میزبان کلود
پلتفرم پخش ویدیو

سرویس VOD چیست و چه کاربردی دارد؟ + مراحل راه اندازی کسب و کار VOD

میزبان کلود میزبان کلود
1513 بازدید 0 دیدگاه 13 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه: 20 دقیقه
/storage/post-covers/1683115758_2023-05-03_23.png
سرویس VOD چیست و چه کاربردی دارد؟ + مراحل راه اندازی کسب و کار VOD

VOD (Video On Demand)  یا ویدیو در زمان درخواست، حال و آینده ی صنعت پخش ویدیویی است. یکی از گزارشات اخیر اعلام کرده است که VOD هر سال 155% مخاطب بیشتری کسب کرده و 17.1 دقیقه به طور میانگین در هر سشن (Session) مشاهده می شود. در تحقیقات اخیر Hubspot مشخص شد که  افراد تماشای ویدیو را به سایر انواع محتوا مثل ایمیل، پست بلاگ و حتی اینفوگرافیک ترجیح می دهند. از طرفی مطالعات Cisco نیز نشان گر آن است که 70% افراد تا سال 2023 دستگاه های موبایل هوشمند خود را داشته و در نتیجه تقاضا برای ویدیوهای 4k و UHD دو برابر خواهد شد.

این آمار و ارقام بیانگر این مهم هستند که VOD در حال رشد است. در حال حاضر یکی از پر سود ترین کسب و کارها، ارائه سرویس های ویدیویی است. در این پست با جزئیات بیشتری پلتفرم های VOD را بررسی کرده و به مزایای استفاده از این سرویس اشاره خواهیم کرد.

VOD چیست؟

VOD یا ویدیو در زمان درخواست، به بازدیدکنندگان این امکان را می دهد تا بتوانند در هر زمان که خواستند ( زمان درخواست ) ویدیو مورد نظر را که می تواند برنامه های تلویزیونی، فیلم، سریال و غیره باشند، مشاهده کنند.

معنای اصلی این سرویس این است که کاربر شما می تواند برنامه مورد نظرش را از دیتابیسی از محتواها انتخاب کرده و بر روی پلتفرم های گوناگون مثل تلویزیون، کامپیوتر، موبایل و غیره، به طور همزمان مشاهده کند.

بنابراین به کمک این تکنولوژی کاربر می تواند هر زمان که فرصت پیدا کرد یا طبق برنامه زمانی مشخص خود، محتوای شما را مشاهده کند. به همین دلیل است که ، On Demand یا بنا به درخواست  نام گرفته است.

علاوه بر این، بیننده می تواند ویدیو مورد نظر را متوقف، پخش، fast-forward و rewatch کرده و به دفعات به محتوا دسترسی پیدا کند (پروتکل های HLS و MPEG-DASH).

سرویس VOD به وسیله یک کابل، ارائه دهنده تلفن، یا اینترنت، ارائه شده و سه مزیت اصلی برای مخاطب به همراه دارد:

  • تماشا در هر ساعتی از روز: این قابلیت به کاربران شما این اجازه را می دهد تا هر ساعتی از روز که تمایل دارند، به محتوای شما دسترسی پیدا کنند. دقیقاً برعکس برنامه های تلویزیونی که بر اساس یک جدول زمان بندی مشخص قابل مشاهده هستند.
  • آزادی عمل در مشاهده محتوای مورد علاقه: بینندگان می توانند به کمک این سرویس، محتوا و برنامه هایی را دست چین کرده و آنهایی را که علاقه دارند مشاهده کنند.
  • داشتن کنترل بیشتر بر ویدیو: همانطور که گفته شد، کاربر می تواند ویدیو در حال پخش را Pause، rewind، quick-forward و متوقف کرده و بر ویدیو کنترل کامل داشته باشد. بنابراین بیننده هیچ بخشی از محتوا را از دست نخواهد داد.

اهمیت VOD در چیست؟

اهمیت VOD در این است که کاربران امروزی به این گونه پلتفرم ها تمایل بیشتری نشان داده و از سبک های قدیمی دور تر می شوند؛ دلیل این ترند نیز این است که این سرویس به شما این امکان را می دهد تا هر فیلم، سریال، محتوای آموزشی و برنامه ای را که مایل به تماشای آن هستید، در هر زمان که قادر به مشاهده آن بودید، در پلتفرم انتخاب کرده و با کنترل بالا تماشا کنید.

