میزبان کلود
CDN ابری

معماری Hybrid Cloud را کامل بشناسید!

میزبان کلود میزبان کلود
544 بازدید 0 دیدگاه 30 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه: 20 دقیقه
/storage/post-covers/1683116310_2023-05-03_01.png
معماری Hybrid Cloud را کامل بشناسید!

شاید در سالیان اخیر شنیده باشید که ابر هیبریدی بهتر از ابر عمومی یا خصوصی است. اما آیا دقیقاً می دانید چرا؟ واقعیت این است که معماری هیبرید کلود در راهکارهای ذخیره سازی IT چندگانه و سطح بالایی قابل اعمال است. پس باید به این موضوع توجه کنید که آیا توانایی بهره برداری از چنین سرویس را دارید؟ آیا زیرساخت های پیاده سازی آن را دارید؟

یکی از نقاط ضعف محیط های ذخیره سازی ابری عمومی، اتمام پذیری آنهاست. در عوض یک رویکرد تنظیم و جایگذاری حجم کاری منعطف برای محیط های ابری می تواند بیشتر معقول به نظر رسد. یعنی انعطاف پذیری در زمان های افزایش و کاهش حجم در موارد مختلف. اینجاست که مفهوم Hybrid Cloud معنا پیدا می کند.

در این مطلب به چیستی معماری هیبرید کلود، نحوه عملکرد آن، مزایا و معایب و مقایسه ای با multi-cloud اشاره خواهیم کرد؛ سپس به نمونه هایی از کارکردها و زیرساخت هایی که این تعامل فضای ذخیره سازی بدون مرز را ممکن می سازند، خواهیم پرداخت.

منظور از معماری Hybrid Cloud چیست؟

هیبرید کلود به ترکیبی از انواع مختلف زیرساخت ها اشاره دارد؛ معمولاً زیرساخت یک ابر عمومی ( public cloud ) و زیرساخت یک ابر خصوصی ( private cloud ). به عبارت دیگر، معماری ابر هیبریدی ترکیبی از پلتفرم های on-premises ، ابری خصوصی شخص ثالث، و ابر عمومی است.

موسسه استانداردهای ملی ( NIST ) معماری هیبرید کلود را آمیختگی دو زیرساخت مجزایی توصیف می کند که واحدهای یونیک را با تکنولوژی استاندارد شده در کنار هم قرار داده که در نهایت مالکیت داده ها و اپلیکیشن ها را ممکن می سازد.

معماری هیبرید کلود به کسب و کارها امکان پیکربندی و استقرار داده با گزینه ها و انعطاف پذیری بیشتر می دهد.  این معماری جا به جایی حجم های کاری یا Workload ها بین ابرهای عمومی و خصوصی را ممکن ساخته است؛ چراکه هزینه ها و پردازش ها ( رایانش ) به تغییر وابسته هستند.

بنابراین محیط های معماری هیبرید کلود معمولاً شامل این موارد هستند:

  • حداقل یک ابر خصوصی و یک ابر عمومی
  • دو یا چند ابر خصوصی
  • دو یا چند ابر عمومی
  • یک محیط مجازی متصل به حداقل یک ابر عمومی یا خصوصی

آیا همه باید از راهکار هیبرید کلود استفاده کنند؟

جدال بر سر اینکه کدام مدل از رایانش ابری مناسب است همچنان یک موضوع بحث برانگیز است. بسیاری از شرکت ها از خود می پرسند که آیا ما با محیط های ابر عمومی به انعطاف پذیری کافی خواهیم رسید؟ آیا به امنیت بالاتر ابر خصوصی احتیاج داریم؟ چرا نتوانیم از هر دو در کنار هم استفاده کنیم؟

خبر خوب اینجاست؛ به کمک راهکار ابر هیبریدی می توانید از هر دو به طور همزمان استفاده کنید.

طبیعت و قابلیت شخصی سازی ابرهای هیبریدی برای آنهایی مناسب است که این موضوع را درک کرده اند که هیچ راهکار one-size-fits-all یا راهکاری برای همه فصول، وجود ندارد. بخصوص در فضای ابری؛

هر دو محیط ابری عمومی و خصوصی، مزایا و کارکردهای خاص خود را دارند، اما مزایای خاص و شخصی سازی شده ی رایانش ابری هیبریدی اجتناب ناپذیر هستند.

