میزبان کلود
CDN ابری

تفاوت بین ابر عمومی و ابر خصوصی + مزایا و معایب

میزبان کلود میزبان کلود
956 بازدید 0 دیدگاه 13 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه: 20 دقیقه
/storage/post-covers/1683116356_2023-05-03_01.png
تفاوت بین ابر عمومی و ابر خصوصی + مزایا و معایب

با وجود اصطلاحات عجیب و غریب و نامفهوم دنیای cloud که شاید به علت ترجمه نادرست و یا عدم وجود عبارات فارسی برای برخی اصطلاحات، دنیای رایانش ابری برایتان در ابتدا گیج کننده و ترسناک به نظر آید. اما در میزبان کلود سعی کرده ایم تا این اصطلاحات را به طور شفاف و به زبان ساده برایتان شرح داده و چیستی آنها را برایتان روشن کنیم. در خصوص رایانش ابری و سرورهای ابری، بخش های متشکل آنها از جمله سرویس های IaaS، SaaS، PaaS و غیره در مقالاتی مجزا توضیحاتی ارائه کرده ایم که می توانید برای مطالعه آنها به بلاگ میزبان کلود مراجعه کنید. در این مطلب قصد داریم به تفاوت های بین ابر عمومی ( Public Cloud ) و ابر خصوصی ( Private Cloud ) اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم.

پس ابتدا بهتر است برای درک بهتر موضوع به چیستی ابر عمومی، ابر خصوصی و اصول معماری ابری اشاره کنیم...

ابر عمومی و ابر خصوصی

برای شروع بگذارید با یک تعریف مختصر این دو مفهوم را بهتر بشناسیم:

ابر عمومی: public cloud عبارتی برای سرویس های رایانش ابری است که بر مبنای هزینه ای مشخص یا حتی رایگان و از طریق اینترنت در خدمت چندین سازمان قرار می گیرند.

ابر خصوصی: private cloud عبارتی است برای سرویس های رایانش ابری که به تنها یک سازمان مشخص خدمت رسانی می کنند.

بد نیست قبل از توضیح بیشتر این دو عبارت، مفهوم ابر را بیشتر باز کنیم...

ابر یا CLOUD چیست؟

آیا شما هم در ابتدا پس از شنیدن کلمه ابر سردرگم شدید که چرا ابر؟

به رایانش ابری همانند یک شرکت خدماتی نگاه کنید.

بگذارید ابر را برق یا الکتریسیته تصور کنیم؛ و فرض کنیم که ما و همسایگانمان به برق نیاز داریم.

می توانیم برق خودمان را تولید کنیم. اما شاید برون سپاری کردن راه اندازی و عملیات تولید انرژی به یک شرکت شخص ثالث که متخصص تولید الکتریسیته است، ایده بهتری باشد.

به این ترتیب ما و همسایگانمان به سادگی و در کسری از زمان، می توانیم به برق مجهز شویم.

با این تنظیمات برق، ما تنها به ازای مصرف مان هزینه پرداخت خواهیم کرد. استفاده بیشتر، هزینه بیشتر و بالعکس.

از سوی دیگر، شرکت خدماتی برق نیز به بهینه سازی عملیات و انجام سریعتر و موثرتر آنها و کاهش قطعی تمرکز خواهد کرد.

حال این مثال را با دنیای ابری تشبیه کنیم....

  • تولید برق توسط خودمان، دقیقاً شبیه به راه اندازی منابع سرور و کامپیوتری در سازمان خودمان است.
  • استفاده از یک شرکت خدمات برقی شخص ثالث، همانند به کار گیری یک ارائه دهنده خدمات ابری است.
  • پرداخت برای برق مصرفی بجای سرمایه گذاری بر تولید برق توسط خودمان، دقیقاً همانند پرداخت به ازای مصرف در سرویس های رایانش ابری است.

منظور از ابر عمومی چیست؟

زمانی که افراد در مورد ابر یا مهاجرت ابری صحبت می کنند، به احتمال زیاد در مورد ابر عمومی در حال بحث هستند. این روزها راه اندازی ابر عمومی بسیار رواج یافته است. مسلماً مزایای بسیاری دارد که به این حد مورد استقبال قرار گرفته.

