وب سرور: سمت وب سرور خود، تنظیمات مربوط به میزبانی چند دامنه را فعال کرده و دامنه های مورد نظر خود را همراه با مسیر فایل ها را اضافه کنید. می‌توانید دو دامنه را به یک پوشه روی سرور وب متصل کنید.
  4. آزمایش اتصال: برای اطمینان از صحیح بودن اتصال دو دامنه به وب سرور و مسیر صحیح پوشه حاوی فایل ها جهت فراخوانی محتوا، هر دو آدرس را تست کنید.

با انجام این مراحل، شما می‌توانید دو دامنه را به یک سرور وب متصل کنید و از طریق هر دامنه به صفحات وب یکسان دسترسی پیدا کنید.

اتصال چند دامنه به یک سایت و تأثیر آن بر سئو

اتصال چندین دامنه به یک وبسایت اصولاً به خودی خود تأثیر مخربی بر رتبه‌بندی سئو ندارد. با این حال، برخی از عوامل جانبی می‌توانند بر SEO موثر باشند؛ البته اگر تنظیمات را به درستی انجام نداده باشید. بنابراین بهتر است برای اطمینان از رعایت اصول سئو، به این نکات توجه داشته باشید:

انتخاب یک دامنه اصلی: تأکید بر استفاده از یک دامنه اصلی و استفاده از دامنه‌های دیگر به شکل ریدایرکت. این موضوع کمک می‌کند تا ارزش و تازگی محتوا و اعتبار دامنه اصلی شما حفظ شده و از بروز مشکلات مربوط به محتوای تکراری به دلیل استفاده در چندین دامنه جلوگیری شود.

استفاده از ریدایرکت 301: در صورت استفاده از چندین دامنه، باید ریدایرکت از یک دامنه به دامنه دیگر ترافیک را با ریدایرکت 301 به آدرس اصلی منتقل کنید.

لینک سازی درست: برای لینک دهی سالم و حفظ استانداردهای سئو، باید از انکرتکست و آدرس درستی استفاده کنید. یعنی در صفحات برای لینک دهی داخلی، از آدرس دامنه اصلی استفاده کنید.

با رعایت این نکات، اتصال چندین دامنه به یک وبسایت می‌تواند بدون تأثیر منفی بر SEO به راحتی انجام شود.

جمع بندی

اتصال چند دامنه به یک وبسایت به شما امکان می‌دهد تا ضمن حفظ دامنه های مختلف، کاربران را به یک سایت واحد هدایت کنید. در این مطلب به دلایل و اهداف برندها جهت اعمال چنین تکنیکی اشاره کردیم.

همانطور که اشاره شد، برای اتصال دو دامنه به یک وبسایت، باید ابتدا تنظیمات DNS را برای هر دو به درستی انجام داده و ترافیک دامنه ها را به سمت یک سرور پاسخگو هدایت کنید. سپس از طریق کنترل پنل، دامنه اصلی را مشخص کرده و ریدایرکت های لازم را انجام دهید.

پیشنهاد ویژه

CDN ابری میزبان کلود

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

مشاهده پلانها
میزبان کلود میزبان کلود
میزبان کلود
برچسب‌ها :
میزبان کلود
نویسنده مطلب میزبان کلود

ارائه دهنده خدمات زیرساخت یکپارچه ابری

چطور دو یا چند دامنه را به یک سایت متصل کنیم؟ 0 دیدگاه