میزبان کلود
آموزشی

14 معیار مهم افزایش سرعت سایت برای حرفه‌ای‌ها + 10 معیار برای توسعه دهندگان

میزبان کلود میزبان کلود
542 بازدید 0 دیدگاه 27 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه: 30 دقیقه
/storage/post-covers/1683107480_2023-05-03_02.png
14 معیار مهم افزایش سرعت سایت برای حرفه‌ای‌ها + 10 معیار برای توسعه دهندگان

ایجاد یک تجربه کاربری بهینه در سایت دیگر یک علم ناشناخته نیست، دیگر امروز هر صاحب وب سایتی می داند که سرعت سایتش چقدر مهم بوده و بهینه سازی آن بر چه جنبه هایی تأثیر خواهد گذاشت. اینکه سرعت پایین سایت می تواند رتبه سایت شما را در موتورهای جستجو تحت تأثیر قرار دهد، یا بر قیف فروش و بازاریابی کسب و کار اینترنتی شما اثر گذارد، دیگر برای همه واضح است. پس بجای اینکه در این مطلب در خصوص اهمیت سرعت سایت و نحوه بهبود آن از طریق روش های رایجی صحبت کنیم که بارها تست شده، نتیجه داده ولی هنوز به سرعت دلخواه نرسیده، به متریک هایی اشاره کنیم که فقط از زبان یک ارائه دهنده CDN و یک متخصص می توانید بشونید.

در این مطلب شما را با راه و روش هایی آشنا خواهیم کرد که تا بحال کمتر ناشری به آنها اشاره کرده و به متریک هایی تاکید خواهیم کرد که می تواند برای راه اندازی یک وب سایت سریع به شما وب مستران حرفه ای و توسعه دهندگان وب، کمک شایانی کنند.

قبل از شروع...

یک نکته وجود دارد که باید به آن توجه کنیم؛ اگر بازدیدکنندگانی دارید که از سراسر جهان مخاطب شما هستند، باید بدانید که عملکرد سایت تان در نقاط مختلف جهان و دستگاه های مختلف به چه صورت است. ثبات در اینجا یک کلید مهم است. پس باید مطمئن شوید که وب سایت تان از هر دستگاهی و در هر نقطه ای یک محصول مشابه را با ظاهر قابل قبول ارائه می دهد.

برای دریافت تصویری واضح از معیارهای عملکردی سایت ، اغلب توسعه دهندگان از متدی به نام  multivariate testing استفاده می کنند. در ادامه به چند معیار مهم اشاره کرده و شما را با جزئیات هر کدام آشنا خواهیم کرد.

معیارها یا متریک های عملکردی سرعت سایت

مدت زمان جلب توجه مخاطب روز به روز کمتر می شود، طوری که بازدیدکنندگان در یک نگاه حرفه ای بودن یک برند یا سایت آن را قضاوت می کنند. پس نگذارید اولین چیزی که آنها می بینند، یک لوگوی بزرگ و تاری باشد که به کندی لود می شود.

برای تست بسیاری از معیارهایی که در این مطلب به آنها اشاره می کنیم، می توانید از ابزار  webpagetest.org استفاده کنید. این نکته را فراموش نکنید که تمام معیارها معمولاً در بخش خلاصه یا Overview نمایش داده نمی شوند. برای دریافت اطلاعات کامل از عملکرد سایت تان می توانید فایل گزارش را دانلود کنید.

  • معیار شماره 1: time to title

مدت زمان بین لحظه ای که بازدیدکننده درخواست بازدید را ارسال می کند تا زمانی که عنوان سایت در تب مرورگر نمایان می شود را اصطلاحاً time to title می نامند.

دیدن سریع یک عنوان می تواند به سرعت به مخاطب الهام کند که سایت معتبر است یا نه، اینجاست که اولین جرقه برای ماندن در صفحه در ذهن آنها می خورد.

