میزبان کلود
آموزشی

تفاوت بین Public IP و Private IP

میزبان کلود میزبان کلود
4726 بازدید 0 دیدگاه 13 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه: 25 دقیقه
/storage/post-covers/1683116376_2023-05-03_26.png
تفاوت بین Public IP و Private IP

زمانی که بحث آدرس های IP خصوصی و عمومی به میان می آید، اکثر کاربران اینترنت آدرس های عمومی را متصور می شوند. اما آیا می دانید که IP های خصوصی یا Private نیز وجود دارند؟ هر دستگاهی که به وب متصل می شود، یک آدرس پروتکل اینترنت یا آدرسIP دارد؛ و هر دو آی پی های عمومی و خصوصی به یک اندازه مهم هستند. در این مطلب ابتدا به چیستی IP های عمومی و خصوصی اشاره کرده و سپس هر دو را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد؛ در آخر به ارتباط آنها با امنیت در اینترنت خواهیم پرداخت.

آدرس IP خصوصی چیست؟

یک آدرس IP خصوصی یا Private IP address که به عنوان یک آدرس اینترنت یا آی پی لوکال شناخته می شود، در شبکه خصوصی شما مورد استفاده قرار می گیرد. برای اتصال به اینترنت، به احتمال زیاد از یک روتر استفاده می کنید، و دستگاه های شما از طریق یک کابل یا wi-fi به آن وصل می شوند.

روتر باید با هر دستگاهی ارتباط برقرار کند تا بتواند به هر کدام از آنها یک آدرس آی پی خصوصی اختصاص دهد. این آدرس تنها در شبکه شما قابل رویت است، که یعنی نمی تواند در اینترنت پیدا شود.

فرض کنید برای پرینت یک سند، از یک پرینتر بی سیم استفاده می کنید. برای اینکار، باید با کامپیوتر یا موبایل خود از طریق شبکه خصوصی تان یک درخواست ارسال کنید. به احتمال زیاد پرینتر شما باید یک آدرس IP خصوصی داشته باشد؛

این پرینتر در ادامه درخواست شما را دریافت و چاپ را شروع می کند. پس با توجه به این فرآیند، اگر کسی خارج از شبکه شما بخواهد سندی را چاپ کند، قادر به انجام آن از طریق دستگاه شما نخواهد شد.

آدرس های IP خصوصی شما علاوه بر مورد بالا، به روتر شما نیز کمک می کند تا ترافیک آنلاین را به درستی هدایت کند. فرض کنید در حال جستجوی چیزی در اینترنت هستید؛

اگر بر فرض مثال از موبایل تان برای این کار استفاده کنید، روتر شما نیز باید بدانید که آدرس IP خصوصی دستگاه تان چیست تا بتواند نتایج را به آن دستگاه نمایش دهد. به کمک این آدرس خصوصی، روتر دیگر می داند که شما از موبایل استفاده می کند نه کامپیوتر.

پس هر دستگاه دارای یک آدرس IP خصوصی بوده و دو دستگاهی که به یک روتر یکسان متصل شوند، نمی توانند آدرس یکسانی داشته باشند.

آدرس IP خصوصی ما از کجا مشخص می شود؟

آدرس های Private IP ما شبیه به آدرس های Public IP مان هستند. آدرس های IPv4 رشته های عددی با نقطه هایی مابین اعداد بوده و آدرس های IPv6 رشته هایی متشکل از حروف و اعداد با دو نقطه هایی مابین شان هستند.

روترهای شبکه ها نیز دارای آدرس های IP خصوصی بوده و از آنها برای مسیردهی به ترافیک اینترنت داخلی استفاده می کنند. فاکتور منحصر به فرد در مورد روترها این است که آنها آدرس های IP پیش فرضی دارند که از سمت تولید کننده به آنها اختصاص داده شده است.

بنابراین با اینکه بیشتر روترها از آدرس 192.168.1.1 به عنوان آدرس پیش فرض شان استفاده می کنند، تمام آنها و هر تولید کننده و مدلی از این آدرس استفاده نمی کند.

