میزبان کلود
آموزشی

کسب بالاترین امتیاز در ابزارهای تست سرعت سایت

میزبان کلود میزبان کلود
1008 بازدید 0 دیدگاه 13 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه: 20 دقیقه
/storage/post-covers/1683107774_2023-05-03_02.png
کسب بالاترین امتیاز در ابزارهای تست سرعت سایت

بسیاری از وب مستران و صاحبین وب سایت ها از لحاظ سرعت بارگذاری صفحات با مشکلات زیادی رو به رو هستند که می تواند از جنبه های مختلفی بر کسب و کار و جذب مخاطبان سایت تأثیر منفی بگذارد. برای مثال page speed یا سرعت صفحات یکی از فاکتورهای چندصد گانه ی رنکینگ موتورهای جستجو علی الخصوص گوگل است. پس با فرض یکسان بودن تمام فاکتورهای دیگر بین دو سایت رقیب، مسلماً سایتی از لحاظ سئو در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت که از لحاظ سرعت نمره مناسبی دریافت کند. سرعت پایین سایت، غیر از سئو چه تأثیرات منفی دیگری می تواند داشته باشد؟

در واقع، سئو و کسب رتبه بهتر در SERP گوگل تنها موضوعی نیست که سرعت سایت بر آن تأثیرگذار است. سرعت پایین صفحات یک سایت بر پروسه های سفر مشتریان کسب و کار نیز تأثیر بالقوه ای دارد.

سفر مشتری؟!

فرض کنید یک سایت فروشگاهی، بهترین محصولات زیبایی و آرایشی را به کاربران خود معرفی کرده و به فروش برساند. اگر این سایت در ارائه کیفیت خدمات و محصولات در صنعت خود بی رقیب باشد و رضایت 100 درصدی مشتریان از محصولات را نیز کسب کند، اما در ارائه محتوا و معرفی محصولات در صفحات سایت خود موفق نباشد، قاعدتاً از رقابت جا خواهد ماند.

به عبارت دیگر، اگر یک مشتری از هر کانالی ( ارگانیک، cpc، شبکه های اجتماعی، کمپین های آنلاین و آفلاین و غیره ) وارد قیف فروش و سایت شود ( اولین مرحله سفر مشتری )، اما با صفحاتی کُند مواجه شده و نتواند به راحتی به دسته بندی یا صفحه محصول مورد نظر خود مراجعه کند، مطمئن باشید که به سرعت صفحه را بسته و به ارائه دهنده بعدی ( رقیب ) مراجعه خواهد کرد.

از آنجا که رقابت برای همه صاحبین کسب و کارها چه آنلاین و چه آفلاین از مهمترین مسائل به شمار می آید، باید تمام راهکارهای ممکن را در نظر بگیرند تا مشکلات سایت را برطرف کنند. یکی از این مسائل کندی صفحات سایت است.

اما چطور می توان این مشکل را حل کرد؟

برای کسب بالاترین امتیاز در ابزارهای GTmetrix و Page speed insight می توانید از این راهکارها استفاده کنید:

  • استفاده از CDN یا شبکه توزیع محتوا
  •  فشرده سازی Gzip
  • Minify کردن فایلهای HTML، CSS و JS
  •  تغییر سایز تصاویر
  •  بهینه سازی کش مرورگر
  •  کاهش تعداد ریدایرکت ها
  •  تعیین اعتبارسنج کش

بسیاری از وب مستران ( مدیران وبسایت ها ) از ابزارهای تست سرعت زیادی برای پیدا کردن راه حل استفاده می کنند، از جمله GTmetrix، Page speed insight و یا Pingdom.

هر کدام از این ابزارها به موارد تقریباً یکسانی اشاره می کنند اما در غالب و عناوین متفاوت.

در این ابزارها به فاکتورها و مسائلی اشاره شده که می توانند دلیل کندی صفحات سایت باشند و در اغلب آنها به روشهای حل مشکلات نیز پرداخته می شود.

در این پست به مهمترین فاکتورها و مواردی که در ابزارهایی نظیر GTmetrix پیشنهاد می شوند، اشاره خواهیم کرد.

همانند هر پلتفرم دیگری GTmetix نیز دارای دو حالت رایگان و پولی است که البته حتی در نسخه رایگان نیز مهمترین ایرادات سایت معرفی شده و کاربر می تواند از گزارش های مربوطه برای بهینه سازی سایت خود استفاده کند.

اگر می خواهید گزارش بهتری دریافت کنید بهتر است موقعیت یا لوکیشن تست را روی کشوری قرار دهید که به سرور میزبان سایت شما نزدیک تر باشد؛ که در حالت پیش فرض روی کانادا تنظیم شده و برای انتخاب کشورهای دیگر باید ثبت نام و سپس لاگین کنید.