معیار time to title به سرعت انتقال داده از سرور اصلی به مرورگر یوزر بستگی دارد. همانطور که در نتایج زیر مشاهده می کنید، time to title برای سایت تستی ما حدود 464 میلی ثانیه بود.

 

پس زمان انتخاب میزبان سایت به کیفیت سرورها دقت کنید. پیشنهاد ما سرور ابری ایران و CDN در کنار آن است.

  • معیار شماره 2: Time to start render

زمانی که بین درخواست کاربر و زمانی ظهور محتوا در مرورگر، سپری می شود، time to start render یا زمان شروع رندر کردن گویند. این نیز یک معیار مهم برای ارزیابی است چراکه هرچه یک بازدیدکننده اولین محتوا را سریع تر مشاهده کند، احتمال اینکه برای لود شدن کل صفحه صبر کند بیشتر خواهد شد.

Time to start render در مثال ما، 1019 میلی ثانیه بود:

 

  • معیار شماره 3: Time to interact

زمان بین یک درخواست و لحظه ای که کاربر بتواند روی لینکی کلیک کند، یک فیلد را پر کند، یا بتواند اسکرول کند، time to interact یا زمان تعامل گویند؛ برخی از عناصر مثل اسکریپت ها و tracker ها ( ردیاب ها ) می توانند در این بازه به لود شدن ادامه دهند.

  • معیار شماره 4: DNS lookup time

مدت زمانی که برای ارائه دهنده DNS شما لازم است تا نام دامنه را به یک آدرس IP ترجمه کند. سرویس هایی مثل  Pingdom یا ابزار WebPageTest  می توانند زمان DNS lookup سایت شما را فوراً محاسبه کنند.

 

برای اینکه بالاترین سرعت را در DNS Lookup داشته باشید، پیشنهاد می کنیم از راهکار DNS ابری میزبان کلود استفاده کنید.

  • معیار شماره 5: زمان اتصال ( Connection time )

به زمان بین یک درخواست و لحظه ای که اتصال بین سرور و مرورگر برقرار می شود، زمان اتصال یا connection time گویند.

شناسایی چالش های میانی در برقراری اتصال در این معیار کمی دشوار است، چراکه به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. مثل حجم بالای ترافیک سرور اصلی، چه از سمت بات ها باشد چه کاربران واقعی، و یا موقعیت جغرافیایی کاربر که مسافت طولانی تر می تواند اتصال را کندتر کند.

در این راستا چک و رصد کردن مستمر عملکرد این معیار نمی تواند اطلاعات چندانی برای حل مشکل به شما دهد؛ برای تست این معیار می توانید از ابزارهایی مثل  LoadStorm یا  JMeter کمک بگیرید.

پیشنهاد ما برای حل این مشکل خرید سرویس CDN میزبان کلود است که می تواند با زیرساخت های پیشرفته و تکنولوژی Anycast و بهره مندی از load balancing ترافیک سرورهای سایت شما را مدیریت کرده و با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربر، در کسری از زمان اتصال مرورگر با سرور را ایجاد کند.

  • معیار شماره 6: time to first byte

به مدت زمانی که لازم است تا پس از اتصال به سرور، اولین بایت اطلاعات  خود را به مرورگر کاربر رساند، time to first byte یا TTFB گویند.

ترتیبی که کاربر اطلاعات را دریافت کند بسیار مهم است، و شاید کوچکترین تغییراتی در کدها بتواند این معیار عملکردی را متحول کرده و سرعت لود صفحه را افزایش دهد.

محتوای استاتیکی که برای تمام مخاطبین به یک شکل نمایش داده می شوند، باید از محتوای داینامیک جدا شود؛ به این ترتیب، کاربر بلافاصله محتوای شما را در حالی دریافت می کند که منتظر لود شدن محتوای شخصی سازی یا پویاست. منظور همان محتوایی است که به درخواست کاربر نمایش داده می شود.

