میزبان کلود
امنیت ابری

مقایسه فایروال های نسل جدید (NGFW) و FWaaS

میزبان کلود میزبان کلود
487 بازدید 0 دیدگاه 03 خرداد 1402 زمان مطالعه: 15 دقیقه
/storage/post-covers/1684751681_2023-05-22_network01.png
مقایسه فایروال های نسل جدید (NGFW) و FWaaS

فایروال نسل بعدی یا Next-generation firewall (NGFW) یک نوع فایروال پیشرفته است که امکانات و قابلیت‌های پیشرفته‌تری را در مقایسه با فایروال‌های سنتی فراهم می‌کند. این نوع فایروال قادر است به طور همزمان از مکانیزم‌های مختلفی برای شناسایی، جلوگیری و محدود کردن تهدیدات امنیتی استفاده کند.

فایروال نسل بعد در کنار قابلیت‌های یک فایروال سنتی مانند تعیین قوانین و فیلترینگ ترافیک، دارای ویژگی‌های بیشتری همچون تشخیص هوشمند تهدیدات، جلوگیری از نفوذ، مانیتورینگ و آنالیز رفتار شبکه، رمزگذاری ترافیک و کنترل دسترسی متقاطع به منابع شبکه است.

همچنین، قابلیت‌هایی مانند مدیریت پیشرفته کاربران، حفاظت از دستگاه‌های متفاوت، تشخیص نفوذ پیشرفته (IPS) و مانیتورینگ SIEM نیز در این نوع فایروال وجود دارند.

 

با استفاده از فایروال نسل بعدی، سازمان‌ها قادر خواهند بود تا امنیت شبکه خود را در برابر تهدیدات پیشرفته و بروز بهبود دهند. این فایروال به طور هوشمندانه حملات هدفمند و تهدیدات پیچیده را تشخیص داده و به دفع آنها کمک می کند.

اگر بخواهیم ویژگی های NGFW را بررسی کنیم، می توانیم چنین جدولی ترسیم کنیم:

ویژگی‌های NGFW

توضیحات

تشخیص حملات

قابلیت تشخیص و جلوگیری از حملات پیچیده و هوشمند نظیر حملات شناسایی نشده، آسیب‌پذیری‌های شناخته شده و حملات zero-day

فیلترینگ ترافیک

قابلیت مدیریت و کنترل ترافیک شبکه با استفاده از قوانین و سیاست‌های قابل تنظیم جهت جلوگیری از تهدیدات و نفوذ به سیستم

مانیتورینگ و گزارش گیری

قابلیت مشاهده و نظارت بر ترافیک شبکه، ثبت و ذخیره لاگ‌ها، تجزیه و تحلیل آماری و تهیه گزارش‌های جامع در مورد فعالیت‌ها

VPN امن

قابلیت ایجاد اتصالات VPN امن بین شبکه‌ها و ایجاد تونل‌های رمزنگاری شده برای انتقال اطلاعات محرمانه از طریق شبکه‌های عمومی

شناسایی کاربران

قابلیت شناسایی و مدیریت کاربران و دسترسی‌های آنان به منابع شبکه با استفاده از روش‌های شناسایی نظیر استفاده از شناسه یکتا

جلوگیری از نفوذ

قابلیت جلوگیری و مسدودسازی تهدیدات امنیتی و تلاش‌های نفوذ به شبکه از طریق روش‌های مختلف نظیر فایروال، IPS و آنتی‌ویروس

 

قبل از مقایسه NGFW با FWaaS بهتر است هر دو را بهتر بشناسیم؛ حال که تا حدودی با فایروال نسل بعد آشنا شدیم، بیایید تا سرویس FWaaS را بررسی کنیم:

سرویس فایروال (FWaaS)

FWaaS به معنای Firewall-as-a-Service است که راه‌حل‌هایی برای حفاظت از زیرساخت شبکه و ارتباطات در قالب خدمات ابری به کار گرفته می‌شود. در عبارت مختصر این سرویس از W استفاده شده تا با FaaS یا Function as a Service اشتباه گرفته نشود.

با استفاده از این سرویس، شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند بدون نیاز به ساختار‌های سخت‌افزاری گران‌قیمت، از دیواره‌آتش نسل جدید بهره ببرند.

با استفاده از FWaaS، تیم IT سازمان‌ها می‌توانند به‌راحتی محیط‌های خود را کنترل کرده و تمام ترافیک‌های شبکه را رصد و مدیریت کنند.