علاوه بر کشور می توانید مرورگر و اینترنت را نیز مطابق نیاز خود تغییر دهید.

اکثر توسعه دهندگان وبسایت ها با بسیاری از گزینه های گزارش شده در این ابزارها آشنا هستند، اما شاید با قابلیت هایی که سرویس CDN ابری میزبان کلود می تواند برای آنها فراهم کرده و سرعت لود صفحات را افزایش دهند، آشنا نباشند.

در ادامه به برخی از فاکتورهایی اشاره خواهیم کرد که می توانید با تنها یک کلیک از طریق CDN میزبان کلود، از آنها نمره بالایی کسب کنید. و سپس به سایر موارد نیز اشاره خواهیم کرد.

 

خرید CDN

بخش Structure در GTmetrix

گزارشات ارائه شده در سایت GTmetrix در تب های مختلفی خلاصه می شوند که اخیراً این سایت غالب گزارشات خود را تغییر داده و در تب Structure همان اطلاعاتی را نمایش می دهد که راهکارهای page speed در نمای قبلی ارائه می داد.

در این تب لیستی از مواردی قابل مشاهده است که ممکن است برای یک سایت قرمز و برای دیگری سبز باشد که مسلماً نماینگر وجود مشکل در یک زمینه یا تاییده آن می باشد.

اما میزبان کلود چه کمکی به وبسایت ها خواهد کرد؟

فعالسازی CDN یا شبکه توزیع محتوا

اگر دقت کرده باشید یکی از فاکتورهای مهم در کسب نمره بهتر در این ابزارها و البته افزایش سرعت سایت، وجود CDN یا شبکه توزیع محتواست.

در مورد شبکه توزیع محتوا می توانید در صفحه خرید CDN اطلاعات جامع و مفصلی کسب کنید.

بسیار از وب مستران از راه اندازی CDN چشم پوشی کرده و آن را کم اهمیت می دانند. اما CDN رایگان میزبان کلود این امکانات را برای شما فراهم خواهد کرد:

  • سرعت در بارگذاری وب سایت
  • جلوگیری از حملات DDoS
  • SSL رایگان
  • آپ تایم 100%
  • در دسترس بودن همیشگی و سریعتر سایت
  • بهبود چشم گیر رتبه سئو
  • کاهش مصرف پهنای باند
  • سیستم کش هوشمند
  • توزیع بار هوشمند بین سرورها
  • مسیریابی هوشمند
  • و...

فقط کافیست در سایت میزبان کلود ثبت نام کرده و دامنه سایت خود را به سرورهای لبه شبکه توزیع محتوای میزبان کلود متصل کنید.

بلافاصله پس از فعالسازی CDN میزبان کلود می توانید نتیجه افزایش سرعت سایت و نمره های GTmetrix و سایر ابزارها را با قبل مقایسه کنید.

پس یکی از راهکارهای بی نظیر میزبان کلود در افزایش سرعت سایت و ارتقای رتبه سئو صفحات استفاده از CDN است.

اما فاکتورهای دیگر چطور؟

قابلیت فشرده سازی Gzip و Brotli

Gzip یک فرمت فایل و نرم افزاری است برای فشرده سازی و استخراج فایل ها.

قابلیت فشرده سازی Gzip از سمت سرور فعال می شود و حجم فایل های html، style sheet ها و جاوا اسکریپت را کاهش می دهد. البته این روش فشرده سازی تصاویر را شامل نمی شود و برای اینگونه فایل ها از روش های دیگری استفاده می شود که در ادامه راهکارهای میزبان کلود برای فشرده سازی تصاویر را نیز معرفی خواهیم کرد.

 

بسیاری از کاربران با فعالسازی قابلیت gzip تا 70% حجم فایل های سایتشان را کاهش داده اند.

اما چطور می توان این قابلیت را فعال کرد؟

بسیار ساده است...

برای فعالسازی Gzip کافیست پس از اتصال دامنه سایت خود به CDN میزبان کلود به بخش شتابدهی سایت مراجعه کرده و دکمه Gzip را فعال کنید.

و تمام.

در کنار gzip راهکار دیگری وجود دارد به نام Brotli؛ این الگوریتم فشرده سازی جدید گوگل، از یک دیکشنری هم در سمت سرور و هم در سمت مرورگر استفاده می کند تا با در اختیار داشتن کلمات و عبارات کلیدی متداول، سرعت انتقال را سریعتر کرده و حجم فایل ها را کاهش دهد.