رصد این معیار قدرتمند و تست لود صفحه می تواند به شناسایی مشکلات Time to first byte توسط توسعه دهندگان کمک کند.  علاوه بر این می توانید از ابزار Performance Test  نیز برای مشاهده TTFB یک دامنه از 10 لوکیشن مختلف کمک بگیرید.

 

  • معیار شماره 7: Time to last byte

زمانی که مرورگر کاربر تمام بایت های سایت شما را دریافت کرد، last byte time یا زمان آخرین بایت ضبط می شود. کیفیت کدهای سایت و کوئری های دیتابیس در این معیار نقش بسزایی ایفا می کنند. سایر فاکتورهایی که می تواند بر عملکرد این معیار تأثیر گذار باشند عبارتند از: وب سرور بد کانفیگ شده، و رسیدن به حداکثر ظرفیت سرور اصلی.

خرید سرور مجازی روزانه

معیارهای پیچیدگی محتوا و عملکرد سایت

اگر تمام فاکتورهای درگیر در پروسه لود صفحه را به خوبی نشناسید، دانستن معیارهای زمانی نمی تواند به تنهایی به شما کمک کند. پس بگذارید با معیارهای مرتبط با محتوا نیز آشنا شویم...

  • معیار شماره 8: overall weight یا وزن کلی

به تعداد کل بایت هایی که یک کاربر دریافت می کند، وزن کلی یک سایت گویند. مهم تر از وزن کلی، ارتباط بین هر asset است چراکه یک asset سنگین می تواند کل صفحه را کُند کند.

به علاوه رشد اندازه صفحات وب در سالیان اخیر رو به افزایش بوده است، پس بد نیست نگاهی به عقب بیاندازیم و ببینیم که کدام asset واقعاً بلا استفاده است و می توان آن را حذف کرد.

 

با جداسازی معیارهایی مثل وزن جاوا اسکریپت، وزن CSS، وزن تصاویر و وزن کلی asset ها، می توانید متوجه شوید که کدام دسته بیشترین وزن را از صفحه به خود اختصاص می دهد. سپس یک تحلیل آبشاری یا waterfall analysis انجام دهید تا asset هایی که می توانید حذف کنید را شناسایی کنید.

  • معیار شماره 9: Overall asset count یا  شمارش کلی عناصر

تعداد عناصری که واضحاً به وزن کلی سایت شما اضافه می کنند. البته باید بین وزن و شمارش آنها تفاوت قائل شوید. هر asset صرف نظر از کوچک بودن یا فشرده بودنش، این پتانسیل را دارد که به زمان لازم در فرآیند لود شدن صفحه اضافه کند. شمارش کلی عناصر شما شامل کل فایل های جاوا اسکریپت، CSS و تصاویر می شود.

  • معیار شماره 10: دامنه های شخص ثالث یا Third party domains

بسیاری از محتواهای یک سایت روی دامنه شما میزبانی می شوند، اما بسیاری از سایت ها از محتوایی embed شده مثل ویدیوها یا ویجت های شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. برای مثال ممکن است ویدیویی را از آپارات فراخوانی کنید.

از آنجا که این محتواها از دامنه های دیگری نشات می گیرند، کنترل کمتری برا عملکرد آنها خواهید داشت. بنابراین با هر دامنه ای که در این بازی اضافه می شود، پتانسیل وقوع مشکلات نیز بیشتر خواهد شد.

معیارهای رفتار کاربری و عملکرد سایت

حال که به جنبه های تکنیکال عملکردی یک وبسایت اشاره کردیم، بگذارید ببینیم پس از کلیک کردن کاربران روی یک لینک از سایت شما چه اتفاقی رخ می دهد...

  • معیار شماره 11: نرخ خطا یا error rate

اولین معیار مهمی که به سرعت مرتبط نیست، نرخ خطاهای سایت است. میانگین تعداد درخواست های مشکل دار در برابر تعداد کل درخواست های سایت، نرخ خطای شما را نشان می دهد. این معیار به احتمال زیاد به تعداد کاربران لحظه ای سایت شما وابسته است. پس تحت لود های متفاوت عملکرد سایت خود را تست کنید.

