میزبان کلود
CDN ابری

فضای ابری ( cloud storage ) چیست؟ | 10 مزیت اصلی cloud storage

میزبان کلود میزبان کلود
2061 بازدید 0 دیدگاه 13 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه: 25 دقیقه
/storage/post-covers/1683116387_2023-05-03_01.png
فضای ابری ( cloud storage ) چیست؟ | 10 مزیت اصلی cloud storage

فضای ذخیره سازی ابری یکی از ترندهای بشدت در حال رشد بوده و روزانه کسب و کارهای بیشتری از زیرساخت های سنتی نظیر لوکال استورج ( local storage ) یا دیسک های نصب شده در محل به راهکارهای ابری روی می آورند. با توجه به قیمت های مقرون به صرفه، راحتی در دسترسی و انعطاف پذیری بیشتر در این راهکارها، جای تعجبی باقی نمی ماند که چرا زیرساخت هایی نظیر فضای کلود به یک استاندارد در صنایع مختلف تبدیل شده است.

در این مطلب به هرآنچه باید در خصوص فضای ذخیره سازی ابری بدانید اشاره خواهیم کرد؛ از چیستی، مزایا و معایب و نحوه عملکرد این سرویس؛ در انتها نیز به شما کمک خواهیم کرد تا بتوانید فایل ها و داده های خود را در فضایی امن به بهینه ترین شکل ذخیره و نگهداری کنید.

فضای ابری ( cloud storage ) چیست؟

بجای اینکه فایل ها و اسناد خود را بر روی هارد درایوهای نصب شده در محل ذخیره کنید، می توانید آنها را در فضایی آنلاین نگهداری کنید. در اصل فایل های شما توسط یک ارائه دهنده فضای ابری میزبانی می شود، به همین دلیل دیگر فایل ها به ظرفیت، قدرت و دوام سخت افزارها و دستگاه های خاص وابسته نخواهند بود.

در عوض، می توانید از هر دستگاه مجازی که برای فضای خود تعریف می کنید، به داده هایتان دسترسی پیدا کرده و مسائل نگهداری سخت افزارها را به ارائه دهنده سرویس تان بسپارید.

 

برای مثال، اگر یک حساب گوگل درایو ایجاد کرده و فایل های pdf خود را روی آن بارگذاری کنید، آن فایل های pdf بر روی سرورهای گوگل ذخیره خواهند شد. شما می توانید هر زمان که خواستید فایل ها را از فضای ذخیره سازی خود حذف کنید.

برای دسترسی و مشاهده فایل ها نیز تنها کافیست وارد اکانت خود شده و بجای مشاهده روی هارد درایوهای سیستم خود، آنها را از سرورهای گوگل فراخوانی کنید. تنها چیزی که در اینجا لازم دارید، اینترنت است.

به توجه به این تعریف؛ به اشتراک گذاری فایل های سازمانی با سایر اعضا به سادگی دادن دسترسی به فایل ها از طریق ابر (cloud) است. به کمک این تکنولوژی دیگر نیازی نیست تا فایل های مورد نظر را از طریق ایمیل یا روش های پر دردسر دیگر به دوستان یا همکاران خود ارسال کنید.

مهم تر از این، تغییرات و ویرایش های مدام در فایل هاست که در صورت اعمال کوچک ترین اصلاح می بایست فایل ها را مجددا برای همکاران خود ارسال می کردید، اما این دشواری در ابرها مرتفع شده است.

البته همانطور که گفتیم این فضا به اینترنت وابسته است، پس اگر بخواهید به صورت آفلاین فایلی را دانلود کرده و بر روی فضای لوکال خود تغییراتی روی آن اعمال کنید، باید پس از آنلاین شدن، فایل اصلاح شده را مجددا روی فضای ابری بارگذاری کنید.

