میزبان کلود
آموزشی

هرآنچه باید در مورد IaaS بدانید + مزایا و نمونه

میزبان کلود میزبان کلود
487 بازدید 0 دیدگاه 13 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه: 25 دقیقه
/storage/post-covers/1683115739_2023-05-03_27.png
هرآنچه باید در مورد IaaS بدانید + مزایا و نمونه

آیا دقیقاً می دانید ابر چیست؟ شاید برخی از ما تصور کنیم که ابر، جایی جادویی است که داده های ما در ایمنی کامل در آن زندگی می کنند. اما واضحاً داستان کمی پیچیده تر از آن است. سرویس های ابری برای سازمان هایی که داده های مشتریان و محصولات خود را مکرراً نگهداری می کنند، بسیار کاربردی و مهم است.

نگهداری زیرساخت های IT در محل، می تواند هم از لحاظ مالی و هم از نظر نیروی کار بسیار هزینه بر باشد. به همین دلیل است که تقاضا برای زیرساخت های ابری و بخصوص IaaS که به معنای زیرساخت به عنوان سرویس است، روز به روز بیشتر شده و سازمان های بیشتری به استراتژی های دیجیتال روی می آورند. البته همچنان باید به دنبال افراد یا ارائه دهندگانی بود که در این زمنیه تخصص ویژه ای دارند.

 

 

 

دانستن نحوه تحلیل، ارزیابی و طراحی راهکارهای ابری به دانش اساسی اجزاء مختلفی بستگی دارد؛ سه نوع سرویس های زیر از متداول ترین خدمات رایانش ابری هستند:

  • زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS)
  • پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS)
  • نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS)

زیرساخت به عنوان یک سرویس می تواند زمین بازی را برای کسب و کار شما تغییر دهد، چراکه این سرویس به شما بنا به تقاضا و نیازتان به منابع رایانشی دسترسی می دهد. در این پست به طور کامل سرویس IaaS و مزایا و معایب آن را بررسی خواهیم کرد.

زیرساخت به عنوان سرویس یا IaaS چیست؟

زیرساخت به عنوان سرویس برای شما منابعی نظیر رم، فضای ذخیره سازی، شبکه، نرم افزارهای محاسباتی، سیستم عامل و دیتابیس و غیره را به عتوان یک سرویس ابری فراهم کرده و جایگزینی ایده آل برای زیرساخت های دیتاسنترهای سنتی است.

به زبان ساده تر، IaaS عملاً سرور مجازی است که  یک کاربر از شرکتی که سرورهای قدرتمندی در دیتاسنترهای معتبر دارد، اجاره می کند. پس اساساً این سرویس بجای مالکیت، دسترسی را مهیا می کند.

این راهکار به کاربر نهایی انعطاف پذیری بیشتری عطا کرده تا بتواند اپلیکیشن ها، نرم افزارها و وب سایت های استاندارد مورد نظر خود را بر روی یک فضای ابری ایجاد کند.

مشتریان این سرویس می توانند از IaaS بر اساس یکی از این سه مدل استفاده کنند:

  1. ابر خصوصی: سرویس های زیرساختی در این مدل برای استفاده انحصاری یک سازمان یا شخص فراهم می شوند. ممکن است زیرساخت فیزیکی در این حالت، توسط سازمان مدیریت، اجرا و اداره شود، و یا طبق قراردادی این امور به شرکت شخص ثالث یا ارائه دهنده خدمات رایانش ابری واگذار شود.
  2. ابر عمومی: سرویس های زیرساختی در این مدل برای استفاده چندین سازمان فراهم می شوند؛ زیرساخت فیزیکی در این مدل می تواند توسط یک شرکت، سازمان دولتی یا خصوصی، و یا ترکیبی از آنها، مدیریت، اجرا و اداره شود؛ این زیرساخت در محل ارائه دهنده مستقر است.
  3. ابر ترکیبی: ممکن است یک کسب و کار از هر دو مدل عمومی و خصوصی به صورت ترکیبی برای پیاده سازی اپلیکیشن ها یا معماری کلی خود استفاده کند.