برای مثال شاید متوجه شوید که نرخ ارورهای شما در یک نقطه مشخص از زمان تست لود بالا می رود؛ مثلاً زمانی که چند کاربر همزمان بخواهند اقدام مشابهی را روی سایت انجام دهند.

پس اگر به علت برگزاری یک رویداد یا دعوت به اقدامی خاص روی سایت تان از کاربران خواسته اید که در یک زمان مشخص وارد سایت تان شوند، این اطلاعات برای شما حیاتی به شمار می آیند.

اگر از CDN میزبان کلود استفاده کنید، در بخش گزارشات می توانید این خطاها و مدت زمان لود شدن صفحات مشخص را مشاهده کنید.

خرید CDN

 

  • معیار شماره 12: نرخ پرش یا Bounce rate

اگر نرخ پرش شما بالا باشد، می توان نتیجه گرفت که چیزی باعث دور شدن کاربران از سایت می شود. گوگل به چنین صفحاتی single page sessions می گوید، که داشتن تعداد بیشتر این صفحات می تواند به سئوی سایت شما لطمه جدی ای وارد کند.

ممکن است دلایلی چون کلیدواژه های نامرتبط با صفحه، زمان بارگذاری کند صفحه، یا حتی طراحی گرافیک نا خوشایند، باعث پرش کاربران از سایت شما گردند.

  • معیار شماره 13: بهترین صفحات یا top pages

می توانید با استفاده از ابزارهای سئو متوجه شوید که کدام یک از صفحات سایت تان بیشترین ترافیک را جذب می کنند؛ این داده ها را می توانید از گوگل آنالتیکس نیز دریافت کنید.

دانستن اینکه کدام صفحه برای مخاطبین شما جذاب بوده، می تواند به شما ایده خوبی دهد که برای صفحات دیگر نیز از همان استراتژی استفاده کنید. منظور معیارهای تاثیر گذار بر سرعت صفحات است؛

مثلاً می توانید به اسکریپت های آن صفحه، محتوا و کدهای آن نیز توجه کنید.

  • معیار شماره 14: نرخ تبدیل

شاید یکی از مهمترین معیارهای عملکردی که به سرعت سایت شما وابسته است، نرخ تبدیل یا conversion rate باشد. دانستن اینکه نرخ تبدیل کاربر به مشتری شما چقدر است، می تواند به شما ایده ای دهد که معیارهای عملکردی کدام صفحه بهتر بوده و سپس روی صفحات دیگر نیز از آن الگو برداری کنید.

نرخ تبدیل می تواند به جذب مخاطب صحیح، سرعت لود صفحه، و یا معیارهای بازاریابی مثل CTA بستگی داشته باشد.

در ادامه ی  این مطلب به 10 معیار مهم برای توسعه دهندگان اشاره خواهیم کرد اما این بدان معنا نیست که برای شما صاحبین وب سایت ( وب سایت های وردپرسی ) دانستن و آشنایی با آنها کاربردی ندارد؛

در عوض به کمک این معیارها می توانید از رقبا جلو زده و با افزایش چشم گیر سرعت سایت خود ، بهترین نتیجه را هم از لحاظ سئو و هم از لحاظ رابط کاربری کسب کنید.

10 معیار کلیدی افزایش سرعت سایت برای توسعه دهندگان

در دنیای امروزی بیش از 1.3 میلیارد وب سایت وجود دارد که هر کدام در حوزه ای مشخص فعالیت می کنند؛ اما واقعا چه چیزی آنها را از یکدیگر متمایز می کند؟ چرا کاربران برخی را مداوماً دنبال کرده و دیگری را نادیده می گیرند؟

مسلماً یکی از اصلی ترین وجوه تمایز، محتواست؛ اما مشخصه ی دومی که کاربران سایتی را به دیگری ترجیح می دهند، بحث تجربه کاربری است.