برای مثال NETGEAR و D-LINK از 192.168.0.1 و SMC و Belkin از 192.168.2.1 به عنوان آدرس IP پیش فرض استفاده می کنند.

منظور از LAN چیست؟

LAN مخفف Local Area Network یا شبکه محلی/لوکال است. منظور شبکه ای از کامپیوترهایی است که در یک محیط یکسان مثل منطقه ای مسکونی، ساختمان دانشگاه و یا محیط اداره، به یکدیگر متصل می شوند.

تا به اینجا، بیشتر در خصوص آدرس های خصوصی برای افراد/اشخاص صحبت کردیم. پس به عنوان یک کاربر مفرد، زمانی که قصد دارید از طریق ارائه دهنده خدمات اینترنتی یا ISP خود استفاده از یک سرویس را آغاز کنید، یک تکنسین برای شما یک شبکه لوکال راه اندازی کرده تا بتوانید به اینترنت متصل شوید.

سپس، می توانید دستگاه های مختلف مثل کامپیوتر، لپ تاپ، موبایل و حتی تلویزیون خود را به آن وصل کنید.

خرید cdn

با این وجود، شبکه های خصوصی می توانند بسیار بزرگ تر از این نمونه باشند. یک شرکت با چندین دستگاه را تصور کنید که می خواهد این دستگاه ها را به یکدیگر متصل کرده تا بتوانند باهم ارتباط برقرار کنند. تمام این دستگاه ها با آدرس های IP یونیک خود از طریق LAN به اینترنت متصل شده و هیچ فردی خارج از شبکه نمی تواند به آن دسترسی پیدا کند.

منظور از آدرس های IP عمومی  چیست؟

 به آی پی عمومی ( Public IP ) خود مثل آدرس منزل تان نگاه کنید. یک آدرس IP عمومی که در اینترنت قابل رویت باشد، شبیه به آدرس یک خیابان و یک پلاک خانه ای است که نشان می دهند شما در کجا ساکن هستید.

یک آدرس IP عمومی راهی است که روتر شما با اینترنت یا شبکه گسترده جهانی ارتباط می گیرد.

IP عمومی شما ( که به آدرس آی پی خارجی نیز معروف است ) آدرسی است که ارائه دهنده سرویس اینترنت تان به شما اختصاص می دهد. در واقع این آدرس رشته ای از اعدادی است که برای آنلاین شده به آن نیاز خواهید داشت.

زمانی که آنلاین می شوید، روتر شما برای هدایت ترافیک اینترنتی که دریافت می کند، از آدرس های IP خصوصی استفاده خواهد کرد.

برای پیدا کردن این آدرس، می توانید در اینترنت جستجو کنید : آدرس IP من چیست؟ یا به انگلیسی تایپ کنید: What is my IP address؛ سپس آدرس ip عمومی شما نمایش داده خواهد شد. منبع یا موتور جستجوی مورد استفاده شما می تواند در کنار این آدرس، شهر، کشور و حتی ISP تان را نیز  آشکار کند.

البته، اطلاعات شخصی همچنان ناشناس باقی خواهند ماند، بنابراین، نمی توان دقیقاً آدرس IP را با آدرس خانه یکسان دانست؛ اما اگر بخواهیم آذرس IP عمومی شما را با آدرس خصوصی تان مقایسه کنیم، مسلماً باید گفت که آدرس عمومی قابل رویت تر است.

پس بگذارید کمی بیشتر در مورد تفاوت این دو آدرس صحبت کنیم...

تفاوت های بین آدرس های IP عمومی و خصوصی

اساساً آدرس های IP عمومی و خصوصی هدف یکسانی را دنبال می کنند؛ اما از لحاظ دسترسی به آنها ، با یکدیگر بسیار متفاوتند. در ادامه به چند مورد از تفاوت های این دو نوع آدرس اشاره خواهیم کرد.

