میزبان کلود
CDN ابری

14 معیار مهم عملکرد وب سایت برای توسعه دهندگان + 15 ابزار کلیدی

میزبان کلود میزبان کلود
385 بازدید 0 دیدگاه 13 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه: 20 دقیقه
/storage/post-covers/1683106671_2023-05-03_06.png
14 معیار مهم عملکرد وب سایت برای توسعه دهندگان + 15 ابزار کلیدی

دلایل زیادی می تواند در انتخاب اینکه برخی از افراد برای خرید آنلاین یک سایت را به دیگری ترجیح می دهند، دخیل باشند. این موضوع تنها برای خرید محصول از یک فروشگاه آنلاین صدق نمی کند، بلکه تمام ارائه دهندگان سرویس های استریمینگ، وب سایت های دریافت سفارشات خدماتی، SaaS یا هر نوع رایانش ابری دیگر و غیره نیز باید معیارهایی را در نظر گرفته و برای بهبود تجربه کاربران در سایت شان، اقدامات لازم را جدی بگیرند.

مسلماً اگر صاحب یک وب سایت یا اپلیکیشن باشید، بارها سایت خود را زیر ابزارهای تست سرعت مختلف ارزیابی کرده اید. اما آیا واقعا تمام معیارها را می شناسید، و آنها را با دقت رصد می کنید؟

آیا برای بهبود آنها تلاشی کرده اید؟

ایجاد یک تجربه کاربری مناسب برای بازدیدکنندگان سایت به علم خاصی نیاز ندارد، اما اهمیت دادن به آن و معیارهایی از جنس عملکرد می توانند باعث افزایش ترافیک ورودی و بازگشت کاربران به سایت شوند.

رسیدگی به تقاضاهای اینترنتی امروزه ی کاربران کاری بسیار چالش برانگیز است. افراد انتظار حرفه ای ترین طرح های گرافیکی، رسانه هایی تعاملی و سرعت برق آسای صفحات را از یک سایت دارند.

مسلماً اضافه کردن هر المانی به سایت می تواند احتمال وقوع هر مشکلی را افزایش دهد. تنها راه حل رصد منظم و رسیدگی به معیارهای عملکردی یک سایت است. در ادامه به جزئیات کامل این معیارها اشاره کرده و راهکاری برای بهینه سازی آنها را نیز در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

 

در این راستا سعی داریم به معیارهای عملکردی یک وبسایت برای ارزیابی و یافتن راه حل مشکلات اشاره کنیم، از جمله:

  • منابعی که برای بارگذاری زمان زیادی صرف می کنند.
  • TTB و FMP
  • زمان لود، تعداد درخواست ها، و سایز صفحات
  • هدرهای HTTP
  • TTFB و TTLB
  • Connection time
  • Overall weight
  • و...

قبل از شروع بررسی معیارهای عملکرد

رصد و بررسی مستمر معیارهای عملکردی سایت، از آنچه توسعه دهندگان از عملکرد تصور می کنند، بسیار فراتر است. اگر بازدیدکنندگانی از سراسر جهان داشته باشید، باید دقیقاً بدانید که سایت شما در نقاط مختلف و بر روی دستگاه های گوناگون چطور عمل می کند.

پایداری در این عملیات یک کلید مهم در دستیابی به بهترین تجربه کاربری است. پس باید مطمئن شوید که تمام کاربران با یک نتیجه مشابه مواجه می شوند.

از آنجا که متغیرهای بسیاری در تجربه کاربری frontend موثر هستند، توسعه دهندگان وب از متدی به نام multivariate testing برای رسیدن به یک تصویر دقیق از معیارهای عملکردی وب سایت کمک می گیرند. پس برای اینکه بدانید دقیقاً از کدام معیار ضعف بیشتری دارید، بهتر است تمام معیارهای درون لیست زیر را با دقت بررسی کنید.

خرید سرور مجازی

معیارهای عملکردی مرتبط با سرعت وب سایت

بازه توجه کاربران روز به روز کوتاه تر می شود، نه طولانی تر!

مشتریان تصمیمات فوری و قضاوت های لحظه ای در خصوص حرفه ای بودن یک شرکت اتخاذ می کنند. پس نگذارید اولین چیزی که آنها با آن مواجه می شوند، یک لوگوی بزرگ، تار و سنگین باشد. برای درک کامل بازگشت کاربر (user retention) باید تجربه کاربری را ریز به ریز باز کنیم.

