میزبان کلود
آموزشی

صفر تا صد فشرده سازی به روش Brotli + نحوه فعال سازی

میزبان کلود میزبان کلود
1443 بازدید 0 دیدگاه 13 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه: 25 دقیقه
/storage/post-covers/1683115850_2023-05-03_21.png
صفر تا صد فشرده سازی به روش Brotli + نحوه فعال سازی

در جهان امروز، تجربه مشتری موثرترین و مطمئن ترین استراتژی ای است که یک کسب و کار می تواند برای افزایش تعامل و رشد درآمد خود اتخاذ کند. در این مطلب سعی داریم شما را با روشی آشنا کنیم که می توانید به کمک آن یک تجربه کاربری درجه یک از سرعت بالای لود صفحات سایتتان ایجاد کنید.

شاید این جمله را بارها در مطالب مختلف خوانده باشید که طبق گفته ی گوگل، 40% از افراد سایت هایی که بیش از 3 ثانیه برای لود شدن زمان ببرند، را بسته و آن را ترک می کنند؛ و یا یک عبارت دیگر که هر یک ثانیه تاخیر در پاسخ صفحات، می تواند به ریزش 7% از نرخ تبدیل منجر شود.

تمام اینها درست است؛ هر ثانیه ارزشمند است.

به همین منظور برای بهینه سازی یک صفحه آزمایشی، ما یک تست انجام دادیم و به روش فشرده سازی brotli برای فایل های CSS و JS ، حدود 2.5 ثانیه در مدت زمان لود صفحات صرفه جویی ایجاد کردیم. در مقایسه با روش GZIP که حدود 1.2 ثانیه برای ما صرفه جویی به همراه داشت.

 

 

پروتکل (BROTLI) چیست؟

تصاویر، فونت ها، و سایر انواع رسانه می توانند فضای بسیار زیادی ار سایت شما را اشغال کنند، و در پی آن زمان بارگذاری آن را به شدت کُند کنند. اگر سایت بزرگی داشته باشید که چند صد مطلب بلاگ و چندین صفحه محصول و خدمات داشته باشد، قطعاً با مشکل سنگین شدن و بارگذاری تصاویر و فولدرهای رسانه ای دست و پنجه نرم کرده اید.

تمامی این موارد می توانند سرعت سایت شما را کند کرده و مشکلات متوالی دیگری به کسب و کار شما وارد کنند؛ اما قرار نیست تا ابد با چنین چالش هایی درگیر بوده و بازدیدکنندگان سایت خود را از دست بدهید!

با استفاده از یک الگوریتم فشرده سازی حرفه ای می توانید سرعت توزیع یا تحویل تصاویر و انتقال فایل ها در سرورتان را بهبود بخشیده و در نهایت سرعت سایت خود و رضایت کاربران را چندین برابر کنید.

یکی از راهکارهای استاندارد برای فشرده سازی فایل های یک وبسایت، Gzip است که می توانید به روش های مختلفی آن را برای سایت خود فعال کنید.

دقیقاً مثل Gzip که به احتمال زیاد نام آن را زیاد شنیده اید، بروتلی نیز یک الگوریتم فشرده سازی است. این الگوریتم توسط گوگل توسعه داده شده و برای فشرده سازی متون بهترین راهکار است. دلیل این امر این است که، این الگوریتم از یک دیکشنری جامع از لغات و عبارات پر استفاده، هم در سمت کاربر و هم در سمت سرور کمک می گیرد تا نرخ فشرده سازی را ارتقا دهد.

فشرده سازی داده ها، فرآیند کدگذاری فایل ها به منظور کاهش سایزشان است؛ تا فضای کمتری از یک سرور را اشغال کرده و با سرعت بیشتری به دست بازدیدکنندگان سایت رسند. فشرده سازی ویدیوها، فایل های صوتی و تصاویر، متداول ترین فایل هایی هستند که در این پروسه قرار می گیرند؛

اما شما می توانید در کنار اینها، هر نوع داده ای مثل کدهای سایت را نیز فشرده کنید.