سرور ابری

چرا باید از فضای ذخیره سازی ابری استفاده کنیم؟

یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از فضای ذخیره سازی ابری و مزیت آن نسبت به متدهای لوکال، انعطاف پذیری بالای آن است. البته ارائه دهندگان مختلف هزینه های متفاوتی برای عضویت و استفاده از فضا در نظر می گیرند، ولی تمام آنها این قابلیت را دارند که در هر لحظه فضای ذخیره سازی شما را ارتقا داده یا به درخواست شما ان را تنزیل دهند.

به عبارت دیگر، هر زمان که به فضای بیشتری برای ذخیره سازی فایل هایتان نیاز داشته باشید، می توانید با چند کلیک به فضای خود درایوهای بیشتری اختصاص دهید که این کار نسبت به حالت لوکال بسیار آسان تر و مقرون به صرفه تر است.

علاوه بر این، اکثر سیستم های ذخیره سازی کلود، دارای ویژگی redundancy هستند که به این معناست که ریسک از دست دادن اسناد را به حداقل می رساند. برخی از ارائه دهندگان نیز این قابلیت را برای شما فراهم می کنند تا بتوانید داده های خود را در کشورهای مختلف ذخیره کنید.

ذخیره سازی فایل ها بر روی درایوهای لوکال، ریسک سرقت، از دست رفتن، پاک شدن، و حتی آسیب دیدن هارد درایوها را افزایش می دهد.

cloud storage

با وجود اینکه سرورها مستمراً در معرض تهدیدات خارجی هستند، اکثر cloud storage های مدرن با استفاده از سرویس های امنیتی قدرتمند و ویژگی هایی نظیر redundancy این تهدیدات را در لحظه دفع می کنند.

برای مثال اگر داده ها بر روی ده ها یا صدها سرور کپی و توزیع شوند، احتمال از دست دادن آن داده ها برای کاربر نزدیک به صفر خواهد رسید.

بگذارید در خصوص امنیت داده ها کمی مفصل تر بحث کنیم...

خرید CDN

آیا فضای ذخیره سازی ابری امن است؟

در بسیاری از کسب و کارها، ذی نفعان نگران مسائل و ریسک های امنیتی هستند که به همین دلیل ممکن است از مخالفین مهاجرت به زیرساخت های ابری باشند. اما نکته جالب اینجاست که راهکارهای ابری حتی از رویکردهای آفلاین، امنیت بالاتری ارائه می دهند. مسلماً هر دو متدهای آنلاین و آفلاین در معرض برخی از تهدیدات خاص قرار دارند.

یکی از ویژگی های امنیتی سرویس های ذخیره سازی ابری این است که در برابر ریسک هایی نظیر سرقت، از دست رفتن اطلاعات، لو رفتن داده ها و خسارات ناشی از خرابی سخت افزارها، نسبت به دیسک های آفلاین مطمئن تر بوده و برگشت پذیری بالاتری را فراهم می کند.

برای مثال اگر تمام فایل های مهم خود را در یک یا چند هارد درایو درون دفتر کار خود ذخیره کنید، ممکن است با یک رویداد ناگوار نظیر آتش سوزی یا هر اتفاق پیش بینی نشده دیگر، تمام آنها را یکجا از دست بدهید.

البته زیرساخت های ابری نیز ذاتاً در برابر ریسک های مختلف امن نیستند؛ و ممکن است با بی دقتی یا سهل انگاری ارائه دهندگان سرویس، فایل ها و داده ها در معرض دید و در دسترس هکرها قرار گیرند.

اما می توان با فعال سازی سرویس امنیت ابری و استفاده از پلتفرم های مطمئن، تمام حملات و ریسک ها را به حداقل رساند.(همچنین میتوانید از پلن های خرید سرویس CDN ما مطلع شوید.)