بگذارید ابتدا به مزایای ابرهای عمومی و خصوصی بپردازیم و سپس هر دو را کنار یکدیگر قرار دهیم...

  • مزایای رایانش ابر عمومی ( Public cloud computing )

یکی از مزایای رایانش ابر عمومی این است که وظیفه نگهداری از سرویس بر عهده ارائه دهنده است نه سازمانی که از ابر استفاده می کند. این یعنی سازمان ها به نیروهای IT بیشتر نیازی نخواهند داشت.

این موضوع نه تنها در زمان صرفه جویی به عمل می آورد، بلکه به صرف هزینه های IT برای مقاصد دیگر نیز منتج می شود.

  • مزایای رایانش ابر خصوصی ( Private cloud computing )

برای دسترسی به اطلاعات حساس تر، برخی از سازمان ها باید از محیط و سرویس های ابر خصوصی استفاده کنند. ویژگی متمایز این رایانش این است که ابر با هیچ کاربر دیگری غیر از سازمان به اشتراک گذاشته نخواهد شد.

البته ممکن است سازمانی که از ابر خصوصی استفاده می کند، مجبور باشد تا تمام یا برخی از نرم افزارها و زیرساخت های لازم را تهیه کند؛ این موضوع آن را نسبت به ابر عمومی هزینه بر تر می کند.

خرید cdn

چرا هیبرید کلود یک گزینه خوب برای سازمانهاست؟

سازمان هایی که با ابر کار کرده و از آنها برای پیشبرد امور خود استفاده کرده اند، متوجه شدند که ضمن اثربخشی بالای محیط های ابری عمومی، آنها راهکاری برای تمام مشکلات ذخیره سازی و پردازشی نیستند. همانند هر چیز دیگر، ابر عمومی نیز دارای نقاط ضعیفی است.

بنابراین، معماری ابر هیبریدی توسعه و تکامل یافت تا بر نقاط قدرتمند هر کدام از دو محیط سرمایه گذاری کند.

سرویس های هیبرید محور در کسب و کارهای متوسط بسیار رواج یافته اند. تمایل به استفاده از این نوع سرویس ها از دو ناحیه نشات می گیرد: نیاز به امنیت و حفظ اطلاعات در محیطی خصوصی؛ و هزینه های کمتر و مقیاس پذیری ابر عمومی.

استفاده از این دو ابر در کنار هم به سازمان ها این اجازه را می دهد تا به طور موثر و بدون دردسر به سطح امنیتی مورد نظر خود رسیده و با صرف هزینه ای کمتر از اطلاعات حساس خود محافظت کنند.

به این ترتیب ابرهای هیبریدی می تواند برای شرکت هایی بهترین راه حل باشد که هم دارای اطلاعات حساسی هستند که باید در جایی امن نگهداری شود و هم دارای اطلاعاتی هستند که اهمیت کمتری داشته و می تواند در محیطی کم هزینه تر نگهداری شوند.

برای مثال، شرکت هایی که از e-commerce به عنوان یک استراتژی بلند مدت استفاده می کنند، ممکن است به معماری سرورهای زیادی احتیاج داشته باشند که می توانند در محیط ابری واقع شده باشند؛ اما می توانند در ادامه اطلاعات را به  ابر خصوصی تمام مشتریان انتقال دهند.

این سرویس به همگام سازی و یکپارچه سازی تمام قسمت های یک ابر عمومی با داده های داخلی سازمان نیاز دارد، و از طرفی تکنولوژی امنیتی در سرورهای لبه (edge سرورها) برای ایمن سازی محیط خصوصی به نیاز سازمان بستگی دارد.

به لطف این سرویس، ارائه دهندگان ابر عمومی اکنون می توانند خدمات ابری خود را روی دیتاسنترهای مشتریان خود اجرا کنند.  در مقابل، سازمان هایی که از ابرهای خصوصی استفاده می کنند اکنون آنها را اجاره کرده و به محیط ها و دیتاسنترهای خارج از سازمان منتقل می کنند.