  • یک آدرس IP خصوصی در یک شبکه خصوصی یا LAN مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که یک آدرس آی پی عمومی در یک شبکه عمومی ( اینترنت ) استفاده می شود.
  • یک آی پی خصوصی در اینترنت قابل شناسایی نیست؛ اما یک آی پی عمومی را می توان آنلاین مشاهده کرد.
  • یک IP خصوصی تنها در شبکه خانگی منحصر به فرد است؛ اما یک IP عمومی در سراسر جهان یونیک یا منحصر به فرد است.
  • یک IP خصوصی رایگان بوده اما معمولاً آی پی های عمومی با هزینه هایی همراه هستند.
  • آدرس های خصوصی را یک ادمین شبکه اختصاص می دهد، در حالی که آی پی های عمومی را یک ISP پخش می کند.

در کل، اگر بخواهیم به اینترنت متصل شویم، باید از هر دو آدرس Ip عمومی و خصوصی استفاده کنیم. این دو دست در دست هم برای ایجاد یک تجربه خوب در اینترنت در خدمت ما هستند.

رنج ها یا تعداد IP های عمومی و خصوصی

مرجع شماره های اینترنت اختصاص یافته یا IANA (  Internet Assigned Numbers Authority) تعداد مشخصی از آدرس IPv4 را برای استفاده های خصوصی رزرو کرده است . میلیون ها شبکه خصوصی در سراسر جهان از آدرس های IP رزرو شده درون این رنج ها استفاده می کنند:

  • Class A: 10.0.0.0–10.255.255.255 
  • Class B: 172.16.0.0–172.31.255.255
  • Class C: 192.168.0.0–192.168.255.255

همانطور که مشاهده می کنید، این رنج آدرس های IP گسترده نیستند؛ شاید به این علت که می توانند در دفعات و در شبکه های لوکال مورد استفاده مجدد قرار گیرند. پس با توجه به  اینکه هر شبکه لوکال به صورت مستقل از دیگری فعالیت می کند، نیازی به گسترده و منحصر بودن آنها نیست.

اما از آنجا که آدرس های عمومی باید یونیک و منحصر باشند، رنج آدرس های Public IP بسیار گسترده تر از رنج های خصوصی هستند. در واقع، آنها شامل اعدادی هستند که در رنج های IP خصوصی رزرو نشده باشند.

سه کلاسی که در بالا دیدیم، برای شبکه های لوکال رزرو شده اند، اما IANA دارای فهرستی از آدرس های IPv4 با اهداف مختلف را نیز فراهم کرده که نشان می دهد آدرس ها برای چه اهدافی رزرو شده اند.

در نهایت، ترکیبی از شماره هایی که تا بحال استفاده و رزرو نشده اند، می تواند توسط ISP شما به عنوان آدرس آی پی عمومی تان اختصاص یابد.

سرور ابری

چرا از آدرس های IP خصوصی استفاده کنیم؟

حتی اگر متوجه نشده باشید، ممکن است در حال حاضر نیز از یک آدرس IP خصوصی استفاده کنید که توسط روتر به دستگاه شما اختصاص یافته است. اما سوال اینجاست که ما چطور از این آدرسها استفاده می کنیم؟

همانطور که گفتیم هر دستگاهی که در شبکه خانگی ما قرار دارد، از یک آدرس IP یونیک استفاده می کند. این آدرس به روتر کمک می کند تا دستورالعمل ها و ترافیک را از اینترنت به دستگاه صحیح هدایت کند.

بعلاوه، به دستگاه های شما کمک می کند تا با یکدیگر در شبکه لوکال ارتباط گیرند. مثل یک پرینتر و کامپیوتر.

همانطور که مشخص است، یک آدرس IP خصوصی، بخش جدا ناپذیری از شبکه ای که از روتر استفاده می کند.