در واقع احتمال و ریسک رخنه اطلاعاتی بسیار کم است، و ارائه دهندگان سرویس های ابری غالبا از داده های کاربران خود با دقت بالا و با ابزارهای امنیتی قدرتمند به خوبی محافظت می کنند؛ بسیاری از آنها از تکنولوژی های رمزنگاری پیشرفته 256 بیتی برای محافظت از داده ها کمک می گیرند، و بسیاری از ارائه دهندگان نیز از رمزنگاری full end-to-end استفاده می کنند.

البته می توانید در بسیاری از پلتفرم ها برای افزایش یک لایه امنیتی دیگر، اکانت خود را به قابلیت اعتبارسنجی دو مرحله ای نیز مجهز کنید.

مزایای استفاده از Cloud storage

امروزه فضای ذخیره سازی ابری به یکی از آسان ترین، در دسترس ترین و کارآمدترین متدهای ذخیره سازی آنلاین تبدیل شده است. به همین دلایل است که حتی بزرگ ترین شرکت های موفق امروزی از تجهیزات ابری برای ذخیره سازی داده های خود استفاده کرده و حاشیه سود قابل توجهی را تولید کرده اند.

همانند هر سرویس و تکنولوژی دیگری، کلود استورج نیز دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

10 مزیت اصلی cloud storage

  1. دسترسی و استفاده آسان
  2. امنیت بالا
  3. هزینه مناسب
  4. اشتراک گذاری آسان فایل ها
  5. اتوماسیون
  6. کاربران چندگانه
  7. هماهنگ سازی
  8. راحتی بیشتر
  9. مقیاس پذیری
  10. بازیابی اطلاعات

حال هر کدام از این مزایا را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد:

  • دسترسی و استفاده آسان

بیشتر سرویس های ابری دارای یک interface یا رابط کاربری آسان بوده و از قابلیت های drog and drop نیز پشتیبانی می کنند. برای مثال می توانید گوگل درایو را در نظر بگیرید؛ به سادگی می توانید فایل های خود را بدون دانش فنی خاصی از سیستم خود به فضای ابری منتقل کنید.

یکی از کاربردهای بسیار خوب این سرویس های ابری این است که برای مثال می توانید فایلی را از موبایل خود به فضای ابری منتقل کرده و آن را با دستگاه های دیگر نظیر کامپیوتر منزل تان با یک اتصال به اینترنت فراخوانی کنید. در نتیجه بعد مکان دیگر در این سرویس ها معنایی ندارد.

شما می توانید به داده ها و فایل های خود از هر نقطه ای از جهان دسترسی پیدا کنید چراکه فایل ها بر روی سرورهای ارائه دهنده شما واقع شده اند.

  • امنیت بالا

اگر چیزی با اینترنت در ارتباط باشد، نگرانی اولیه همه ما بحث امنیت است. این موضوع برای هر کسب و کاری نیز از بالاترین اولویت هاست. پس تمام کسب و کارهای امروزی که از سرویس های ذخیره سازی ابری استفاده می کنند، قبل از انتخاب سرویس ابری، از امنیت آن اطمینان حاصل می کنند.

ذخیره سازی ابری داده های شما را بر روی چندین سرور ذخیره می کند، بنابراین حتی اگر یکی از دیتاسنتر ها به کلی از بین رود، داده های شما از دیتاسنترهای دیگر قابل مدیریت خواهند بود.

این رویکرد امنیت و ماندگاری دائمی داده ها را تضمین می کند. مسلماً تمام دیتاسنترهای یک ارائه دهنده که در نقاط مختلف جهان قرار دارند به یک باره نابود نخواهند شد. پس از لحاظ بازگشت پذیری داده ها می توان آسوده خاطر بود.

مهم تر از این، رخنه اطلاعاتی یا data breaches است که برای جلوگیری از اینگونه ریسک های امنیتی، اکثر ارائه دهندگان سرویس های کلود از زیرساخت ها و نرم افزارهای امنیتی قدرتمندی استفاده می کنند، تا داده های کاربران شان را تحت هیچ شرایطی در معرض خطر قرار ندهند.