فرض کنید یک دستگاه DVR از طرف ارائه دهنده سرویس خود دریافت کرده و می توانید برنامه های تلویزیونی، سریال ها و فیلم و مسابقات ورزشی را ضبط و در آینده مشاهده کنید. اینگونه، لذت تماشای تمام این برنامه دو چندان خواهد شد. اما در این شرایط، انتخاب برنامه ها، کیفیت، دشواری های ضبط کردن و غیره، امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

VOD چطور کار می کند؟

برای ارائه یک سرویس VOD، ابتدا ویدیو به یک فرمت دیجیتال تبدیل شده و روی یک سرور ویدیو ذخیره و نگهداری می شود. سپس فشرده شده و به کابل یا باند بیننده منتقل می شود.

پس از رسیدن به مقصد، ویدیو به وسیله یک بسته Set-top از حالت فشرده خارج شده و به اصطلاح decode نیز می شود.

در ادامه در دستگاه بیننده ذخیره شده و کاربر می تواند بلافاصله ویدیو مورد نظر را با سرعت بالا و کنترل های جانبی مشاهده کند.

یکی از کاربردهای آسان این سرویس این است که بیننده از صفحه نمایش تلویزیون خود فیلم مورد نظر را انتخاب کرده و از طریق ریموت کنترل دکمه پخش را بزند. فیلم در این لحظه برای بسته set-top یا هر دستگاه دیگر، پخش شده و سپس روی صفحه نمایش تلویزیون  با کیفیت بالاتر نمایان می شود؛ شبیه به فیلم هایی که در اینترنت پخش می شوند.

چطور می توان از VOD کسب درآمد کرد؟

همانطور که اشاره شد، VOD در زمان نیاز بنا به درخواست کاربر پخش می شود، پس معمولاً بسته های داده ای را که از سرور میزبان ویدیو دریافت کرده به سمت پلیر یا پخش کننده شما ارسال می کند. ارائه دهندگان VOD معمولاً محتوای ویدیویی تأثیرگذار و جدابی را تولید می کنند که این قابلیت را داشته باشد تا با دو مدل AVOD و SVOD برای آنها درآمد حاصل کند.

انواع مدل های کسب درآمد از VOD

موفقیت کسب و کار VOD به استراتژی محتوا و مدل کسب درآمد انتخابی بستگی دارد.

با متد یا روش تولید درآمد صحیح، یک فرد به تنهایی می تواند در کنار رسیدن به اهداف مالی خود، برندی را مشهور و شناخته شده کند.

پس به عنوان یک تولید کننده محتوا، ممکن است به این فکر افتاده باشید که...

چطور می توان به وسیله VOD بیشترین درآمد را کسب کرد؟

خبر خوب این است که با مطالعه ادامه این مطلب می توانید با روش های مختلف آشنا شده و درآمد زایی خود را آغاز کنید.

در زیر سه مدل کسب درآمد از ویدیو ارائه شده اند:

  • TVOD یا VOD تراکنشی: این مدل بر مبنای درآمدزایی به روش Pay per view یا پرداخت به ازای هر نمایش بوده و برای ویدیوهای بسیار پر بازدید و پر طرفدار بهترین روش است. در این مدل، بیننده برای محتوایی که مایل به تماشای آن است هزینه پرداخت کرده و یا از اجاره ماهانه استفاده می کند.

مدل بیزنس TVOD به دو دسته تقسیم می شود؛ EST فروش الکترونیکی، که مخاطب با پرداخت یکجای هزینه، یک برای پرداخت کرده و برای همیشه به محتوا دسترسی خواهد داشت؛ و DTR که مخاطب باید برای دسترسی به محتواهای مورد نظر مبلغ کمتری را برای مدت مشخصی پرداخت می کند؛ مثل سرویس های Google Play، iTunes و غیره.

  • پلتفرم SVOD: تولیدکنندگان دارای کتابخانه یا لیستی عظیم از ویدیوهای مختلف هستند که قصد دارند از طریق آنها کسب درآمد کنند. در این روش، مخاطب در یک پلتفرم ارائه دهنده سرویس های ویدیویی مشترک شده، و به مدت مشخصی مثل ماهانه، سالانه و غیره، برای دسترسی به ویدیوهای موجود اجاره یا هزینه اشتراک پرداخت می کند.

پس از پرداخت هزینه اشتراک به پلتفرم SVOD، کاربر می تواند در بین تمام لیست ها یا کتابخانه های ویدیویی پلتفرم چرخیده و ویدیوهای مورد نظر را هر زمان که تمایل داشت، به صورت آنلاین تماشا کند. دقیقاً مثل سرویس های نماوا، فیلیمو، نتفلیکس و غیره.