بروتلی طبق هدف اصلی اش می تواند هر فایلی را بدون افت کیفیت فشرده کند؛ که یعنی هیچ آسیبی به فایل ها نخواهد زد. اما شاید برای فایل های تصاویری با فرمت های gif، png و jpg ایده آل نباشد؛ این فایل ها اغلب خودشان فشرده هستند و استفاده از Brotli ممکن است حتی حجم آنها را زیادتر هم کند.

خرید cdn

آیا همه مرورگرها از brotli پشتیبانی می کنند؟

مرورگرهایی که از Brotli پشتیبانی می کنند، در هدر درخواست accept-encoding در کنار gzip عبارت “br” را نیز ارسال می کنند. اگر بروتلی در وب سرور شما فعال شده باشد، پاسخی در فرمت فشرده سازی Brotli دریافت خواهید کرد.

خب در نهایت چه مرورگرهایی از Brotli پشتیبانی می کنند؟

این مرورگرها بدون نیاز به هیچ تنظیمی به صورت خودکار از بروتلی پشتیبانی می کنند:

  • کروم از ورژن 50 به بعد
  • ورژن 50 مرورگر اندروید
  • کروم اندروید از نسخه 50 به بعد
  • فایرفاکس از نسخه 44 به بعد
  • فایرفاکس اندروید از نسخه 46 به بعد
  • و Opera از نسخه 38 به بعد

اگرچه در این لیست مرورگرهایی مثل Edge و Safari دیده نمی شوند، با این حال وبسایت caniuse.com اعلام کرده که در زمان نوشتن این مطلب، 53% از مرورگرها از Brotli پشتیبانی می کنند. البته این آمار به مرور زمان تغییر می کند و نوساناتی خواهد داشت. پس بهتر است خودتان در مورد مرورگر مورد استفاده تان بیشتر تحقیق کنید.

چرا Brotli؟

با توجه به اینکه این روزها بسیاری از ترافیک وبسایت ها، از گوشی های موبایل سرچشمه می گیرد، سرعت سایت از هر زمان اهمیت بیشتری پیدا کرده است. اگر از هیچ نوع فشرده سازی برای فایل های سایت تان استفاده نکنید، بدون شک بسیاری از کاربران تان با مشکلات ناوبری یا navigation در سایت مواجه هستند.

شاید حتی 2 ثانیه تاخیر بیشتر در بارگذاری صفحات، تا 10% میزان نرخ ریزش یا bounce rate را افزایش دهد.

فعالسازی فشرده ساز brotli می تواند فایل های سایت شما را کم حجم تر کرده و آنها را در دستگاه های مختلف با سرعت بیشتری به دست مخاطب تان برساند. مخصوصاً برای کاربرانی که با توجه به اینترنت های بسته ای گوشی ها و خط های موبایل، با پهنای باند محدودی رو به رو بوده و شاید نتوانند سایت شما را با سرعت بالایی باز کنند.

 

مزیت Brotli در این است که پروسه فشرده سازی و خارج سازی از حالت فشرده را با سرعت بالایی انجام داده و از منابع سرور برای کاهش حجم فایل ها به میزان کمتری استفاده می کند.

همانند gzip، بروتلی نیز منبع باز بوده که یعنی استفاده از آن رایگان و دسترسی به فایل هایش امکان پذیر است. پس دیگر نیازی به خرید و نصب نرم افزارهای فشرده سازی گران قیمت برای سرور نخواهید داشت. علاوه بر این بسیاری از هاست ها و CDN های امروزی از Brotli به صورت پیش فرض پشتیبانی می کنند.

  • فشرده سازی های بروتلی کوچک تر هستند

طبق یافته های CertSimple، عملکرد بروتلی در مقایسه با gzip به این صورت است:

  1. 14% حجم کمتر فایل های JAVASCRIPT
  2. 21% حجم کمتر فایل های HTML
  3. 17% حجم کمتر فایل های CSS

تفاوت قابل توجهی است، نه؟

  • سرعت  بالاتر در فشرده سازی نسبت به Gzip

یکی از تصورات غلط در این حوزه این است که Brotli از gzip سرعت کمتری دارد! اما کاملاً غلط است.

نمودار زیر که توسط نتایج تحقیقاتی Squash ایجاد شده، این موضوع را کاملاً روشن می کند:

brotli

Gzip و Brotli هر دو سطوح متفاوتی از فشرده سازی دارند؛ چیزی که بین این دو تفاوت ایجاد می کند، و به توجه شما نیازمند است، تنظیمات پیش فرض آنهاست.