ابر عمومی ( Public Cloud ) جایی است که سرویس ها یا خدمات برای افرادی که قصد اجاره آنها را دارند، بر بستر اینترنت عمومی ارائه می شود.

در ابر عمومی، خدمات و منابع ( مثل سرور و فضای ذخیره سازی ) در اصل در مالکیت یک ارائه دهنده شخص ثالث یا شرکت بوده و توسط آنها اجرا می شوند. برخی از این سرویس ها رایگان و سایرین به ازای مصرف، هزینه دریافت می کنند.

برخی از این خدمات توسط شرکت هایی نظیر گوگل، آمازون ( AWS ) ، IBM و اوراکل ارائه می شوند.

اینها به ابرهای "عمومی" معروف هستند چراکه برای دسترسی عمومی و همه افراد جهان طراحی شده اند. یعنی هر فردی که به اینترنت متصل شده باشد و یک کارت اعتباری داشته باشد، می تواند از آنها استفاده کند.

خرید cdn

منظور از ابر خصوصی چیست؟

ابر خصوصی جایی است که منابع پردازشی توسط کاربران یک سازمان یا کسب و کار به صورت اختصاصی و انحصاری مورد استفاده قرار می گیرند. این سازمان ها می توانند ابرهای خصوصی خود را بر روی دیتاسنترهای خود و یا یک ارائه دهنده شخص ثالث راه اندازی کنند.

پس در ابر خصوصی، منابع ابری تنها توسط یک سازمان مورد استفاده قرار می گیرد. این رویکرد برای سازمان های بزرگ، دولتی و مالی که به دنبال بالاترین سطح شخصی سازی و امنیت هستند، بسیار جذاب است.

این ابرهای خصوصی گاهاً به راه اندازی on-premises نیز شناخته می شود، چراکه با توجه به شخصی سازی های انجام شده به زیرساخت های IT متعلق به یک سازمان شباهت زیادی دارند؛ با این تفاوت که برای مدیریت و استفاده بهتر از منابع از اپلیکیشن ها، نرم افزار ها و سیستم های مجازی سازی کمک می گیرند.

بسیار خب؛ حال زمان آن است که به تفاوت های این دو ابر اشاره کنیم...

تفاوت بین ابر عمومی و خصوصی

ابر خصوصی شبیه به زمانی است که یک شرکت ناوگان حمل و نقل کامیونی خود را مدیریت داشته و مالکیت تام آن را در اختیار دارد.  در این حالت کنترل کامل ( داده ها و امنیت ) و مسئولیت کامل ( هزینه ها ،نگهداری و مراقبت ) بر عهده خود شرکت است.

ابر عمومی شبیه به زمانی است که شما از یک شرکت جهانی، کامیون ها را اجاره می کنید، کامیون هایی که دیگران هم از آن استفاده می کنند. ممکن است منابع در این حالت به اشتراک گذاشته شود و یا مجددا مورد استفاده دیگری قرار گیرد، اما می توانید با قوانین SLA امنیت و مسائل هزینه ای را هموار سازید.

به عبارت دیگر، ابر خصوصی یک سرویس ابری است که با هیچ سازمان دیگری به اشتراک گذاشته نمی شود. پس یک کاربر ابر خصوصی، تمام ابر را در اختیار خود دارد.

در  طرف مقابل، یک ابر عمومی سرویسی ابری است که خدمات پردازشی یا رایانشی را بین چندین مشتری به اشتراک می گذارد؛ البته تمام داده و اطلاعات مشتریانی که در ابر قرار می گیرند، پهنان مانده و توسط دیگری قابل رویت نخواهند بود.

یک ابر عمومی مانند اجاره یک واحد آپارتمان است، در حالی که ابر خصوصی همانند اجاره یک خانه کامل است. مسلماً خانه حریم خصوصی مشخص تری دارد اما هزینه بیشتری خواهد داشت. بعلاوه شاید تمام فضا و منابع مورد استفاده قرار نگیرند.

در سوی دیگر، مراقبت از آپارتمان توسط مدیر ساختمان انجام می شود؛ هزینه پایین تر، حریم خصوصی کمتر. البته با وجود محیط کاملاً شخصی.