FWaaS همچنین قابلیت پشتیبانی از شبکه‌های توزیع‌شده و چند‌سایتی را دارد که باعث افزایش امنیت در ارتباطات می‌شود.

FWaaS یک راهکار امنیتی پیشرفته است که معمولاً توسط ارائه دهندگان خدمات ابری ارائه می‌شود. این سرویس امکان ایجاد و مدیریت "دیواره آتش از راه دور" را فراهم می‌کند؛ به طوری که می‌توان به صورت متمرکز و بدون نیاز به تهیه سخت افزار، امنیت شبکه را مدیریت کرده و ترافیک و ارتباطات را کنترل کرد.

 

یکی از مزایای استفاده از FWaaS، امکان تعریف قوانین و سیاست‌های امنیتی داینامیک است. با این سرویس، شرکت‌ها قادرند بر اساس نیازهای خود قوانین امنیتی را تنظیم و اعمال کرده و در صورت نیاز به تغییر، به راحتی آن‌ها را به‌روزرسانی کنند.

همچنین، این سرویس قابلیت ضبط و مانیتورینگ ترافیک را داراست تا به شرکت‌ها کمک کند تا در صورت وقوع حملات یا نقض امنیتی، به سرعت واکنش نشان دهند.

همچنین، FWaaS امکاناتی مانند مدیریت هوشمند ترافیک، حفاظت در برابر حملات DDoS، فایروال برای ترافیک وب و برنامه‌های کاربردی (WAF)، و حتی قابلیت اتصال به سرویس‌های امنیتی دیگر را فراهم می‌کند. با استفاده از این سرویس، شرکت‌ها می‌توانند به طور کامل از حملات سایبری و نقض های امنیت جلوگیری کنند.

تفاوت FWaaS و NGFW

NGFW و FWaaS دو راهکار امنیتی نسبتاً مشابه هستند. NGFW یک نوع دیواره آتش پیشرفته است که ترکیبی از ویژگی‌های دیواره آتش سنتی و ویژگی‌های جدید و پیشرفته را ارائه می‌دهد. این فایروال توانایی تشخیص و جلوگیری از حملات سایبری را داراست و قابلیت‌هایی مانند مدیریت قوانین دسترسی، محافظت در برابر حملات شناخته و ناشناخته، امکان ارائه گزارشات و مانیتورینگ ترافیک را داراست.

در طرف مقابل، FWaaS به عنوان یک سرویس امنیت ابری ارائه شده و امکاناتی مشابه یک دیواره آتش را در قالب یک سرویس ابری فراهم می‌کند. با استفاده از FWaaS، شرکت‌ها قادرند به صورت متمرکز قوانین امنیتی مختلف را تنظیم و اعمال کرده و ترافیک شبکه را کنترل نمایند. این سرویس امکاناتی مانند ضبط و مانیتورینگ ترافیک، مدیریت هوشمند قوانین امنیتی و حفاظت در برابر حملات DDoS را فراهم می‌کند.

از نظر تفاوت، NGFW بیشتر یک سخت‌افزار یا نرم‌افزار است که باید در شبکه داخلی بر روی زیرساخت نصب شود و قابلیت‌های پیشرفته‌تری نسبت به دیواره آتش سنتی دارد. در حالی که FWaaS یک سرویس ابری است که توسط ارائه دهندگان خدمات ابری ارائه می‌شود و نیازی به سرمایه‌گذاری در سخت‌افزار یا نصب در شبکه داخلی ندارد.

 

اگر بخواهیم در یک نگاه این دو فایروال را مقایسه کنیم می توانیم به این موارد مراجعه کنیم:

NGFW:

  • ترکیب ویژگی‌های دیواره آتش سنتی و پیشرفته
  • نیاز به نصب سخت‌افزار یا نرم‌افزار در شبکه داخلی
  • امکانات پیشرفته‌تر در تشخیص و جلوگیری از حملات سایبری
  • پرداخت هزینه: یک بار برای خرید سخت افزار یا نرم افزار

FWaaS:

  • سرویس امنیتی ارائه شده در قالب سرویس ابری
  • مدیریت قوانین امنیتی و کنترل ترافیک مرکزی
  • عدم نیاز به سرمایه‌گذاری در سخت‌افزار و نصب آن در شبکه
  • پرداخت هزینه به صورت ماهانه

آشنایی با ماژول های FWaaS

ماژول‌هایی که معمولاً در سرویس FWaaS ارائه می شوند، عبارتند از:

  • دیوار آتش (Firewall): این ماژول مسئول بررسی و فیلتر کردن ترافیک ورودی و خروجی از شبکه است. آنالیز کردن بسته‌های داده، تصمیم‌گیری در مورد اجازه یا عدم اجازه عبور آن‌ها و اعمال سیاست‌های امنیتی از وظایف این ماژول است.
  • IDS/IPS (Intrusion Detection System/Intrusion Prevention System): این ماژول به تشخیص و پیشگیری از حملات سایبری متناوب و ناخواسته در شبکه می‌پردازد. با استفاده از الگوریتم‌ها و قوانین امنیتی، تلاش می‌کند تا هرگونه حمله را به درستی تشخیص داده و در صورت لزوم، جلوی آنها را بگیرد.
  • VPN (Virtual Private Network): این ماژول امکان ایجاد اتصالات امن بین شبکه‌های مختلف را فراهم می‌کند. با استفاده از پروتکل‌های رمزنگاری قوی، اطلاعات درون شبکه به صورت محرمانه منتقل شده و امکان دسترسی غیرمجاز به آن‌ها کاهش می یابد.
  • ضد DDoS (Anti-DDoS): این ماژول به تشخیص و مقابله با حملات DDoS توزیع یافته می‌پردازد. با تحلیل الگوهای ترافیک و استفاده از تکنیک‌های متنوع، این ماژول تلاش می‌کند تا سرویس‌ها را در برابر این نوع حملات امن نگه دارد.
  • گزارش‌دهی (Reporting): این ماژول مسئول تهیه گزارشات امنیتی و نمودارهای آماری از وضعیت امنیتی شبکه است.
  • WAF (Web Application Firewall) : ماژولی است برای محافظت از برنامه‌های وب در مقابل حملات و تهدیدات امنیتی استفاده می‌شود. WAF برای تشخیص و مسدود کردن حملاتی مانند حملات از نوع Cross-Site Scripting (XSS)، حملات SQL Injection و این قبیل حملات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بد نیست در اینجا ماژول WAF را بیشتر بررسی کنیم:

وظایف اصلی WAF شامل فیلتر کردن ترافیک وب، اجرای قوانین امنیتی براساس الگوها و قوانین مشخص و تعیین شده، جلوگیری از حملات و تلاش‌های نفوذ به سیستم، محافظت از اطلاعات محرمانه مانند رمزها و اطلاعات کاربران و تشخیص و اعلام خطرات امنیتی است.

با استفاده از WAF می‌توان به طور موثری برنامه‌های وب خود را در برابر حملات و تهدیدات امنیتی محافظت کرده و از ورود خسارت جدی و تخریب سرویس‌های وب جلوگیری کرد.

امروزه WAF تحت عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارها در امنیت برنامه‌های وب مورد استفاده قرار گرفته و در صنعت فناوری اطلاعات کاربرد وسیع دارد.

جمع بندی

در این مطلب، ما با مفهوم NGFW (Next-Generation Firewall) و FWaaS آشنا شده و آنها را باهم مقایسه کردیم. همانطور که گفته شد، NGFW نسل جدیدی از فایروال‌ها است که با توجه به توسعه تهدیدات پیچیده امنیتی و نیازهای جدید شبکه‌های مدرن طراحی شده است. این فایروال‌ها علاوه بر وظایف معمول فایروال‌های سنتی، ویژگی‌های پیشرفته‌تری از جمله تشخیص عمیق حملات، فیلترینگ ترافیک، مانیتورینگ و گزارش گیری، VPN امن، شناسایی کاربران و جلوگیری از نفوذ را نیز دارا می‌باشند.

در نتیجه با استفاده از NGFW، سازمان‌ها قادر خواهند بود تا شبکه خود را در برابر حملات پیچیده و هوشمند محافظت کرده و با مدیریت و کنترل ترافیک شبکه، امنیت و عملکرد را بهبود بخشند.

در سویی دیگر با FWaaS سازمان ها می توانند بدون صرف هزینه های خرید سخت افزار، مشکلات و پیچیدگی های نصب و راه اندازی، و چالش های مشابه، به صورت ابری از چنین زیرساخت امنیتی پیشرفته ای بهره مند شوند.

پیشنهاد ویژه

CDN ابری میزبان کلود

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

مشاهده پلانها
میزبان کلود میزبان کلود
میزبان کلود
میزبان کلود
نویسنده مطلب میزبان کلود

ارائه دهنده خدمات زیرساخت یکپارچه ابری

مقایسه فایروال های نسل جدید (NGFW) و FWaaS 0 دیدگاه