  • هزینه مناسب

تنها با استفاده از سرویس ذخیره سازی ابری، یکی از اصلی ترین هزینه های این سرویس یعنی نگهداری و مراقبت از سخت افزارهای ذخیره سازی بر دوش ارائه دهنده محول شده و در هزینه های کسب و کار صرفه جویی قابل توجهی نمایان خواهد شد.

بنابراین شرکت دیگر ملزم نیست تا از قدرت و برق داخلی برای پشتیبانی و مدیریت سیستم های ذخیره سازی داده های در محل استفاده کند. ارائه دهندگان این پلتفرم ها با هزینه ای بسیار مقرون به صرفه، سرویس های خود را به ازای مصرف در اختیار شما قرار خواهند داد. این یک استراتژی برد-برد واقعی بخصوص برای کسب و کارهای نوپا و شخصی است.

  • اتوماسیون

Cloud storage همانند یک درایو سیستم کامپیوتر شما عمل کرده و اگر بخواهید فایلی را بر روی ابرها ذخیره سازی کنید، هیچ اقدام اضافی خاصی در پیش روی تان نیست. البته ممکن است چند کاربر مجزا از یک فضای ابری استفاده کنند که با توجه به قابلیت های مسئولیت پذیری کاربران این پلتفرم ها، جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

به کمک این سرویس ها می توانید فایل های مورد نیاز همکاران خود را بر روی این فضا بارگذاری کرده و با ایجاد دسترسی به افراد خاص اجازه استفاده یا مشاهده از فایل را صادر کنید؛ در ضمن با هر گونه ویرایشی در فایل، داده ها به روز شده و نیازی به تبادل مجدد فایل نخواهد بود.

  • کاربران چندگانه

یک محیط ابری یکسان می تواند توسط چند کاربر به طور همزمان مورد استفاده قرار گیرد؛ یعنی در فضای ابری نیز چندین کاربر می توانند روی یک فایل کار کنند؛ خوبی این قابلیت این است که ممکن است کاربر دیگر در نقطه ای دور دست یا کشوری دیگر از جهان باشد.

  • یکپارچه سازی و هماهنگی

هر ارائه دهنده storage ابری، ویژگی sync شدن یا همگام سازی را نیز برای شما فراهم می کند تا بتوانید فایل ها را از فضای ابری با هر دستگاه دیگری همگام سازید.

همانطور که گفتیم می توان به سادگی از هر نقطه ای از جهان و با هر دستگاهی به داده ها و فایل های موجود در فضای ابری دسترسی پیدا کرد؛ این قابلیت به لطف ویژگی synchronization یا هماهنگ سازی محقق می شود.

تنها چیزی که لازم خواهد بود یک یوزرنیم و پسورد معتبر است، پس دیگر هیچ نیازی به کپی کردن فایل ها از دستگاهی به دستگاه دیگر وجود نخواهد داشت. البته به یک اینترنت قابل قبول نیاز خواهیم داشت.

  • راحتی بیشتر

برای مشاهده و دسترسی به داده های تان دیگر نیازی به حمل کردن فلش مموری یا هاردهای اکسترنال وجود ندارد؛ تمام این کارها آنلاین شده است. البته اگر لازم باشد که فایل تان را روی دستگاهی دانلود کنید، می توانید از یک استورج استفاده کنید و یا روی همان دستگاه ( مثل موبایل ) فایل را دانلود کنید.

یک مزیت دیگر این است که اگر بر روی فایل خود تغییری اعمال کنید، روی تمام دستگاه همگام شده با آن سرویس ذخیره سازی نیز اعمال خواهد شد. خوشبختانه برای استفاده از این قابلیت ها هیچ نیازی به دانش فنی خاصی وجود ندارد. تمام این وظایف بر عهده ارائه دهنده خواهد بود.