برای دستیابی به نتایج مناسب در هر کدام از معیارهای زیر برای سایت خاص تان، بهتر است یک تست سرعت از  webpagetest.org بگیرید. دقت داشته باشید که تمام معیارها در بخش summary یا خلاصه نمایش داده نمی شوند.

برای دسترسی به معیارهای جزئی تر باید داده های خام صفحه را دانلود کرده و با گزارشی شبیه به این مواجه شوید:

بگذارید معیارهای معرفی شده در این گزارش را کمی دقیق تر بررسی کنیم...

  • Time to Title

مدت زمان بین اولین درخواست کاربر تا زمانی که تایتل یا عنوان سایت شما در مرورگر وی نمایش داده می شود را time to title نامند. دیدین بلافاصله ی عنوان به کاربر می گوید که سایت شما معتبر بوده و در مورد چیزی است که کاربر دنبالش است. این عنوان می تواند باعث شود که کاربر برای لود شدن صفحه کمی صبور تر شود.

Time to title بر اساس سرعت توزیع از سرور اصلی تا مرورگر کاربر محاسبه می شود. همانطور که در نتایح زیر مشاهده می کنید، TTT برای سایت تستی حدوداً 480 میلی ثانیه بوده است.

 

  • Time to start render

زمانی که بین درخواست کاربر تا زمان ظهور اولین محتوا در مرورگر سپری می شود را time to start render گویند.

این نیز یک معیار مهم برای ارزبابی است چراکه هرچه کاربر سریعتر محتوا را مشاهده کند، احتمال اینکه برای لود شدن باقی صفحه صبر کند بیشتر خواهد شد.

Time to start render در مثال ما مساوی با 1019 میلی ثانیه بود.

  • Time to interact

زمان بین درخواست کاربر تا لحظه ای که کاربر بتواند روی لینک ها کلیک کند، در فیلدها چیزی را تایپ کند، یا صفحه را اسکرول کند، time to interact یا زمان تعامل نام دارد. برخی از عناصر مانند اسکریپت ها و ترکرها می توانند در طول این بازه زمانی همچنان لود شوند.

  • DNS lookup time

مدت زمانی که لازم است تا ارائه دهنده DNS شما نام دامنه را به آدرس IP ترجمه کند؛ سرویس هایی مثل Pingdom و webpage test می توانند به سرعت زمان dns lookup time  سایت شما را محاسبه کنند.

  • Connection time

زمان بین درخواست تا زمانی که بین مرورگر کاربر و سرور اصلی اتصال برقرار شود را connection time یا زمان اتصال نامند.

شناسایی چالش های مرتبط با زمان اتصال می تواند کار دشواری باشد، چون به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. ترافیک زیاد سرور، اینکه آیا از سمت کاربران واقعی باشد یا بات ها، می تواند زمان اتصال را افزایش دهد. کاربرانی که در موقعیت های جغرافیایی مختلفی حضور دارند، ممکن است با زمان های اتصال متفاوتی رو به رو شوند.

شاید بررسی و رصد مستمر معیارهای عملکردی سایت نتواند به شما در شناسایی دقیق این گونه مشکلات کمک کند؛ بهتر است برای اینکار از ابزارهایی نظیر  LoadStorm یا JMeter کمک بگیرید.

 

برای اطمینان از زمان اتصال بهتر شاید بهتر باشد زیرساخت خود را بروز کنید. یکی از بهینه ترین راهکارها در این راستا استفاده از dns ابری یا خرید CDN میزبان کلود است.

  • Time to first byte

زمانی که لازم است تا اولین بایت اطلاعات پس از برقراری اتصال با سرور به مرورگر کاربر برسد، را TTFB یا زمان اولین بایت نامند. ترتیبی که کاربران اطلاعات را دریافت می کنند در اینجا بسیار مهم است. شاید کوچکترین تغییری در کدهایتان بتواند عملکرد سایت را دگرگون کند.

محتوای استاتیکی که برای تمام کاربران نمایش داده می شود، باید از محتوای داینامیک جدا شود؛ به کمک این روش، کاربران به سرعت محتوای استاتیک را مشاهده کرده و در عین حال منتظر دریافت اطلاعات مورد درخواست خود خواهند شد.

رصد دقیق معیارها و تست لود سایت می تواند به توسعه دهنده کمک کند تا مشکلات و مسائل مربوط به TTFB را شناسایی و حل کند.

برای بهینه سازی این معیار نیز بهترین راهکار استفاده از CDN میزبان کلود است. به این ترتیب، محتوای استاتیک شما از سرورهای پروکسی متصل به سرور اصلی شما، از نسخه های کش شده، خوانده شده و به دست کاربر می رسد.