اما با این حال هر کسب و کاری می تواند از هیبرید کلود بهره مند شود؛ بگذارید به چند نمونه اشاره کنیم:

یک شرکت مشاوره ای کوچک می تواند از ابر عمومی برای رصد متغیرهای حسابداری در کنار تحلیل اطلاعات محرمانه مشتریان خود در یک محیط ابر خصوصی استفاده کند.

یک شرکت الکتریکی متوسط می تواند از ابر خصوصی برای ذخیره سازی آدرس های مشتریان و اطلاعات حساب شان استفاده کرده و در عین حال از ابر عمومی برای سرورهای ایمیل کارکنان، پیام های اضطراری و سایر ارتباطات استفاده کند.

یک سازمان بزرگ می تواند از ابر خصوصی برای پیشبرد امور داخلی خود، ERP ابری و سایر امور کاری استفاده کرده و به طور همزمان از ابر عمومی برای ارسال ایمیل های شرکت و برقراری ارتباط با مشتریان کمک گیرد.

Hybrid Cloud چطور کار می کند؟

نحوه کارکرد هیبرید کلود نیز دقیقا همانند ابرهای عمومی و خصوصی به طور مجزاست. به صورتی که...

  • یک WAN، LAN، شبکه خصوصی مجازی یا VPN و API ها به چندین کامپیوتر متصل می شوند.
  • سپس مجازی سازی، ذخیره سازی نرم افزاری، و کانتینرها منابع را تجزیه کرده و به شما اجازه می دهد تا استخرهایی از داده ها ایجاد کنید.
  • نرم افزار مدیریتی این منابع را به محیط ها یا موقعیت هایی که اپلیکیشن ها اجرا می شوند، اختصاص می دهد.
  • یک سرویس اعتبار سازی به درخواست و فراهم سازی منابع در لحظه کمک می کند.

اتصالات شبکه ای بین زیرساخت های مختلف هیبرید کلود یک امر ضروری و لازم هستند. اگر این زیرساخت ها به یکدیگر متصل نشوند، عملاً کسب و کار شما به طور واقعی بر روی زیرساخت هیبرید کلود اجرا نخواهد شد. در عوض، شما از چند ابر موازی استفاده خواهید کرد، که این موضوع  همگام سازی داده ها را از بین خواهد برد.

به روش های زیر می توانید زیرساخت های ابر خصوصی، عمومی و هیبریدی را به هم متصل کنید:

  • VPN: این روش اتصالات رمزنگاری شده و امن را مبسر می کند؛  از آنجا که ترافیک VPN رمزنگاری می شود، هر دستگاهی که به شبکه متصل می شود می تواند به طور کاملاً امن مثل بخشی از یک شبکه داخلی خصوصی با سایرین ارتباط برقرار کند. بنابراین VPN اجازه می دهد تا اتصالات ابرها و زیرساخت های on-premises به طور کاملاً امن در اینترنت برقرار شوند.
  • WAN: یک WAN کامپیوترهای از راه دور را به هم متصل می کند، بر خلاف LAN که اتصالات داخلی را مهیا می کند. یک اتصال WAN می تواند قابل اتکا تر از اینترنت عمومی باشد؛ اما همچنان استفاده از رمزنگاری VPN می تواند مفید باشد.
  • API: یک یکپارچه سازی API برای استفاده از قابلیت های هیبرید کلود لازم است تا دیتابیس ها، اپلیکیشن ها و پلتفرم ها به یکدیگر متصل شوند. می توان API Call ها را مثل درخواست های HTTP بین ابرها ارسال کرد، چه با استفاده از اینترنت، WAN و یا VPN.

منظور از فضای ذخیره سازی هیبرید کلود چیست؟

استورج یا فضای ذخیره سازی به مدلی از معماری هیبرید کلود اشاره دارد که خدمات ذخیره سازی را توسط ترکیب عملکرد مدل های ذخیره سازی ابر عمومی و خصوصی برای شما فراهم می کند. کاربران با استفاده از اپلیکیشن های ابری و یا فریم ورک های خدمات API وب، از این سرویس ها استفاده می کنند.