در ادامه 10 معیار مهم برای رسیدن به بالاترین سطح عملکردی ضمن حفظ رضایت کاربران را بررسی خواهیم کرد...

  • معیار اول: رضایت کاربر

رضایت کاربری یا Apdex، به سطح رضایت مندی یک کاربر بر مبنای مدت زمان پاسخ گویی به درخواست ها هنگام برقراری تعامل با سایت یا اپلیکیشن اشاره دارد.

یک فرمول ساده ی ریاضی وجود دارد که می توانید بر اساس آن میزان رضایت مندی کاربران خود را برآورد کنید:

برای استفاده از این فرمول، باید تعدادی از درخواست های سایت خود را به عنوان نمونه انتخاب کنید.

 

در این فرمول، T تأخیر قابل قبول یک درخواست است که توسط شما تعریف می شود.

عبارت satisfied count یا شمارش رضایت ها، به تعداد درخواست هایی اشاره دارد که در زمان T یا کمتر پاسخ خود را دریافت کرده اند.

عبارت Tolerating count یا وضعیت تحمل، به تعداد درخواست هایی دلالت دارد که 4 برابر زمان T ، برای پاسخ گیری زمان صرف کرده اند.

عبارت Total samples نیز به کل تعداد  نمونه هایی اشاره دارد که برای محاسبه Apdex یا سطح رضایت از آنها استفاده کرده اید.

در بسیاری از مواقع توسعه دهندگان وب سایت شما به سوال شما در خصوص مدت زمان لود اپلیکیشن یا سایت، طوری پاسخ می دهند که شرایط و زمان را با کنترل کننده های محیطی تحت نظر خود محاسبه کرده اند. اما این ارقام معمولاً در دنیای حقیقی رخ نمی دهند!

افراد مختلف در سطح جهان، در شهرهای گوناگون، و با دستگاه های متنوع، همگی با تجربه ی مشابهی از سایت شما مواجه نمی شوند؛ پس می توانید با احتساب فرمول بالا، رضایت واقعی آنها را نزدیک تر پیش بینی کنید.

  • معیار دوم: FP/FCP

عبارت FP (First Point) و FCP (First contentful paint) معیارهای عملکردی هستند که در واقع به اولین پلکسل هایی اشاره دارند که کاربر پس از دسترسی به سایت شما آنها را مشاهده می کند.

FP زمانی است که مرورگر اولین چیز را روی صفحه نمایان می کند؛ و FCP زمانی است که مرورگر اولین تکه محتوایی ( متن یا تصویر ) را به نمایش می گذارد.

مهم ترین و اصلی ترین بخش های سایت باید زودتر است سایرین لود شوند؛ گوگل این بخش ها را FMP یا Hero elements می نامد. آنها باید در اولویت بارگذاری قرار گیرند.

 

چطور FP و FCP را ارتقا دهیم؟

بهینه سازی FP/FCP با حذف هرگونه اسکریپت یا CSS مسدود کننده رندر یا Render blocking از head سند شما شروع می شود.

سپس باید ببینید که کدام دسته از استایل ها را در اولیت نمایش قرار خواهید داد. به کمک یک پوش HTTP/2 سمت سرور، می توانید زمان های اولین نمایش را دریافت کنید.

  • معیار سوم: time to interactive

معیار بعدی که باید به آن توجه کنید، TTI یا Time To Interactive است که مدت زمان رندر شدن یک اپلیکیشن و توانایی پاسخ به ورودی کاربر را اندازه می گیرد.

به این روش می توانید TTI سایت خود را محاسبه کنید:

  1. با FCP شروع کنید.
  2. دنبال یک پنجره ی حداقل 5 ثانیه ای باشید ( یک پنجره ی سریع، پنجره ای است که تسک های طولانی و بیش از دو درخواست GET شبکه ای در حال اجرا نداشته باشد ).
  3. به دنبال تسک طولانی رخ داده پیش از پنجره سریع (Quick window) بگردید؛
  4. TTL سایت شما زمان نهایی آخرین تسک طولانی قبل از Quick window است.