سرور ابری میزبان کلود

مزایای IaaS

این سرویس برای شرکت هایی بالاترین کارایی را دارد که  مقیاس پذیری و فراهم سازی سریع منابع برایشان بسیار حیاتی باشد. به عبارت دیگر، سازمان هایی که با رشد سریعی مواجه هستند، اما سرمایه کافی برای خرید و نگهداشت سخت افزارهای زیرساختی ندارند، می توانند از این سرویس بهترین نتیجه را کسب کنند.

IaaS می تواند برای کسب و کارهایی که با حجم کارهای اپلیکیشن ثابت و بی وقفه ای مواجه بوده و می خواهند بخشی از بار عملیات مدیریت و نگهداری زیرساخت ها را به دیگری واگذار کنند، راهکاری ایده آل باشد.

 

سایر مزایایی که می توان از IaaS کسب کرد، عبارتند از:

  • پرداخت به ازای مصرف: هزینه در این سرویس ها به ازای مصرف کاربر از منابع محاسبه می گردد.
  • کاهش هزینه های سرمایه ای: IaaS معمولاً تنها یک هزینه عملیاتی ماهانه خواهد داشت.
  • مقیاس داینامیک: به کمک این سرویس می توان در زمان های شلوغی، ظرفیت را ارتقا داد و در صورت نیاز منابع را تعدیل کرد.
  • افزایش امنیت: ارائه دهندگان IaaS بر روی تکنولوژی های امنیتی سرمایه گذاری های سنگینی کرده و از متخصصین خبره ای در این زمینه استفاده می کنند.
  • همراه با تکنولوژی آینده: به کمک این سرویس می توانید از جدیدترین سیستم های عامل و سخت افزارها و مجهزترین دیتاسنترها استفاده کنید.
  • استفاده آسان: دسترسی تنها با اتصال به اینترنت
  • استقرار آسان منابع: به کمک این سرویس می توانید نیروهای IT خود را بر روی پروژه های مهم تری متمرکز کنید.
  • کاهش Downtime: این سرویس ریکاوری یا بازیابی فوری از منابع دیگر را برای شما فراهم می کند.
  • افزایش سرعت: توسعه دهندگان می توانند بلافاصله پس از فعال شدن زیرساختشان فعالیت خود را روی پروژه هایشان آغاز کنند.
  • نوآوری بیشتر: از قابلیت های جدید بهره مند شوید و API های خود را بهینه تر کنید.
  • رقابت قدرتمندانه تر: به کمک این زیرساخت کسب و کارهای مختلف در هر اندازه ای می توانند با رهبران صنعت خود رقابت کنند.

چالش های IaaS

اگرچه مزایای بسیاری برای کسب و کارهایی که از IaaS استفاده می کنند، فراهم می شود، اما این جاده چالش های خود را نیز دارد. برخی از این چالش ها به پیچیدگی های عملیاتی پیشرفته مرتبط است، اما موارد دیگری نیز وجود دارند که یک مشتری باید قبل از هر اقدامی آنها را بررسی کند...