هر بار که آنلاین می شوید، عملاً در حال استفاده از هر دو آدرس عمومی و خصوصی هستید؛ همانطور که در بالا گفتیم، برای چک کردن آدرس IP عمومی کافیست در گوگل سرچ کنید: آدرس آی پی من چیست؟

اما برای چک کردن آدرس های IP خصوصی باید به تنظیمات شبکه دستگاه خود دسترسی پیدا کنید. برای مثال می توانید از طریق ویندوز 10 آدرس IP خصوصی خود را به این شکل پیدا کنید:

  • به Setting رفته و روی Network and Internet کلیک کنید.

چطور آدرس IP عمومی یا خصوصی خود را چک کنیم؟

  • گزینه وضعیت یا status را انتخاب و روی properties کلیک کنید.

چطور آدرس IP عمومی یا خصوصی خود را چک کنیم؟

  • در properties اسکرول کنید و آدرس IP خصوصی خود را در سمت راست IPv4 address مشاهده کنید.

چطور آدرس IP عمومی یا خصوصی خود را چک کنیم؟

برای پیدا کردن آدرس IP خصوصی در دستگاه های دیگر مثل اندروید، مک و ISO نیز به همین سادگی می توانید از تنظیمات آن را پیدا کنید.

این مثال نمایان گر نحوه پیدا کردن آدرس های IPv4 بود؛ اما فراموش نکنید که آدرس های IPv6 نیز وجود دارند. در مقالات بعدی در خصوص تفاوت IPV4 و IPV6 اطلاعات جامعی در اختیارتان خواهیم گذاشت.

چطور آدرس IP خود را پنهان کنیم؟

نیازی نیست که آدرس IP لوکال خود را پنهان کنیم، چراکه این آدرس تنها برای دستگاه هایی قابل رویت خواهد بود که عضوی از شبکه باشند. اما، پنهان کردن آدرس IP عمومی همیشه ایده خوبی است. دلیل این پهنان سازی هم می تواند این باشد که ISP شما می تواند بلافاصله پس از اتصال تمام اقدامات آنلاین شما را رصد کند.

متاسفانه، زمانی که از آدرس IP عمومی استفاده می کنید، در معرض انواع حملات سایبری و کلاه برداری های مختلف قرار می گیرید. به همین دلیل است که پنهان سازی آدرس عمومی بشدت توصیه می شود.

اگر می خواهید آدرس Public IP خود را پنهان کنید، می توانید از یک VPN یا یک سرور پروکسی استفاده کنید. با اینکه هر دوی این راهکارها یک سطح بالاتر از امنیت و حریم خصوصی را فراهم می کنند، اما تفاوت هایی نیز باهم دارند که در این خصوص نیز در مقالات بعدی با جزئیات بیشتر بحث خواهیم کرد.

جمع بندی

در کل، آدرس های IP خصوصی عضوی از هر شبکه لوکال یا محلی هستند و چنین شبکه ای در هر خانه یا محل کاری یافت می شود. تمام دستگاه هایی که به یک روتر یکسان متصل شوند، از یک IP خصوصی برخوردار هستند.

آدرس های IP خصوصی همانند آدرس های عمومی در وب قابل رویت نیستند، و هدف اصلی آنها کمک به روتر ها برای اتصال و برقراری ارتباط با دستگاه هایی است که درون شبکه خانگی یا اداری واقع شده اند.

هر زمان که به وب متصل می شوید، از یک آدرس IP عمومی استفاده می کنید، که آنلاین قابل رویت بوده و به عنوان کدی عددی و منحصر به فرد عمل می کند که ارتباطات بین سرورها در اینترنت عمومی را ممکن می سازد. در کل هر دو IP های عمومی و خصوصی بخشی جدا ناپذیر از اینترنت امروزی به شمار می آیند. امیدواریم از این مطلب استفاده برده باشید.

پیشنهاد ویژه

CDN ابری میزبان کلود

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

مشاهده پلانها
میزبان کلود میزبان کلود
میزبان کلود
میزبان کلود
نویسنده مطلب میزبان کلود

ارائه دهنده خدمات زیرساخت یکپارچه ابری

تفاوت بین Public IP و Private IP 0 دیدگاه