خرید CDN

 

  • Time to last byte

زمانی که مرورگر کاربر تک تک بایت های وب سایت شما را دریافت می کند، زمان آخرین بایت ضبط می شود. کیفیت کدهای شما و کوئری های دیتابیس نقش مهمی در این معیار بازی می کنند. برخی از فاکتورهای دیگری که می توانند بر TTLB شما تأثیرگذار باشند، عبارتند از وب سرور بد کانفیگ شده و ظرفیت سرور اصلی.

پیچیدگی محتوا و معیارهای عملکردی وب سایت

اگر به سایر فاکتورهای درگیر در عملکرد سایت توجهی نکنید، تنها دانستن معیارهای مرتبط با TIME نمی تواند کمک چندانی به شما کند. اطلاعاتی کامل در خصوص پیچیدگی محتوای سایت می تواند به شما در ارتقای عملکرد معیارهای بالا نیز کمک شایانی کند. پس با اولین معیار در این حوزه شروع می کنیم...

  • Overall weight

تعداد کل بایت هایی که کاربر دریافت می کند، تحت عنوان وزن کلی یا overall weight سایت شناخته می شود. مهم تر از این معیار کلی، رابطه تک تک فایل ها با این معیار است، چون یک فایل سنگین می تواند کل عملکرد را کند و آهسته کند.

به علاوه، سایز صفحات وب روز به روز افزایش می یابد، پس بهتر است به گذشته نگاهی بیاندازید و ببینید که کدام asset ها دیگر ضروری نیستند و می توانید آنها را پاک کنید.

با جداسازی معیارهایی نظیر وزن جاوا اسکریپت، وزن CSS، وزن تصاویر و وزن کلی، می توانید ببینید که کدام دسته سنگین تر است و سپس می توانید یک تحلیل آبشازی یا Waterfall analysis انجام داده و آن asset های سنگین را شناسایی، حذف یا ویرایش کنید.

  • Overall asset count

تعداد asset های سایت شما نیز بر وزن کلی سایت تأثیر خواهد گذاشت، اما مهم این است که بین وزن و تعداد asset ها تفاوت قائل شوید. هر فایل، صرف نظر از اندازه حجمی اش، این پتانسیل را دارد که به زمان فرآیند کلی سایت شما اضافه کند. تعداد کلی asset های شما شامل تعداد تصاویر، CSS ها و جاوا اسکریپت ها هستند.

  • Third party domains

بخش اعظمی از محتوای سایت بر روی دامنه شما میزبانی می شود، اما بسیاری از سایت ها از محتوای شخص ثالث از جمله ویدیوهای embed شده یا ویجت های شبکه های اجتماعی و غیره نیز استفاده می کنند. از آنجا که این آیتم ها از دامنه هایی دیگر نشات می گیرند، کنترل محدودتری بر روی عملکرد آنها دارید؛ پس احتمال وقوع مشکلات از این ناحیه افزایش می یابد.

تنها به دامنه هایی اعتماد کنید که می توانند عملکرد بی نقصی را تضمین کنند، و گرنه تجربه کاربری شما قربانی عملکرد دامنه های شخص ثالث خواهد شد.

رفتار کاربری و معیارهای عملکردی وب سایت

حال که جنبه های فنی عملکرد یک وب سایت را بررسی کردیم، بگذارید به کارهایی از سمت کاربران اشاره کنیم که پس از کلیک بر روی یک لینک وب سایت شما انجام می دهند.

  • Error rate

اولین معیار مهم غیر مرتبط به سرعت، نرخ خطا یا error rate سایت شماست. میانگین تعداد درخواست های مشکل تقسیم بر تعداد کل درخواست ها، بیانگر نرخ خطای سایت شماست. این معیار معمولاً تحت تأثیر تعداد کاربران لحظه ای شماست، پس برای چک کردن این موضوع، عملکرد سایت خود را تحت لودهای مختلف تست کنید.

برای مثال،

ممکن است متوجه افزایش نرخ خطای سایت خود در یک لحظه مشخص در زمان تست لود شوید؛ مثلاً زمانی که کاربران لحظه ای سایت در یک ساعت خاص افزایش می یابند و در تلاش اند تا یک اقدام مشابه انجام دهند. اگر بخاطر یک پروموت ویژه یا یک رویداد خاص انتظار بالا رفتن ترافیک سایت تان را دارید، این گونه اطلاعات نظیر نرخ خطا و امثالهم می توانند به شما از پیش آمادگی دهند.