اما واقعاً یک شرکت با چه انگیزه ای باید به سمت تکنولوژی ابری مهاجرت کند؟

چرا شرکت ها از تکنولوژی ابری استفاده می کنند؟

به نظر شما چه مزایایی وجود دارد که امروزه اکثر برندهای بزرگ و سازمان های دولتی و غیر دولتی از تکنولوژی و معماری ابری برای پیشبرد امور خود استفاده می کنند؟

کسب و کارها همانند قدیم و بدون محیط های ابری نیز می توانند به فعالیت خود ادامه داده و حتی رشد کنند؛ اما تکنولوژی ابری مزایایی دارد که باعث بهبود وضعیت و باز شدن قابلیت هایی جدید برای کسب و کارهای مختلف شده است.

بگذارید با جزئیات بیشتر به چند مورد از این مزایا و قابلیت ها اشاره کنیم:

  • تحمل خطا

یکی از اولین دلایلی که شرکت ها به ابرها علاقه نشان می دهند، ظرفیت بالاتر در برابر خطا، یا Fault Tolerance است. اگر شما هم شرکتی دارید که برای داده ها و مشکل بازیابی آنها برنامه دارید، این قابلیت برای شما بسیار کارآمد است.

در چنین برنامه ای به احتمال زیاد یک فضای دوم برای ذخیره سازی داده ها، یا تولید و انتشار مجدد آنها در نظر گرفته اید و یا شاید برای دسترسی به داده های جایگزین برنامه ای مجزا داشته باشید تا در زمان های رخداد خطاهای سیستمی که کل داده های اولیه را در خطر می اندازند، با مشکلات مختلف رو به رو نشوید.

در گذشته برای چنین برنامه هایی از یک شرکت ارائه دهنده کمک گرفته می شد تا یک نسخه فیزیکی کپی از سخت افزارها برای چنین رخدادهایی به عنوان پشتیبان نگهداری کند. به نظر ایده جالبی می آید؛

اما زمانی که همه چیز به خوبی کار می کند، آن سخت افزارهای فیزیکی بک آپ بی کار شده و عملاً گرد و خاک ها را جمع می کنند. با اینکه هنوز بابتشان هزینه سنگینی پرداخت می کنید.

اما راه حل بهتری وجود دارد.

بجای خرید تمام تجهیزات بک آپ گیری، چرا هر زمان که به آن نیاز داشتیم آن را اجاره نکنیم؟

ارائه دهندگان خدمات ابری دارای سیستم هایی با ظرفیت بسیار بالا بوده که در ثانیه منابع را در اختیار شما می گذارند. و مهم این است که تنها به ازای مصرف تان هزینه پرداخت خواهید کرد. این امر در کاهش هزینه ها بسیار موثر است.

سپس با پایان یافتن بحران، می توانید آنها را خاموش کرده و دیگر هزینه اضافی پرداخت نکنید. این یعنی مهاجرت از هزینه های سرمایه ای به هزینه های عملیاتی به معنای واقعی!

مثل اجاره کردن تاکسی یا اسنپ در برابر خرید ماشین.

شاید با این مثال به ذهن برخی برسد که اگر هر روز و به طور مستمر به ماشین نیاز داشته باشیم، شاید خرید آن به صرفه تر باشد، بله در مثال تاکسی این موضوع می تواند صدق کند، اما اگر در مورد بک آپ گیری از سایت هر روز به مشکل بر خورده و به طور مستمر به چنین زیرساختی نیاز داشته باشیم، باید فکری به حال مشکلات بزرگ تر سایت کنیم.

  • مقیاس پذیری

یکی دیگر از دلایل جذاب که کسب و کارها را مجاب به استفاده از خدمات رایانش ابری می کند، مقیاس پذیری یا scalability است. مقیاس یعنی چه مقدار ظرفیت برای رفع نیازهای کسب و کار نیاز دارید. مسلماً باید ظرفیت را به اندازه نیاز بزرگ دید.

اما پیش بینی این میزان از ظرفیت و انعطاف پذیری آن بسیار دشوار است.

در مدل های پرداخت به ازای مصرفِ ارائه دهندگان خدمات ابری ، انعطاف پذیری و امکان ارتقا و تنزیل منابع بر اساس نیاز کسب و کارها می تواند دقیقاً روشی باشد که به بهینه سازی هزینه های سازمان شما کمک کند.