پلن های اشتراکی در این سرویس ها اغلب به صورت خودکار تمدید شده و یا کاربر می تواند آن را در هر زمانی متوقف کند.

  • AVOD یا VOD تبلیغاتی: یکی دیگر از مدل های درآمدی محبوب، روش VOD تبلیغاتی است که از تبلیغات متنوع برای کسب درآمد استفاده می کند. در این مدل، بیننده از ویدیو به شکل رایگان استفاده کرده اما مجبور است تبلیغات درج شده در آن را نیز مشاهده کند.

تبلیغات VOD به سه دسته طبقه بندی می شوند: Pre-roll که ابتدای ویدیوها پخش می شود؛ Mid-roll که در وسط ویدیو پخش می شود؛ و Post-roll. این مدل برای صاحبین صفحاتی که بازدیدکنندگان زیادی دارند، بسیار درآمدزاست. مثل ویدیوهای تبلیغاتی در یوتیوب یا آپارات.

چرا کسب و کار شما باید از VOD استفاده کند؟

پیچیدگی ها و سبک زندگی شلوغ امروزی وجود سیستمی را طلب می کند که منعطف بوده و با نیازهای مخاطبین به بهترین شکل همخوانی داشته باشد. سرویس های VOD به مخاطبین دسترسی پیشرفته تر و گسترده تر و به تولیدکنندگان زمان بیشتری برای انتشار ویدیوهای با کیفیت می دهد.

به این دلایل دقت کنید و از مزایای VOD برای کسب و کار خود بهره مند شوید:

  • راحتی

VOD این امکان را به کاربر شما می دهد تا هر زمان که مایل بود، به محتوا دسترسی پیدا کرده و به اصطلاح آن را مصرف کند. بنابراین هیچ محدودیتی از لحاظ زمانی و مکانی وجود نداشته و کاربران می توانند یک ویدیو را بارها تماشا کنند.

بر خلاف سرویس های پخش سنتی، سرویس های VOD app به موقعیت های جغرافیایی نیز محدود نمی شوند و کاربران از سراسر جهان می توانند به محتوا دسترسی داشته باشند.

بعلاوه، کسب و کارهای VOD با تعهد قراردادی مواجه نبوده و به مخاطبان این اجازه را صادر می کند که هر زمان که خواستند، استفاده از سرویس را متوقف کنند.

  • اشتیاق و انجمن آنلاین

به کمک VOD سازندگان می توانند یک انجمن یا Community ایجاد کرده و با یکدیگر در صنعت خود در ارتباط باشند.

با ساخت یک محتوای اورجینال حول یک موضوع خاص، سازندگان می توانند با همکاران خود آن را به اشتراک بگذارند. به این ترتیب، تعامل ویدیوها بیشتر شده و این همکاری باعث رشد کسب و کار و افزایش درآمد آن گروه می شود.

  • منبع درآمد ثانویه

یک پلتفرم ویدیویی اشتراکی ایجاد و برای ارائه دهنده سرویس ( یا تولیدکننده ویدیو ) یک درآمد معمولی مهیا کنید. به این صورت، آنها دیگر نیازی به پیدا کردن روزانه مشتریان جدید نخواهند داشت.

اگر عضوی از یک انجمن یا جامعه فعال هستید، تعداد مشتریان خود را با ارجاعات صحیح افزایش دهید. این اقدام به تولید کنندگان ویدیو، زمان و منابع بیشتری برای تولید محتواهای با کیفیت داده و به آنها کمک می کند تا برای رسیدن به صدر قدرت صنعت خود موفقیت بیشتری کسب کنند.

  • کنترل بیشتر بر انواع محتوا

با استفاده از پلتفرم های ویدیویی، سازندگان نیز می توانند برای خود صفحات شخصی ایجاد کرده و بر انواع محتوای آن کنترل کامل داشته باشند. به این صورت، آنها می توانند هر ویدیویی را برای هر مخاطبی که می خواهد تولید کنند.

بنابراین یک فرد می تواند با تولید یک محتوای خلاقانه، و انتشار آن به سراسر جهان، یک برند جدید ایجاد کند، یا حجم وسیعی از سرمایه به سمت خود جذب کند.