البته در ادامه این مطلب به طور مفصل تفاوت های بروتلی و جی زیپ را بررسی خواهیم کرد؛ اما به طور مختصر، تنظیمات پیش فرض Brotli روی max بوده و این چیزی است که باید برای افزایش سرعت فشرده سازی به طور دستی تغییر داده شود.

  • سرعت بیشتر لود صفحه، سایت سریعتر

زمانی که داده های یک وبسایت سریعتر فشرده شوند، و حجم کمتری نیز به خود اختصاص دهند، به پهنای باند کمتری برای بارگذاری نیاز خواهند داشت. مصرف پهنای باند کمتر به معنای سرعت بارگذاری سریعتر صفحات خواهد بود.

همانطور که گفتیم، استفاده از brotli برای فشرده سازی می تواند به طرز قابل توجهی سرعت بارگذاری صفحات وبسایت شما را افزایش داده و تاخیرات را به حداقل برساند؛

چیزی که مهم است این است که سایت سریعتر، یعنی رتبه بالاتر در صفحات جستجو و در نتیجه کاربر و مشتری بیشتر.

  • تجربه کاربری بهتر

با فشرده سازی سریعتر فایل ها، کاهش زمان بارگذاری صفحات، و ایجاد سایتی سریعتر، کاربر شما نیز تجربه کاربری بهتری کسب خواهد کرد.

مسلماً یک وبسایت سریع و کارآمد، در تمام مراحل سفر مشتری بهتر و موثرتر عمل می کند، که این دقیقاً چیزی است که یک کسب و کار و مدیران بازاریابی به دنبالش هستند.

تفاوت Brotli و Gzip در چیست؟

طبق گفته ی W3Techs حدود 81% از وبسایت ها از Gzip استفاده می کنند؛ این ابزاری بسیار محبوب است که توسط بسیاری از سرورها و CDN ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اما با وجود این آمار چرا باید از Brotli استفاده کرد؟

جواب این سوال ساده است؛ چون سریعتر بوده، بیشتر فشرده می کند، و به زبان ساده ، از gzip "بهتر " است.

Gzip با توجه به شهرت طولانی مدتش در دنیای اینترنت گسترش بیشتری داشته و به همین دلیل بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد (از سال 1992 معرفی شد)؛ اما بروتلی تنها از سال 2015 فعالیت خود را جدی تر کرده و به یک الگوریتم فشرده سازی عمومی تبدیل شده است؛ ولی با این وجود از جنبه های مختلف عملکرد بهتری دارد.

 

همانطور که گفته شد، نسبت به gzip فایل ها را کوچکتر می کند؛ عملکرد و کاربرد اصلی brotli فشرده سازی HTML بوده و 21% این فایل ها را کوچکتر می کند؛ بعلاوه فشرده سازی فایل های CSS تا 17%، و فایل های JS تا 14%.

این یعنی آزادسازی فضای زیاد! مخصوصاً برای یک وبسایت بزرگ با کدهای بسیار.

علاوه بر این، نسبت به Gzip با سرعت بالاتری فشرده سازی می کند. مهم نیست که چقدر برای فشرده سازی زمان صرف می شود، مهم این است که کاربر نهایی با سرعت بیشتری به داده ها دست یابد؛ پس شاید گاهی اوقات کمتر و گاهی اوقات بیشتر از gzip برای فشرده سازی زمان لازم داشته باشد.

اما در واقع Brotli دارای هشت سطح قدرتی بوده و در حالت پیش فرض روی max قرار دارد. در سطوح بالاتر، فایل ها را فشرده تر می کند؛ اما به زمان بیشتری برای کوچک سازی نیاز دارد.

با کاهش پارامترهای کیفیت brotli می توانید سرعت فشرده سازی را با وجود کاهش حجم فایل ها، به شدت افزایش دهید.

Gzip هم لایه های متعددی دارد؛ لایه های بالایی به زمان بیشتری برای فشرده سازی و لایه های پایینی به زمان کمتری نیاز دارند.  با این وجود gzip نمی تواند در همان مدت زمانی که brotli برای فشرده سازی استفاده می کند، فایل ها را به اندازه بروتلی کم حجم کند.