  • جهانی شدن

جهانی شده یا globalization یک دلیل دیگر برای استفاده از ابرهاست. زمانی که شرکتی از قلمرو اطراف خود فراتر رفته و در سطح جهانی رشد می کند، بهترین راهکار نزدیکی بیشتر منابع و خدمات به بازارهای جدید است. این انتخاب می تواند به دلایل عملکردی و یا مقرراتی باشد.

خبر خوب این است که ارائه دهندگانی چون میزبان کلود، در سراسر دنیا و در نقاط جغرافیایی استراتژیک، دارای دیتاسنترهایی هستند که تنها کافیست چند کلیک انجام دهید تا به چنین قابلیت هایی دست یابید.

  • چابکی

شاید یکی از با ارزش ترین دلایل برای هر کسب و کاری که به سمت ابرها روی آورده، چابکی بیشتر باشد؛ منظور از چابکی پاسخ دهی سریعتر به نیازهای متغیر است.

در بسیاری از شرکت ها، اگر قصد داشتید که آزمایشی را پیش برید که به تجهیزات IT وابسته بود، می بایست یک فرآیند طاقت فرسای درخواست رسمی برای دریافت تدارکات را تحمل می کردید تا از سمت تیم IT منابع مورد نیاز تامین گردد.

این کار می توانست هفته ها یا شاید ماه ها به طور انجامد. اما در ابر، می توانید به آن تجهیزات در کمتر از چند دقیقه دست یابید، سپس آزمایش خود را انجام داده و تجهیزات را خاموش کنید. بجای ماه ها در این شرایط در کمتر از یک روز به نتیجه خواهید رسید. هرچند که شاید برایتان کمی هزینه داشته باشد.

  • هزینه

و در آخر هزینه؛ موضوع مهم این است که شاید همه شرکت ها قادر به رصد و پیگیری هزینه های دقیق خود نباشند.

اما در پلتفرم های ابری هزینه ها بسیار شفاف هستند. تمام ریز هزینه ها در فاکتورها قابل رویت است. برخی از شرکت ها از هزینه های سرویس های ابری شگفت زده شده چراکه با هزینه های پیاده سازی زیرساخت های on-premises آشنا بوده اند.

داشتن مالکیت چنین زیرساخت هایی به منزله پرداخت هزینه هایی بابت برق، سیستم سرمایشی و گرمایشی، جلوگیری از آتش سوزی، نگهداری و مراقبت از زیرساخت ها و بسیاری دیگر است.

مسائل امنیتی و تیم های IT و هزینه های حقوق و دستمزد آنها را نیز به هزینه های بالا اضافه کنید.

البته با وجود تفاوت بسیار زیاد هزینه های ابری با چنین هزینه هایی، باز هم باید مراقبت نحوه استفاده و مصرف منابع ابری خود باشید؛ چراکه در صورت استفاده غلط از منابع ابری ممکن است هزینه های شما بیشتر نیز شود. اما در این خصوص نیز می توانید از کارشناسان فنی پشتیبان ارائه دهنده خود کمک بگیرید.

برای مثال ما در میزبان کلود به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین استفاده را از سرویس های ابری خود دریافت کنید.

  • مدیریت سرور

اگر سازمانی از ابر عمومی استفاده کند، تیم های داخلی نیازی به صرف زمان زیاد برای مدیریت سرورها نخواهند داشت. برخلاف زمانی که دیتاسنترهای داخل سازمانی و یا ابرهای خصوصی داخلی اجرا می شوند.

  • امنیت

بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط ممکن است منابع کافی برای اعمال اقدامات امنیتی قوی در اختیار نداشته باشند. با استفاده از یک سرویس ابر عمومی، آنها می توانند برخی از مسائل و جنبه های امنیت سایبری را به منابع قدرتمند ارائه دهندگان خدمات ابری واگذار کنند.

سرور مجازی ابری

منظور از چند مستاجری یا Multitenancy چیست؟

از آنجا که چند سازمان ابرهای عمومی را به اشتراک می گذارند، ممکن است چندین مشتری از یک سرور فیزیکی یکسان به طور همزمان استفاده کنند؛ به این رویداد چند مستاجری یا multitenancy گویند.