  • هزینه های غیر منتظره: هزینه های ماهانه در گاهی اوقات، بخصوص در زمان های شلوغی ترافیک، می توانند بیش از حد انتظار باشند.
  • تغییرات فرآیندی: ممکن است IaaS به تغییراتی در فرآیند ها و امور کاری نیاز داشته باشد.
  • ریسک های امنیتی: هرچند که ارائه دهندگان امنیت را همراه با سرویس خود فراهم می کنند، اما کسب و کارها مسئول آنچه میزبانی می کنند هستند.
  • پشتیبانی ضعیف: گاهی اوقات به سادگی نمی توان به پشتیبانی لحظه ای و زنده دست یافت.
  • یکپارچه سازی پیچیده: ممکن است هنگام همگام سازی IaaS با سیستم های فعلی با چالش هایی مواجه شوید.
  • شخصی سازی محدود: کاربران ابر عمومی ممکن است دسترسی و کنترل محدودی بر شخصی سازی ها داشته باشند.
  • مهاجرت پیچیده: انتقال از یک ارائه دهنده به ارائه دهنده دیگر، می توان دشوار باشد.
  • وابستگی به اینترنت: پیشبرد امور تنها تا زمان اتصال کامل به اینترنت ممکن خواهد بود.
  • انتخاب ارائه دهنده: رتبه دهی و انتخاب یک ارائه دهنده کار ساده ای نیست.
  • دسترسی پذیری: حتی بزرگ ترین ارائه دهندگان نیز گاهی اوقات با Downtime مواجه می شوند.
  • عدم قطعیت مقرراتی: تغییرات در مقررات استانی یا کشوری می تواند برخی از صنایعی که از زیر ساخت های ابری استفاده می کنند را تحت تاثیر قرار دهد.
  • اعتبار ارائه دهنده: ممکن است یک روز ارائه دهنده قصد ادامه فعالیت نداشته باشد.
  • تخصص ارائه دهنده: پشتیبانی، حمایت و راهنمایی متخصصین فعال در شرکت ارائه دهنده می تواند امری بسیار مهم باشد.

نمونه هایی از IaaS

امروزه کسب و کارهای بسیاری از زیرساخت های ابری برای تقویت سرویس های خود استفاده می کنند؛ در واقع طبق آمار تحقیقاتی درآمد پروژه هایی که از IaaS استفاده کرده اند از سال 2019 تا 2022 از 41.4 میلیارد دلار به 81.5 میلیارد دلار افزایش یافته است. از جمله نمونه هایی که می توان به آن اشاره کرد، عبارتند از:

  • توسعه نرم افزار
  • تست نرم افزار
  • میزبانی از وب سایت
  • پشتیبانی از اپلیکیشن های آنلاین
  • محاسبات با عملکرد بالا ( HPC )
  • تحلیل کلان داده ها ( Big data  )

یکی از مثال های مقیاس پذیری یا کوچک و بزرگ شدن در زمینه IaaS می تواند یک خرده فروشی باشد. بسیاری از خرده فروش ها در برخی از ماه های سال که فروش ویژه و کمپین های مناسبتی اکران می کنند، با ترافیک بیشتری رو به رو می شوند.

داشتن این امکان که بتوان ظرفیت زیرساخت را در چنین مواقعی به سرعت ارتقا داد، می تواند برای چنین کسب و کارهایی بسیار حائز اهمیت باشد. پایه اصلی یک سرویس IaaS این است که برای شرکت ها امکان تغییر منابع را در هر زمان فراهم کند.

 

یکی دیگر از مثال های بهره مندی از زیرساخت های ابری، ذخیره سازی فایل های ویدیویی امنیتی است. از آنجایی که فایل های ویدیویی داده های زیادی را مصرف می کنند، یک اپلیکیشن مدیریتی لازم است تا با یک دسترسی آسان بتواند این فایل ها را ذخیره و نگهداری کند. فضای ابری IaaS می تواند راهکاری ایده آل برای مدیریت اینگونه فایل ها باشد.

اجزای اصلی IaaS

دانستن اجزاء اصلی یک زیرساخت به عنوان سرویس به این دلیل مهم است که همچنان بخشی از امور باید توسط شرکت شما انجام شود و نه ارائه دهنده. IaaS دارای سه عنصر اصلی است: سرور، شبکه و فضای ذخیره سازی.

همانند اکثر اپلیکیشن های تحت وب، IaaS نیز شامل نرم افزارهایی درون ریزی شده است. این می تواند نرم افزارهای تجاری مرتبط با کسب و کار شما ، ابزارهای مدیریت ایمیل، نرم افزارهای آفیس، و هر چیز دیگری باشد که ممکن است به آن نیاز داشته باشید.