 

برخی از ارائه دهندگان سرویس های CDN این امکان را برای شما مهیا می کنند تا از طریق گزارش گیری بتوانید ارورهای کلاینت های مناطق مختلف را در یک بازه زمانی مشخص مشاهده کنید.

  • Bounce rate

اگر نرخ پرش شما زیاد باشد، نشان دهنده این است که چیزی در صفحات وجود دارد که آنها را از سایت دور کرده و از بررسی تمام سایت توسط آنها جلوگیری می کند.

گوگل به چنین بازدیدهایی single page sessions یا سشن های تک صفحه ای می گوید، و مسلماً تعداد بیشتری از آنها می تواند بر سئو سایت نیز تأثیر منفی بگذارد.

برخی از علل وقوع بانس ریت بالا می تواند کلمات کلیدی غیر هدفمند، سرعت لود پایین و طراحی گرافیکی ناخوش آیند باشد.

اگر تغییری اعمال کردید و. نرخ پرش سایت شما کاهش یافت، یعنی اقدام درستی انجام داده اید، برای کاهش نرخ پرش راهکارهای زیادی وجود دارد که در مقاله ای دیگر از میزبان کلود، آنها را با جزئیات بررسی خواهیم کرد.

خرید CDN

  • Top pages

به راحتی می توانید با چک کردن بخش behavior  در گوگل آنالیتیکس خود متوجه صفحاتی شوید که بیشتری سهم ترافیک سایت شما را از آن خود کرده اند. دانش بر این که کاربران سایت بیشتر بر چه محتوایی توجه می کنند، می تواند به شما ایده ای دهد که چه نوع محتوایی می تواند مخاطب شما را بازگرداند.

حواستان باشد که تعداد بازدیدهای یک صفحه صرفاً نمی تواند نشان دهنده مرتبط بودن آن باشد؛ باید این معیار را با تعداد share هایی که آن صفحه در شبکه های اجتماعی می گیرد نیز مقایسه کنید.

  • Conversion rate

شاید مهم ترین معیار عملکرد شما، نرخ  تبدیل یا conversion rate باشد. زمانی که می خواهید تجربه کاربری را بهبود بخشید، نرخ تبدیل مهم از تعداد کلی تبدیل هاست، چراکه به شما نشان می دهد که کاربران آنچه شما از آنها خواسته اید را انجام می دهند یا نه!

نرخ تبدیل را به سادگی می تواند با تقسیم تعداد کل کاربران یونیک بر تعداد کل تبدیل ها بدست آورد.

البته گوگل آنالیتیکس نیز می تواند پس از مدتی این اطلاعات را محاسبه کرده و به شما نمایش دهد، اما تعریف تبدیل به انتخاب شما بستگی دارد.

نمودار زیر نشان دهنده رابطه بین سرعت لود صفحات و نرخ های تبدیل است:

اگر نرخ تبدیل شما پایین باشد، یعنی احتمالاً ترافیک اشتباهی را به سمت صفحات خود می کشانید؛ و شاید باید معیارهای عملکردی و سرعت سایت را جدی تر بگیرید. و مهم تر از اینها می تواند مسائل UX یا تجربه کاربری و CTA های شما باشد.

عملکرد درک شده در برابر معیارهای عملکرد

برخی اوقات اعداد آنچه باید بدانیم را به ما نمی گویند، به همین دلیل باید بدانیم که کاربران وب چطور فکر می کنند. درک یعنی همه چیز؛ پس بین مدت زمان لود واقعی صفحه و آنچه کاربر در طول کشیدن درک می کند، می تواند متفاوت باشد.

برای مثال،

پیاده سازی Lazy loading می تواند از لحاظ فنی سایت شما را سریعتر کند، اما اضافه کردن یک نشانگر فرآیندی (چیزی که نشان دهنده گذر و تکمیل یک فرآیند باشد) برای هر فایل در زمان لود می تواند کاربران را از زمان در حال گذر آگاه تر کند.

FOUT یا Flash of unstyled text یک مشکل رایج دیگر است که بر درک کاربر تأثیر خواهد گذاشت؛ FOUT زمانی اتفاق می افتد که فونت ها پس از لود شدن آخرین DOC لود شوند. به همین دلیل، کارکترها و حروف به صورت بلوکه هایی تار و نامشخص قبل از واضح شدن نمایان می شوند.

البته FOUT بر عملکرد سرعتی سایت شما تأثیر چندانی نخواهد گذاشت اما از لحاظ بصری در حال تلاطم بوده و کاربر را آگاه می کند که صفحه در حال لود شدن است و باید صبر کند.