تکنیک های ذخیره سازی هیبرید کلود از زیرساخت ها، اپلیکیشن ها و سیستم های ذخیره سازی داخلی و خارجی ابرها استفاده می کنند تا یک معماری Storage یکپارچه را مهیا کنند.

استفاده از رویکرد ذخیره سازی هیبرید کلود ریسک های امنیتی ذخیره سازی داده ها در یک محیط ابری عمومی از بین برده و یک زیرساخت مجازی ذخیره سازی را برای شما فراهم می کند.

یکی دیگر از رویکردهای رایج در استفاده از استورج هیبرید کلود استفاده از آن برای ساخت اپلیکیشن های ذخیره سازی بر روی محیط ابر عمومی است. برای مثال، راهکار بک آپ گیری و ذخیره سازی Dropbox زیرساخت خود را روی Amazon S3 ایجاد کرده است.

چطور رایانش به سبک هیبرید کلود می تواند به انتقال آسان تر داده ها کمک کند؟

اکثر سازمان ها در استفاده و مهاجرت به سرویس های ابری مردد هستند، چراکه اکثر آنها مسائل امنیتی و شاید مقاومت در برابر تغییر را در مقابل آن می بینند. اما لازم است بدانید که اکثر شرکت ها نگران کنار گذاشتن زیرساخت هایی هستند که سالها درگیر توسعه و بهبودش بوده اند؛

با توجه به اینکه فضای ذخیره سازی ابری راحتی و امنیت بیشتری را به همراه دارد، شرکت ها می توانند بدون نیاز به کنار گذاشتن سیستمی که به آن عادت کرده اند، از این تکنولوژی استفاده کنند.

طبق مطالعات گذشته، اکثر صاحبین کسب و کارها اعلام کردند که نگران پیچیدگی ها و مشکلات امنیتی پشت پرده ی سرویس های ابری هستند. اما این یک تصور اشتباه است!

ذخیره سازی داده ها در فضایی ابری به بهینه سازی شبکه، خودکار سازی سرویس ها و گسترش ظرفیت اجرایی کمک می کند. مزایای استفاده از رایانش ابری به اندازه زیاد و چشم گیر هستند که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد.

رویکرد هیبریدی یعنی کاربر ملزم نیست تا با فرآیندهای جدید سازگار شود و یا داده ها را تبدیل کند. گزینه های هیبرید کلود به کاربران این امکان را می دهند تا از داده هایی که در فضای خارجی ذخیره شده اند در کنار آنهایی که در فضای داخلی موجود هستند، استفاده کنند.

راهکار میزبان کلود

یکی از سرویس های کم نظیر میزبان کلود، فضای ابری است که می توانید از آن برای مقاصد مختلف ذخیره سازی خود استفاده کنید. به کمک این سرویس می توانید دیسک های مورد نیاز خود را در لحظه به محیط ابری خود اضافه کرده و یا حجم فضای خود را کاهش دهید. پیشنهاد می کنیم به صفحه سرور ابری میزبان کلود مراجعه کرده و با ویزگی های منحصر به فرد آن بیشتر آشنا شوید.

جمع بندی

هدف یک سازمان باید افزایش اثربخشی، کاهش هزینه ها و رشد باشد؛ در غیر این صورت در رقابت درجا زده و محکوم به حذف خواهد شد. یکی از رویکردهایی که سازمان ها و شرکت های امروزی باید به آن توجه کنند، روی آوردن به زیرساخت ها و محیط های ابری است.

هیبرید کلود یکی از تکنولوژی هایی است که مزایای استفاده از ابر عمومی و خصوصی را با یکدیگر تلفیق کرده و یک راهکار بهینه و امن را در اختیار کسب و کارها قرار می دهد. در این مطلب به چیستی هیبرید کلود، مزایا و کارکردهای آن و موارد استفاده برای شرکت ها اشاره کردیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

پیشنهاد ویژه

CDN ابری میزبان کلود

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

مشاهده پلانها
میزبان کلود میزبان کلود
میزبان کلود
برچسب‌ها :
میزبان کلود
نویسنده مطلب میزبان کلود

ارائه دهنده خدمات زیرساخت یکپارچه ابری

معماری Hybrid Cloud را کامل بشناسید! 0 دیدگاه