پس به عبارت دیگر، multitenancy زمانی اتفاق می افتد که چندین سازمان در یک لحظه از یک سرور یکسان استفاده کنند که در این شرایط داده های دو شرکت متفاوت می توانند در یک سرور یکسان ذخیره شوند.

معایب استفاده از ابر عمومی

  • نگرانی های امنیتی و انطباق پذیری

موضوع multitenancy می تواند برای برخی از سازمان هایی که با استانداردهای مقرراتی سخت گیرانه ای مواجه هستند، قابل قبول نباشد. چراکه multitenancy می تواند باعث لود رفتن برخی از اطلاعات شده و برای برخی از کسب و کارهایی که دارای تخصصی خاص، داده هایی حساس و ... هستند، قابل پذیرش نباشد.

در نهایت پیاده سازی مقررات امنیتی و سیاست های مربوطه هم در سطح درون سازمانی و هم در محیط های ابری ممکن است  با مشکلات و دشواری هایی همراه باشد.  بخصوص در هنگام مهاجرت به ابرها.

  • کنترل ارائه دهنده

این یکی از نگرانی های اصلی در تکنولوژی ابری است. سازمانی که از ابر استفاده می کند در هزینه ها صرفه جویی کرده و انعطاف پذیر تر می شود. اما ممکن است به خدمات ارائه دهنده وابسته شود؛ ماشین های مجازی، فضای ذخیره سازی، اپلیکیشن ها، و منابع و تکنولوژی های متصل ، تماما تحت کنترل شرکت ارائه دهنده هستند. اما راه حل اعتماد در چنین شرایطی، قراردادها و اسناد رسمی مقررات حفظ حریم خصوصی است.

مجازی سازی چیست؟

دو مفهوم دیگری که به احتمال زیاد در این حوزه خواهید شنید، مجازی سازی و کانتینر سازی هستند.

اگر یادتان باشد در خصوص قدرت پردازشی بالای ارائه دهندگان خدمات ابری که می توانند این منابع را در چند ثانیه در اختیار شما قرار دهند، صحبت کردیم؛ قطعاً آنها کارمندانی را استخدام نکرده اند که با هر درخواست شما برای یک سیستم جدید، کابل ها را قطع و وصل کنند.

ارائه دهندگان خدمات ابری از سیستم های مجازی یا مجازی سازی برای این کار استفاده می کنند.

مجازی سازی به این معناست که آنها این قابلیت را دارند تا بر روی سخت افزارهای فیزیکی، سیستم های کامپیوتری نرم افزار محور ایجاد کنند.

زمانی که شما یک سیستم جدید را درخواست می کنید، در عرض چند ثانیه این سیستم برای شما تدارک دیده می شود. زمانی که کارتان با آن تمام می شود، این سیستم ناپدید شده و منابع سخت افزاری آن به سایر سیستم های مورد تقاضای مشتریان اختصاص می یابد.

کانتینر سازی چیست؟

مدل تکامل یافته مجازی سازی کانتینر سازی یا Containerization نام دارد. برای توضیح بهتر این موضوع بگذارید به آنچه کانتینرها در به شما کمک می کنند اشاره کنیم.

فرض کنید که یک سیستم کامپیوتر نو خریداری کرده اید؛ سپس روی آن چند نرم افزار نصب می کنید؛ گاهی اوقات ممکن است یک بسته نرم افزاری با بسته ای دیگر تعارض داشته و مشکلاتی را به وجود آورد. این لحظه ای است که ارورها نمایان می شوند.

حال فرض کنید که می خواهید پس از خرید سیستم جدید، از سیستم قدیمی نرم افزارهایی را با سیستم جدید منتقل کنید؛ و به طور تصادفی بخشی از آن نرم افزار را جا می  گذارید. این موضوع نیز می تواند مشکلاتی بهمراه داشته باشد.

ممکن است تا بحال به چنین مشکلاتی روی سیستم های خانگی، لپ تاپ، تبلت یا گوشی موبایل تان بر خورده باشید. اما اگر یک بسته در فضایی ابری وجود داشته باشد که تمام این نرم افزارها را یک جا نگهداری کند چه؟!