  • کسب درآمد از طرفداران فعلی

اگر در شبکه های اجتماعی فالوورهای زیادی دارید، می توانید آنها را به سمت فضایی آنلاین هدایت کرده و فالوررهای خود را به بینندگان ویدیوهایتان تبدیل کنید؛ پس از افزایش تعداد بینندگان صفحه، می توانید از این محبوبیت کسب درآمد کنید. البته عامل اصلی موفقیت تولید محتوای با ارزش برای مخاطبین صحیح است.

  • دسترسی بیشتر و مشتریان نا محدود

ساخت یک پلتفرم واحد بسیار کارآمد تر است، چراکه از طریق دستگاه های مختلف قابل دسترسی خواهد بود. به صورتی که مخاطبین می توانند تنها با یک کلیک از هر دستگاهی، از جمله لپ تاپ، کامپیوتر، موبایل یا تبلتی، به حساب کاربری خود وارد شده و ویدیوهای مورد علاقه شان را مشاهده کنند.

سرویس هایی که به VOD روی آورده اند، می توانند به مشتریان بی شماری دست یابند، به صورتی که می توانند با ارائه محتوای با ارزش به مخاطبین سایر نقاط جغرافیایی نیز دسترسی پیدا کنند.

  • سرگرمی بدون تبلیغ

هیچ چیز آزاردهنده تر مشاهده تبلیغات اجباری میان ویدیوی در حال پخش نیست؛ در واقع بسیاری از مخاطبین طرفدار پلتفرم های ویدیوی، برای جلوگیری از مشاهده تبلیغات، به پلتفرم هزینه جداگانه ای پرداخت می کنند. اگر کسب و کار شما تمایلی به استفاده از تبلیغات بین ویدیویی ندارد، می تواند به راحتی از VOD برای ارائه تجربه ای هموار به کاربران خود استفاده کند.

برای استفاده از VOD از کجا شروع کنیم؟

ساخت پلتفرم ویدیویی VOD یکی از بهترین تصمیماتی است که می توانید برای رشد کسب و کار و کسب درآمد بیشتر اتخاذ کنید؛ اگر صاحب کسب و کار آنلاینی هستید و قصد دارید مخاطبین بیشتری را به سمت برند خود جذب کنید، می توانید با تولید محتوای جذاب برای آنها و ساخت یک پلتفرم ساده، بهترین نتیجه را دریافت کنید.

یا اگر قصد دارید با تولید محتوایی اختصاصی برای برخی از مشتریان خود، دسترسی را محدود کرده و از کاربرانی که هزینه اشتراک پرداخت کرده اند، کسب درآمد کنید، می توانید از لینک های امن برای اینکار استفاده کنید. به این ترتیب تنها کاربرانی که به لیست شما اضافه شده باشند می توانند به محتوا دسترسی پیدا کنند.

برای اینکار نیز کافیست از طریق میزبان کلود، برای خود یک پلتفرم ویدیویی VOD ایجاد کرده و اقدام به بارگذاری محتوا کنید.

میزبان کلود این امکان را برای شما فراهم کرده تا با ساخت یک پلتفرم پخش ویدیویی، محتوای تصویری خود را در یک محیط یکپارچه و امن نگهداری کرده و از قابلیت های سطح جهانی یک ارائه دهنده VOD برای انتشار بی وقفه و با کیفیت ویدیوهای خود بهره مند شوید.

 

پیشنهاد می کنیم به صفحه VOD میزبان کلود مراجعه کرده و ویژگی های بی نظیر آن را بیشتر مطالعه کنید. در صورت داشتن هر گونه سوال در خصوص این سرویس و یا نحوه فعالسازی آن با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مراحل راه اندازی کسب و کار VOD

باید  گفت که VOD کاملاً یک نیچ با فرصت ها و بازار بالقوه بزرگ است؛ به همین دلیل روش های بسیاری در سال 2022 وجود دارد که می توانید به کمک آنها اقدام به کسب درآمد کنید. در زیر به 7 مرحله کلی اشاره می کنیم که جنبه عمومی دارند:

  1. یک مجموعه منحصر به فرد از ویدیو ایجاد کنید.
  2. نیچ خود را کشف کنید.
  3. حقوق معنوی استریمینگ یا پخش آنلاین را بشناسید.
  4. مدل درآمدی خود را نهایی کنید.
  5. یک وب سایت فروش محتوای ویدیوی ایجاد کنید.
  6. با موبایل کسب و کار خود را تقویت کنید.
  7. با کمک قیف بازاریابی محتوای خود را ارتقا دهید.
  • مرحله اول: برای شروع کار، باید یک لیست یا کتابخانه ای از ویدیوهایتان ایجاد کنید که مخاطبان را به سمت سرمایه گذاری در فروشگاه سرگرمی دیجیتال شما دعوت کرده و برایشان ارزشمند باشد.
  • مرحله دوم: اگر می خواهید یک فضای شلوغ و گسترده را به سمت خود جذب کنید، باید کاری انجام دهید که دیگران تا بحال انجام نداده اند؛ که این به معنی منحصر به فرد بودن محتوای شماست. اما ممکن است مخاطبان شما گسترده نباشند و برای یک نیچ خاص محتوا تولید کرده باشید؛ در این شرایط نیز باید مخاطبین و نیازهایشان را به خوبی بشناسید و بر اساس آن اقدام به تولید محتوا کنید.
  • مرحله سوم: پس از آنکه در مورد محتوا و مخاطبان آن مطمئن شدید، بهتر است آنها را با برنا مه یا پلن کسب و کاری خود همگام سازید. می توانید به سازندگان محتوا یا توزیع کنندگان برای پخش و انتشار محتوای آنها با رعایت حقوق کپی رایت مراجعه کرده و از محتوای آنها نیز در پلتفرم خود استفاده کنید.
  • مرحله چهارم: مدل سازی درآمد برای هر کسب و کاری ضروری است حتی در سرویس های استفاده از محتوا؛ پس روش ها و مدل های درآمدزایی اشاره شده در این پست را با دقت بررسی و یک یا چند مدل را برای خود نهایی سازی کنید.
  • مرحله پنجم: سپس، برای نمایش و تبلیغات در خصوص ویدیوهای موجود خود، می توانید یک وبسایت یا یک پلتفرم ابری ( پلتفرم VOD میزبان کلود ) ایجاد کرده و شروع به فروش و درآمدزایی کنید. البته این مورد به مدل انتخابی شما بستگی دارد.
  • مرحله ششم: حال زمان آن فرا رسیده تا به بخش عظیمی از مخاطبان ویدیو استریمینگ که به طرز قابل توجهی به موبایل هایشان وابسته هستند، دست یابید. به طور مستمر از طریق پلتفرم هایی مثل اندروید، IOS و غیره با محتوای خود مخاطبین را درگیر کنید.
  • مرحله هفتم: و سرانجام، حین کسب درآمد پلتفرم ویدیویی خود را ترویج دهید؛ پس از نهایی سازی نیچ کسب و کار، گواهینامه ها و مجوزها، وب سایت و پلتفرم یکپارچه با اپ های موبایل، آخرین مرحله این است که مشترکین را به سمت کسب و کار خود جذب کنید.

در خصوص مرحله هفتم می توانید از کمپین های تبلیغاتی پروموشنال، توضیحات ویدیوهای سئو شده، استفاده از تکنیک های جلب توجه در 10 تا 30 ثانیه اول، گوگل ادز و غیره استفاده کنید تا مخاطبین را به تماشای ویدیوهای خود تشویق کنید.

تمام روش های مارکتینگ می توانند در این پروسه به شما کمک کنند، از ایمیل مارکتینگ گرفته تا تبلیغات همسان، شبکه سازی با سایر تولید کنندگان، سئو و غیره.

جمع بندی

VOD یکی از بهترین و موثرترین راه های برقراری ارتباط با مخاطبین بوده و رابطه ای معنا دار برای رشد کسب و کارها ایجاد می کند. از سرویس VOD به روش های گوناگونی می توان کسب درآمد کرد، که در این پست به مهمترین و رایج ترین آنها اشاره شد؛

علاوه بر درآمدزایی، سازمان و کسب و کارهایی که قصد ایمن سازی لینک های ویدیویی خود را دارند نیز می توانند با استفاده از قابلیت های امنیتی موجود در پلتفرم میزبان کلود، به اهداف خود برسند. امیدواریم این پست برای شما مفید واقع شده باشد.

پیشنهاد ما به شما این است که به صفحه شبکه توزیع محتوا میزبان کلود مراجعه کرده و با تمام ویژگی ها و مزایای آن آشنا شوید؛ در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی نیز می توانید با کارشناسان میزبان کلود در تماس باشید.

پیشنهاد ویژه

CDN ابری میزبان کلود

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

مشاهده پلانها
میزبان کلود میزبان کلود
میزبان کلود
برچسب‌ها :
میزبان کلود
نویسنده مطلب میزبان کلود

ارائه دهنده خدمات زیرساخت یکپارچه ابری

سرویس VOD چیست و چه کاربردی دارد؟ + مراحل راه اندازی کسب و کار VOD 0 دیدگاه