اما مسلماً نرم افزاری که خودتان توسعه داده اید را به طور پیش فرض همراه خود ندارد.

از لحاظ سرور، ارائه دهنده سرویس ابری، تمام مسائل مربوط به نگهداری، بروزرسانی، برقراری امنیت، و امور مدیریتی سرورها را برعهده می گیرد. پس از این حیث می توانید با خیال آسوده به سرورهای از راه دور ابری خود اعتماد کنید. شرکت هایی که تا بحال سرورهای در محل را مدیریت و تجربه کرده اند، به خوبی می دانند که اداره آنها به استخدام نیروهای فنی، نصب سرور، تهیه سخت افزار و حل مشکلات و باگ ها نیازمند است.

فضای ذخیره سازی یکی دیگر از عنصرهای اصلی رایانش ابری است. بسیاری از کسب و کارهای امروزی با مزایا و قابلیت های ابرها آشنا بوده و هنگام لانچ یک نرم افزار تحت وب به استفاده از فضای ابری یا cloud storage روی آورده اند. این فضا این قابلیت را دارد تا هر زمان که کسب و کار شما رشد کرد و یا تغییری در استراتژی های خود ایجاد کردید، بتوانید آن را گسترش داده یا تقلیل دهید.

زیرساخت به عنوان سرویس علاوه بر فضا و سرور، مدیریت و مانیتورینگ شبکه را نیز شامل می شود. این موضوع شامل تمام ویژگی های امنیتی شبکه، مدیریت، از کار انداختن، راه اندازی مجدد و نگهداری، متناسب با نیاز هر کسب و کار می شود.

 

لازم به ذکر است که IaaS مسئول انجام تمامی امور IT شما نخواهد بود. یکی از اموری که بر عهده شرکت ها یا کسب و کارهاست این است که هرگونه توسعه و شخصی سازی نرم افزارها، کامپیوترها، پرینترها و دستگاه های موبایلی که به ابر متصل اند را به تنهایی مدیریت کنند.

راهکار میزبان کلود

به کمک زیرساخت سرورهای ابری میزبان کلود می توانید نرم افزارها، وب سایتها و سایر پروژه های خود را در یک محیط یکپارچه و ایمن توسعه داده و راه اندازی و مدیریت کنید. برای بهره مندی از چنین زیرساختی کافیست با چند کلیک دیتاسنتر و منابع مورد نظر خود را انتخاب کرده و بلافاصله پس از آن از فضای سرور ابری خود نهایت استفاده را ببرید.

در کنار این راهکار می توانید از فضای ابری میزبان کلود نیز استفاده کرده و در هر زمان آن را کوچک یا بزرگ تر کنید.

پیشنهاد ما به شما این است که به صفحات سرور مجازی ابری و راه اندازی CDN میزبان کلود مراجعه کرده و با تمام ویژگی ها و مزایای آنها آشنا شوید؛ در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی نیز می توانید با کارشناسان میزبان کلود در تماس باشید.

جمع بندی

یکی از پر طرفدارترین و پر کاربردترین سرویس های رایانش ابری، زیرساخت به عنوان سرویس یا IaaS است که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا نرم افزارها و وب سایت های خود را بر روی فضایی مجازی با قابلیت هایی بی نظیر و مدرن پیاده کنند. در این پست به چیستی، مزایا و معایب و برخی از نمونه های IaaS اشاره کردیم. امید است که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

پیشنهاد ویژه

CDN ابری میزبان کلود

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

مشاهده پلانها
میزبان کلود میزبان کلود
میزبان کلود
میزبان کلود
نویسنده مطلب میزبان کلود

ارائه دهنده خدمات زیرساخت یکپارچه ابری

هرآنچه باید در مورد IaaS بدانید + مزایا و نمونه 0 دیدگاه