پس هرچه فایل ها و بایت های کمتری جا به جا شوند، سرعت لود صفحات بیشتر شده و در هزینه های تحویل محتوا یا خرید CDN خود نیز صرفه جویی خواهید کرد. اما چطور  Brotli را فعال کنیم؟

خرید cdn

فعالسازی Brotli

غالباً دو راه اصلی برای بهره مندی از فایل های فشرده شده توسط بروتلی وجود دارد:

  • فعالسازی brotli روی وب سرورتان؛
  • و فعالسازی brotli روی CDN.

برای مثال می توانید بروتلی را با نصب آن روی Nginx برای سرورتان فعال کنید. گوگل یک ماژول طراحی کرده که برای نصب و استفاده از منبع آن به nginx نیاز است. پس از نصب، این تنظیمات باید روی فایل کانفیگ اعمال شوند:

 

پس از این، تمام انواع محتواهایی که در قسمت brotli_types معرفی شده اند، توسط بروتلی فشرده خواهند شد؛ به همین راحتی!

راه بهتر و آسان تر، استفاده از CDN است...

به کمک این روش دیگر نیازی نیست تا هیچ کدی به زیرساخت خود اضافه کنید یا نرم افزاری را نصب کنید؛ تنها کافیست یک دکمه را روشن کنید؛ البته استفاده از CDN هزینه دارد، اما این تنها کاربرد CDN نیست! شما در کنار تمام مزایا و کاربردهای بی نظیر یک CDN می توانید با یک کلیک، فشرده سازی Brotli یا gzip را نیز برا ی سایت خود فعال کنید.

می توانید برای تست اینکه آیا در حال حاضر brotli برای شما فعال است یا نه، از ابزارهایی که در وب وجود دارند استفاده کنید؛ یعنی ممکن است بجای اینکه بخواهید خودتان از اول آن را نصب و فعال کنید، از قبل توسط ادمین های هاست یا سرورتان این کار صورت گرفته باشد.

با کمک ابزارهای تست فعال بودن Brotli می توانید به سرعت از فعال بودن آن روی سرور اطمینان حاصل کنید، یا حتی فعالیت های خودتان برای نصب آن را نیز چک کنید. قفط کافیست آدرس کلی سایتتان را وارد کنید.

راهکار میزبان کلود

استفاده از Brotli و یا Gzip برای افزایش سرعت سایت، مدت هاست که توسط متخصصین پیشنهاد می شود؛ این دو تکنولوژی می توانند حجم فایل های سایت شما را به طرز چشم گیری کاهش داده و زمان بارگذاری صفحات تان را کاهش دهند؛ برای فعالسازی هر دوی این ابزارهای فشرده سازی می توانید به سادگی و تنها با فعال کردن یک دکمه در پنل CDN میزبان کلود، سایت خود را به این ابزارهای کاربردی مجهز کنید.

پیشنهاد می کنیم حتماً به صفحه CDN میزبان کلود مراجعه کرده و با سایر قابلیت های این سرویس فوق العاده بیشتر آشنا شوید؛ در صورت داشتن هر گونه سوال نیز می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. 

جمع بندی

همانطور که می دانید فایل های حجیم و سنگین می توانند سرعت سایت را به شدت کند کرده و ارائه خدمات و نمایش محصولات برای کاربران و مخاطبان کسب و کار شما را با مشکل مواجه کنند؛ یکی از بهترین راهکارهای بهینه سازی فایل های سایت استفاده از ابزارهای فشرده سازی نظیر Gzip و نسخه های بروز تر و پیشرفته تری به نام Brotli است؛ در این پست به چیستی، دلایل استفاده و نحوه فعالسازی بروتلی اشاره شد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

پیشنهاد ویژه

CDN ابری میزبان کلود

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

مشاهده پلانها
میزبان کلود میزبان کلود
میزبان کلود
میزبان کلود
نویسنده مطلب میزبان کلود

ارائه دهنده خدمات زیرساخت یکپارچه ابری

صفر تا صد فشرده سازی به روش Brotli + نحوه فعال سازی 0 دیدگاه