استفاده از معیارهای عملکردی برای بهبود تجربه کاربری

توسعه دهندگان مستقل و یا مشغول در سازمان ها می توانند با تنظیم استانداردهای مشخص برای تمام این معیارها، به بهبود تجربه کاربری وب سایت های تحت نظر کمک کنند. همانطور که اینترنت در هر لحظه در حال تکامل و رشد است، دانش بهینه سازی و معیار های عملکردی نیز روز به روز پیشرفت می کنند. پس سعی کنید از این معیارها حتماً برای بهبود عملکرد وب سایت خود بهره مند شوید.

راهکار میزبان کلود

میزبان کلود به عنوان یک ارائه دهنده سرویس های ابری، تمام تلاش خود را معطوف کرده تا با ارائه سرویس هایی نظیر CDN ابری ، امنیت ابری، DNS ابری و غیره ، به شما کمک کند تا بالاترین سطح ممکن از عملکرد را از سایت یا اپلیکیشن خود دریافت کنید.

برای مثال به کمک سرویس CDN ابری میزبان کلود می توانید با کش کردن محتوای استاتیک خود در سرورهای لبه میزبان کلود در مهم ترین نقاط جغرفیایی، از نزدیک ترین نقطه به کاربر، محتوای خود را دریافت کرده و به مرروگر وی انتقال دهید. علاوه بر این می توانید به همین منوال و به کمک DNS ابری میزبان کلود، فرآیند تفسیر نام دامنه سایت خود به آدرس IP را نیز سرعت بخشید.

در کنار قابلیت های منحصر به فرد CDN ابری می توانید از ویژگی هایی نظیر بهینه سازی تصاویر و GZIP تنها با یک کلیک بهره مند شده و سرعت لود صفحات خود را به طرز چشم گیری بهبود بخشید.

میزبان کلود در تلاش بوده تا تمام آنچه برای میزبانی یک سایت یا اپلیکیشن موفق و دستیابی به عملکردی خیره کننده نیاز دارید را در یک پلتفرم یکپارچه در اختیار شما قرار دهید.

در همین راستا می توانید از طریق ایجاد سرور مجازی ابری و با پیکربندی لحظه ای، از قوی ترین و پایدارترین زیرساخت ها برای میزبانی از فایل های خود استفاده کنید. به کمک معماری load balancing می توانید با توزیع بار بین سرورهای زیرساختی سایت خود و یا سرورهای لبه cdn میزبان کلود، به بالاترین میزبان دسترسی پذیری و آپ تایم دست یابید.

پیشنهاد می کنیم به تمام صفحات میزبان کلود مراجعه کرده و با تمام ویژگی های منحصر به فرد سرویس های ابری آشنا شوید. در صورت داشتن هر گونه سوال و یا نیاز به دریافت مشاوره جهت راه اندازی سرویس ها برای وب اپلیکیشن های خود، می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

15 ابزار برای تست سرعت سایت

  • Sematext
  • Pingdom Speed Test
  • Google PageSpeed Insights
  • Uptrends
  • WebPageTest
  • GTmetrix
  • Varvy Pagespeed Optimization
  • dotcom-monitor
  • Site 24×7
  • Yellow Lab Tools
  • DareBoost
  • YSlow
  • Website Audit
  • Uptime
  • Google Chrome DevTools

جمع بندی

داشتن یک وب سایت با بهترین عملکرد ممکن، شاید کمی دست نیافتنی به نظر رسد؛ اما در واقعیت می توان با دانش بر معیارهای عملکردی گوناگون از جنبه های مختلف، و با بکارگیری راهکارهای موجودی که با یکدیگر در تناقض نباشند، رسیدن به چنین آرمانی را ممکن و عملی ساخت.

در این مطلب با شما معیارهایی را در میان گذاشتیم که هر کدام به تنهایی می توانند عملکرد سایت شما را به طرز قابل توجهی ارتقا بخشند. اما سعی کنید تمام آنها را با دقت بررسی کرده و به کمک ابزارهایی که در این مطلب معرفی شدند، مشکلات و مسائل مرتبط با آنها را ردیابی و حل کنید. امیدواریم این مطلب نیز برای شما کاربران میزبان کلود، مفید واقع شده باشد.

پیشنهاد ویژه

CDN ابری میزبان کلود

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

مشاهده پلانها
میزبان کلود میزبان کلود
میزبان کلود
میزبان کلود
نویسنده مطلب میزبان کلود

ارائه دهنده خدمات زیرساخت یکپارچه ابری

14 معیار مهم عملکرد وب سایت برای توسعه دهندگان + 15 ابزار کلیدی 0 دیدگاه