حال یک کانتینر را شبیه به یک کوله پشتی تصور کنید که تمام چیزهایی که برای سفر نیاز دارید را در خود جای داده و می توانید با آن به هر جا سفر کنید. کانتینرها دقیقا همین کار را انجام می دهند.

کانتینرها همانند سیستم های مجازی اما سبک تر هستند. چیزی شبیه به یک جعبه مرتب و تمیز که برای سازماندهی به چیزهای مختلف طراحی شده است.

کانتینرها دارای یک ماشین کانتینر هستند که منابع را مدیریت کرده و به آنها اجازه می دهد تا منابع را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.  یکی از محبوب ترین ماشین های کانتینر، Docker نام دارد.

از آنجا که کانتینرها بخش بندی می شوند، قابل انتقال یا portable هستند. به لطف اینکه ارائه دهندگان خدمات ابری نظیر میزبان کلود از کانتینرها نیز پشتیبانی می کنند، ما امروزه می توانیم به سادگی و بدون مرز به آنها دسترسی پیدا کرده و تمام نرم افزارها را روی آنها اجرا کنیم.

منظور از هیبرید کلود و مولتی کلود چیست؟

Multicloud و hybrid cloud هر دو بر روی ترکیبی از ابرهای عمومی و خصوصی راه اندازی می شوند:

مولتی کلود یا چند ابری به استفاده همزمان از چندین ابر عمومی اشاره دارد.

هیبرید کلود از ترکیب یک یا چند ابر عمومی با یک ابر خصوصی یا زیرساخت on-premises به وجود می آید.

راهکار میزبان کلود

در صورت تمایل به استفاده از مزایای بی نظیر ابرها و مهاجرت به این زیرساخت های پیشرفته، می توانید تنها با چند کلیک در میزبان کلود یک سرور مجازی ابری رایگان ایجاد کرده ، در لحظه آن را رصد، ویرایش و حذف کنید و یا در پنل میزبان کلود، برای ذخیره سازی داده ها و فایل های خود از فضای ابری استفاده کنید. تنها کافیست منابع مورد نیاز خود را انتخاب کرده و با رشد کسب و کار آنها را ارتقا دهید. علاوه بر این می توانید به ازای مصرف تان هزینه پرداخت کنید.

سازمان هایی که به دلایل مختلف به زیرساخت های ابری همراه با امنیت بالا نیاز دارند نیز می توانند با تیم فنی میزبان کلود مذاکره کرده و پس از دریافت راهکارهای سرویس امنیت ابری مختلف، از تمامی سیستم های ابری و سرویس های پیشرفته میزبان کلود نهایت استفاده را ببرند.

پیشنهاد می کنیم به صفحات سرور ابری میزبان کلود و امنیت ابری مراجعه کرده و با قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فرد این سرویس های مدرن ابری بیشتر آشنا شوید. در ضمن می توانید در صورت نیاز به دریافت مشاوره و یا کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش های مهاجرت و استفاده از این سرویس ها با کارشناسان ما در تماس باشید.

جمع بندی

 در این مطلب به طور مفصل و با اراپه مثال هایی شفاف در خصوص چیستی ابرهای عمومی و خصوصی توضیحاتی در اختیارتان قرار گرفت؛ علاوه بر این به مزایای این تکنولوژی، و قابلیت های کانتینرهای ابری نیز اشاره شد. معماری ابری یک اصل کلی است که افراد سالها درگیر یادگیری آن بوده اند؛ پس اگر شما و کسب وکارتان دارای متخصصین این حوزه نیست و یا به پلتفرم، زیرساخت و راهنمایی جامع برای بهره مندی از این تکنولوژی بی نظیر نیاز دارید، می توانید به سیستم های ابری میزبان کلود مهاجرت کرده و 24/7 با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

پیشنهاد ویژه

CDN ابری میزبان کلود

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

مشاهده پلانها
میزبان کلود میزبان کلود
میزبان کلود
برچسب‌ها :
میزبان کلود
نویسنده مطلب میزبان کلود

ارائه دهنده خدمات زیرساخت یکپارچه ابری

تفاوت بین ابر عمومی و ابر خصوصی + مزایا و معایب 0 دیدگاه