چطور نمره TTL  را افزایش دهیم؟

بهینه سازی TTL می تواند به سادگی بارگذاری تنها اسکریپت هایی باشد که برای المان های از پیش لود شده، تعامل ایجاد کند.

  1. فشرده سازی کدها ( Minification and compression ): ابزارها و سایت های بسیاری وجود دارند که می توانید از آنها بدون هیچ هزینه ای برای فشرده سازی و کاهش حجم فایل های کدهایتان استفاده کنید.
  2. از preload استفاده کنید: زمانی که در تگ لینک از preload استفاده می کنیم، این اقدام یک درخواست زودهنگام برای دریافت منبع ارسال می کند؛ از این ترفند برای دریافت مهمترین منابع که در همان route یا مسیر قرار دارند، استفاده کنید.
  3. رشته ی اصلی کارها را کوتاه کنید: اولین و اصلی ترین رشته چیزی است که کد را به المان بصری و یک صفحه وب تعاملی تبدیل می کند؛  این رشته یک DOM ایجاد کرده، CSS و  HTML را باز کرده، و جاوا اسکریپت را اجرا می کند. برای کاهش لود رشته ی اصلی می توانید کدهای بلا استفاده را حذف کنید، کدها را فشرده و کم حجم تر کرده و از Code splitting استفاده کنید.
  • معیار چهارم: سرعت صفحه و زمان لود

در خصوص لحظه ای صحبت می کنیم که فایل شما به وضعیت تکمیل شده یا complete برسد. سرعت صفحه، زمانی را اندازه می گیرد که تمام محتوای یک صفحه وب دانلود شده و نمایش گیرد. برای یک سایت فروشگاهی مدت زمان بارگذاری قابل قبول بین 2 تا 3 ثانیه است.

با وجود دستگاه های پیشرفته و قدرتمند امروزی و اینترنت پرسرعت، رسیدن به زمان بارگذاری 2 ثانیه ای به نظر راحت می آید.  چالش اصلی بیشتر رساندن این زمان برای دستگاه ها و شبکه های موبایلی 3G است. مهم این است که اکثر ترافیک امروزی نیز از همین منبع رقم می خورد.

همان وبسایتی که روی دسکتاپ در عرض 2 ثانیه باز می شود، می تواند در موبایل های 3G تا 6 برابر بیشتر طول بکشد.

با استفاده از ابزار مناسب می توانید سرعت لود صفحات بر روی موبایل و دسکتاپ را تست کنید.

  • معیار پنجم: Time to first byte

همانطور که گفتیم ، اولین بیت های اطلاعاتی سایت شما، به طور یکسان به دست مخاطبین تمام نقاط جهان نمی رسند. کاربرانی که از شهرهای دور دست به سایت شما دسترسی پیدا می کنند ، نسبت به کاربران تهران سرعت متفاوتی را تجربه می کنند.

برای ارزیابی این موضوع از معیاری به نام TTFB یا زمان اولین بایت استفاده می کنیم تا زمان لود شدن و رسیدن اولین بیت اطلاعات سایت به دست مخاطبین را پس از برقراری اتصال سرور، محاسبه کنیم.

 

چطور TTFB را بهبود بخشیم؟

نداشتن TTFB خوب می تواند هم تجربه کاربری سایت را تحت تأثیر قرار دهد و هم تلاش های سئوی شما را بی اثر کند.