  • مقیاس پذیری

فضای ابری مقیاس پذیر و انعطاف پذیر است؛ یعنی اگر پلن انتخابی شما در سرویس فعلی تان کافی نباشد، می توانید آن را به پلن بالاتری ارتقا دهید. مهم این است که دیگر ملزم نیستید تا فایل ها را از یک مکان به مکان دیگر جا به جا کنید.

پس از پرداخت هزینه، به سادگی فضای بیشتری به محیط شما اختصاص می یابد.

  • بازیابی اطلاعات

هر کسب و کاری باید یک پلن برای ذخیره سازی فایل های پشتیبان یا بک آپ در نظر داشته باشد. اگر هر زمان مشکلی رخ داده و داده ها از دست روند، صاحبین کسب و کار می توانند به نسخه های پشتیبان مراجعه کنند. خوشبختانه به کمک سرویس های ذخیره سازی ابری این کار نیز آسان تر شده و اکثر پلتفرم ها دارای ویژگی بازگشت پذیری و بازیابی داده ها هستند.

بعلاوه ممکن است در کل یک کسب و کار از فضای ابری اجاره شده ی خود تنها برای ذخیره سازی فایل های بک آپ استفاده کند؛ در این صورت پس از هر رخداد ناگواری، کسب و کار می تواند به این فایل های موجود در ابر مراجعه کند.

حال بگذارید کمی در مورد معایب یا نقطه ضعف های فضای ابری صحبت کنیم...

خرید CDN

معایب Cloud storage

ممکن است تمام ارائه دهندگان فضای ابری از قابلیت drag and drop پشتیبانی نکنند؛ بعلاوه همیشه این قابلیت ویژگی خوبی نیست، ممکن است به اشتباه فایلی را در پوشه دیگری منتقل کنید.

یکی دیگر از نقاط ضعف این سرویس وابستگی آن به اینترنت است. بدون دسترسی به اینترنت نمی توان به فایل های فضای ابری دسترسی پیدا کرد و آنها را در لحظه ویرایش کرد. حتی ممکن است هنگام دانلود فایل ها، در میان راه اتصال اینترنت تان به قطع شده و دانلود با مشکل مواجه شود.

از نقاط ضعف برخی از ارائه دهنده ، مسائل امنیتی است. برخی از ارائه دهندگان قادر به محافظت کافی از داده های کاربران خود نبوده و ممکن است فایل ها و اطلاعات را در خطر رخنه یا breach قرار دهند. پس هنگام انتخاب سرویس به ویژگی های امنیتی دقت کنید.

ممکن است برخی از سرویس ها هزینه ای بیشتری طلب کنند، این امر ممکن است به دلیل انتخاب پلن های پیشرفته تر یا فضای ذخیره سازی بزرگ تر باشد. این مورد را نیز می توانید با تجربه بیشتر بهینه تر کنید.

انواع مدل های ذخیره سازی ابری

در کل سه نوع سرویس ذخیره سازی ابری وجود دارد که عبارتند از:

Public cloud storage: این سرویس یک محیط چند مستاجره در اختیار شما قرار می دهد که برای ذخیره سازی داده های ساختار نیافته مناسب است.

Private cloud: این سرویس یک محیط اختصاصی در اختیار شما قرار می دهد که توسط فایروال های سازمانی محافظت می شود. این مورد برای اکثر کسب و کارها مناسب است.

Hybrid cloud: این سرویس ترکیبی از دو مدل فوق بوده و حداقل یک زیرساخت عمومی و یک محیط خصوصی در اختیار شما قرار می دهد. این گزینه می تواند برای شما در هزینه ها صرفه جویی به عمل آورد.