برای اینکه اولین بیت صفحه شما سریعتر لود شود باید این اقدامات را انجام دهید:

  1. کدهای خود را بهینه کنید: از چیزهایی مثل توزیع بار ( load balancerسیاست کشینگ، و محتوای داینامیک برای بهبود عملکرد سایت خود استفاده کنید.
  2. از سروری استفاده کنید که برای نیازهای شما ساخته شده باشد: داشتن CPU و RAM بالا می تواند به راحتی TTFB شما را کاهش دهد.
  3. از یک شبکه توزیع محتوا یا CDN استفاده کنید: یک CDN خوب می تواند محتوای استاتیک سایت شما نظیر تصاویر، اسکریپت ها و غیره را با سرعت بالاتری به دست کاربر برساند؛ اگر از CDN میزبان کلود استفاده کنید، می توانید با کمک تکنولوژی Anycast محتوای سایت خود را از نزدیک ترین سرور به موقعیت جغرافیایی به کاربر دریافت کرده و به مرورگر آنها منتقل کنید.
  4. کوئری ها را کاهش دهید: باید ببینید که وب سایت شما چه تعداد درخواست http ایجاد می کند، و آنهایی را که ضروری نیستند حذف کنید. کاهش تعداد یا دیفر کردن تصاویر و ادغام کردن فایل های CSS و همگام سازی JS call ها می تواند به بهبود TTFB سایت شما کمک کند.

 

  • معیار ششم: زمان جستجوی DNS

DNS Lookup time به زمانی اطلاق دارد که جستجوی آدرس IP سرور متصل به یک دامنه هنگام لود کردن منابع توسط مرورگر لازم خواهد بود. DNS lookup می تواند به طرز قابل توجهی زمان لود شدن سایت را به تأخیر بیاندازد.

به کمک این ابزار می توانید بهترین ارائه دهندگان خارجی سرویس DNS را رصد کنید؛ اما پیشنهاد ما به شما استفاده از سرویس کاملاً ایرانی و حرفه ای DNS ابری میزبان کلود است که می تواند به زمان لود صفحات شما کمک شایانی کند. برای یافتن توانایی ها و قابلیت های این سرویس می توانید به صفحه DNS ابری مراجعه کنید.

به وسیله این ابزار تست سرعت DNS نیز می توانید ببینید که یک سایت مشخص در لحظه مورد نظر شما از 200 موقعیت مختلف با چه سرعتی DNS Lookup را تکمیل می کند.

 

  • معیار هفتم: نرخ خطا ( error rate )

نرخ خطا یک معیار عملکردی است که تعداد مشکلات و مسائل مربوط به درخواست ها را رصد کرده و به تعداد کل درخواست ها تقسیم می کند.

باید این نرخ را همیشه با دقت دنبال کنید که یک رشد ناگهانی و جهش بزرگ می تواند مشکلات عدیده ای را در آینده به وجود آورد.

  • معیار هشتم: زمان پاسخ دهی

معیار PRT یا Peak response time به طولانی ترین زمان پاسخ دهی به تمام درخواست های ورودی به سمت سرور اشاره دارد. این معیار به شما کمک می کند تا ببینید که وب اپلیکیشن شما در چه نقاطی عملکرد ضعیف تری داشته و در پاسخ دهی به درخواست ها با مشکل مواجه است.

زمانی که با API های شخص ثالث کار می کنید باید همیشه وضعیت عملکردی آن API ها را رصد کنید تا ببینید که مدت زمان پاسخ دهی آنها به کاربران به چه صورت است.

برای بهینه سازی این معیار نیز می توانید از یک CDN کمک بگیرید تا سرویس شما را با قابلیت مقیاس پذیری و انعطاف پذیری تجهیز کند.  برای مثال می توانید از کلاستری از سرورها و ویژگی توزیع بار استفاده کنید.

  • معیار نهم: میزان استفاده از سخت افزارها

ممکن است تصور کنید که میزان استفاده از سخت افزارها تحت کنترل شما نیست، و این ارائه دهندگان سرویس های میزبانی هستند که کنترل آنها را در دست دارند. اما مشکل اینجاست که این موضوع می تواند بر عملکرد کلی سایت شما تأثیر قابل توجهی داشته باشد.

برای بهینه سازی این موضوع می توانید از سرورهای ابری مشخصی استفاده کنید که خودتان برای میزبانی از وب اپلیکیشن تان ایجاد کرده اید. برای مثال می توانید در میزبان کلود به راحتی و در کمتر از یک دقیقه یک سرور ابری واقعی ایجاد کرده و منابع مورد نیاز خود را به آن اختصاص دهید.

به این صورت کنترل کامل منابع در اختیار شما خواهد بود. و یا می توانید از سرورهای مجازی و اختصاصی نیز استفاده کنید تا تحت تأثیر منابع اشتراکی با سایرین قرار نگیرید.

مهم ترین منابعی که باید برای عملکرد بهتر سایت تان، تقویت کنید، عبارتند از:

  1. CPU
  2. RAM
  3. فضای دیسک

 

  • معیار دهم: آپ تایم

شاید این مورد یکی از معیارهای عملکردی نباشد اما مسلماً یکی از جنبه هایی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت. زمانی که سرویس میزبانی وبی را تهیه می کنید، حتماً میزان Uptime آن را با ابزارهای مشخص این حوزه تست کرده و مطمئن شوید که یکی از این درصدها را مشاهده می کنید:

  • 99%: means around 7 hours of downtime
  • 99.9%: means around 45 minutes of downtime
  • 99.999%: means around 30 seconds of downtime

اما می توان به درصدهای آپ تایم 100 نزدیک تر هم شد؛ برای مثال اگر از سرورهای ابری و CDN استفاده کنید، در صورتی که یک سرور یا حتی سرور اصلی ( Origin server ) سایت شما از کار بیافتد، سرورهای دیگر بار ترافیکی را بر عهده خواهند گرفت. این یک تکنولوژی جدید است که از ویژگی های منحصر به فرد کلاسترینگ و شبکه سازی است.

 

راهکار میزبان کلود

به کمک سرویس های پیشرفته و مدرن ابری میزبان کلود می توانید به بالاترین سطح عملکردی دست یابید؛ برای مثال می توانید با سرورهای ابری میزبان کلود برای خود یک محیط میزبانی حرفه ای و مقیاس پذیر ایجاد کنید؛

و یا با اتصال دامنه سایت خود به شبکه CDN ابری میزبان کلود، محتوای خود را روی چند سرور لبه کش کرده و از نزدیکترین نقطه و با کمترین میزان تأخیر به درخواست های ارسالی پاسخ دهید؛ در کنار این دو سرویس نیز می توانید از DNS ابری رایگان میزبان کلود و ویژگی های منحصر به فرد آن نیز بهره مند شوید.

جمع بندی

داشتن یک وب سایت پر سرعت می تواند از جنبه های مختلفی برای برند و کسب و کار آنلاین ما منفعت آفرین باشد. صرف نظر از اینکه در چه صنعتی فعالیت می کنیم، در صورتی که مخاطبان خود را با صفحاتی کند مواجه کنیم، بلا شک درصد قابل توجهی از آنها را از دست خواهیم داد.

در این دنیای رقابتی استفاده از ظرفیت هایی که بتوانند عملکرد وب اپلیکیشن ما را ارتقا دهند، می تواند به یک نقطه تمایز و قدرت در مقابل رقبا تبدیل شود. برای بهبود سرعت سایت در این مطلب 14 معیار عملکردی مهم را برای شما ارائه کردیم، بعلاوه 10 معیار پیشرفته را نیز بررسی کردیم تا بتوانید با قدرت بیشتری به جنگ مشکلات سایت تان روید. امیدواریم این مطلب نیز برای شما مفید واقع شده باشد.

پیشنهاد ویژه

CDN ابری میزبان کلود

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

مشاهده پلانها
میزبان کلود میزبان کلود
میزبان کلود
برچسب‌ها :
میزبان کلود
نویسنده مطلب میزبان کلود

ارائه دهنده خدمات زیرساخت یکپارچه ابری

14 معیار مهم افزایش سرعت سایت برای حرفه‌ای‌ها + 10 معیار برای توسعه دهندگان 0 دیدگاه