در خصوص مقایسه بین فضای ذخیره سازی ابری عمومی و خصوصی و آشنایی بیشتر با ابر هیبریدی می توانید در بلاگ میزبان کلود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

کدام ارائه دهنده سرویس cloud storage گزینه بهتری است؟

دقیقاً همانند انتخاب پلن ها و ارائه دهندگان سرویس های میزبانی وب ( هاست و سرور ) باید به فیچرها، ویژگی های خاص و پشتیبانی ارائه دهندگان توجه ویژه ای داشته باشید. مهم تر از آن این است که نیازهای کسب و کار خود را به خوبی بشناسید.

آیا با دستگاه های مختلفی کار می کنید؟ مثل موبایل، تبلت، لپتاپ و ...؟

به چه میزان امنیت داده ها نیاز دارید؟ آیا داده های حساسی را جا به جا می کنید؟

سایز یا حجم داده هایتان چقدر است؟

آیا از نسخه های مختلف اسناد استفاده می کنید؟

چند وقت یک بار از فایل هایتان بک آپ تهیه می کنید؟

اینها چند مورد از سوالاتی بود که می تواند به شما در کشف نیازتان کمک کند. اما بگذارید کمی به فاکتورهای انتخاب ارائه دهنده نیز بپردازیم:

هنگام سفارش سرویس فضای ذخیره سازی ابری به این فاکتورها دقت کنید:

  • حجم ذخیره سازی
  • آپلود لحظه ای تغییرات
  • انعطاف پذیری در بک آپ گیری
  • نسخه های سرویس
  • همگام سازی خودکار فایل ها در فولدرها و دستگاه ها
  • دسترسی به فایل ها از دستگاه های مختلف
  • محدودیت در حجم فایل ها
  • اشتراک گذاری فولدرها
  • یکپارچگی بین پوشه های به اشتراک گذاشته شده با کاربران دیگر
  • پشتیبانی از پلتفرم های مختلف ( ویندوز، مک و ...)
  • API برای یکپارچگی با نرم افزارهای شخص ثالث
  • امنیت
  • کاربر پسند بودن رابط کابری

و ...

راهکار میزبان کلود

به کمک فضای ذخیره سازی ابری میزبان کلود می توانید تنها با چند کلیک یک فضای ابری برای خود ایجاد کرده و فایل های خود را به آن اضافه کنید. بعلاوه می توانید در هر زمان و به صورت لحظه ای فضای خود را با هارد بیشتر ارتقا داده و یا فضای آن را کاهش دهید؛

در کنار این سرویس نیز می توانید از قابلیت های سرویس های امنیت ابری میزبان کلود برای ارتقای امنیت cloud storage خود استفاده کنید.

همچنین ما به شما پیشنهاد بازدید از پلان ها و ویژگی های سرور مجازی روزانه ایران، میزبان کلود را میدهیم.

جمع بندی

ممکن است هارد درایوهای لوکال ساده تر و در دسترس تر به نظر آیند، اما این یک تصور اشتباه بوده و ممکن است ما را از مزایای بی شمار سرویس های ذخیره سازی ابری بی بهره بگذارد؛ با توجه به نرخ های هزینه ای قابل قبول، انعطاف پذیری بالا، امنیت قدرتمندانه تر، و بسیاری دیگر، راهکارهای ذخیره سازی کلود برای بسیاری از سازمان ها و افرادی که به دنبال بهترین رویکرد برای ذخیره سازی فایل ها و داده هایشان هستند، ایده آل ترین گزینه هستند. در این مطلب سعی داشتیم تا به طور مفصل در خصوص چیستی cloud storage، مزایا و معایب و دلایل استفاده از آن، و راهکارهای استفاده بهینه تر از این سرویس های مدرن اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم؛ امیداواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

پیشنهاد ویژه

CDN ابری میزبان کلود

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

مشاهده پلانها
میزبان کلود میزبان کلود
میزبان کلود
برچسب‌ها :
میزبان کلود
نویسنده مطلب میزبان کلود

ارائه دهنده خدمات زیرساخت یکپارچه ابری

فضای ابری ( cloud storage ) چیست؟ | 10 مزیت اصلی cloud storage 0 دیدگاه