تفاوت brotli و gzip در چیست؟

بسیاری از توسعه دهندگان عملکرد brotli را بهتر از gzip می دانند چراکه...

  • فایل های JavaScript فشرده شده در Brotli 14% حجم کمتری نسبت به gzip داشته اند.
  • فایل های HTML فشرده شده در Brotli 21% حجم کمتری نسبت به gzip داشته اند.
  • فایل های CSS فشرده شده در Brotli 17% حجم کمتری نسبت به gzip داشته اند.

چطور از Brotli استفاده کنیم؟

برای فشرده سازی فایل های سایت می توانید از سرویس شتابدهی میزبان کلود استفاده کنید. همانطور که پاراگراف های بالاتر اشاره شد، در بخش مذکور در پنل میزبان کلود، گزینه ای به نام فعالسازی gzip وجود دارد که از قابلیت brotli نیز برخوردار است. اما برای http از gzip و برای https از brotli استفاده می کند.

Minify کردن فایلهای HTML، CSS و JS

فشرده سازی یا minification در واقع پاکسازی و کاهش تمام کارکترهای اضافی از کدهای منبع سایتتان است. این کارکترها می توانند خطوط یا فضای خالی، تورفتگی یا هرچیز اضافی دیگر باشند.

Minify کردن این گونه فایلها می تواند حجم زیادی را آزاد و سرعت دانلود، parsing و اجرا را به طرز چشم گیری افزایش دهد.

برای این عملیات هم افزونه های زیادی برای سایت های وردپرسی معرفی شده که برخی از آنها می توانند این موضوع را به خوبی حل کنند؛ اما همانطور که بسیاری از متخصصان توصیه می کنند، حد الامکان بهتر است در صورت وجود راهکارهای دیگر از پلاگین استفاده نکنید؛ چراکه برخی از پلاگین ها یا افزونه ها سرعت سایت را کاهش داده و یا از زوایای دیگری به سایت آسیب می رسانند.

البته بسیاری از سایت ها هم وجود دارند که از وردپرس برای مدیریت سایت خود استفاده نمی کنند.

دقیقاً همانند css و js، فایل های html نیز می توانند minify شده و با حذف کارکترهای اضافی و بی استفاده، زمان بارگذاری و اجرایی این فایل ها را نیز تسریع بخشند.

در هر دو حالت، بهترین راهکاری که میزبان کلود برای شما فراهم کرده، استفاده از تنظیمات شتابدهی سایت است که می توانید به راحتی و تنها با یک کلیک تمامی فایل های CSS، HTML و حتی JS سایت خود را minify کنید.

تغییر سایز تصاویر

تغییر اندازه یا resize کردن تصاویر یکی دیگر از راهکارهایی است که ابزارهای تست سرعت به شما نمایش می دهند. در بحث تصاویر، بهترین راه این است که تصاویر را مطابق با جایگاه قرارگیری در سایت، هنگام طراحی سایزبندی کرده و نگذارید Css آنها را درون صفحات ریسایز کند.

اگر resize از سمت css صورت گیرد، با توصیه هایی نظیر serve scaled images در GTmetrix مواجه خواهید شد. در بسیاری از موارد صاحبین وبسایت ها پس از مدتی با تعداد بی شماری تصویر در سایت مواجه می شوند که تغییر اندازه تک تک آنها در ابزارهای طراحی، کاری بسیار زمان بر خواهد بود.

برای حل این مشکل اغلب سایت های وردپرسی به سمت افزونه های فشرده سازی یا تغییر سایز روی می آورند که اکثراً از عملکرد آنها راضی نبوده و آنها را حذف می کنند.

راه حل چیست؟

اگر شما هم تا به حال درون صفحات سایتتان فایل های تصویری سنگین زیادی را آپلود کرده باشید که علاوه بر مصرف بیش از حد پهنای باند و فضای دیسک، سرعت بارگذاری سایتتان را نیز پایین آورده باشند، می توانید از قابلیت ریسایز تصاویر میزبان کلود استفاده کنید .

بهینه سازی تصاویر باعث سرعت بخشی به لود صفحات سایت و مصرف بهینه تر منابع خواهد شد. با کمک CDN میزبان کلود می توانید به سرعت و به سادگی تمام تصاویر صفحات را یکجا ریسایز کنید.

 

برای اینکار کافیست در پنل میزبان کلود ثبت نام کرده و پس ساخت حساب و اتصال دامنه سایتتان به CDN میزبان کلود، به بخش شتابدهی سایت رفته و با یک کلیک تصاویر سایت خود را Resize کنید

بهینه سازی کش مرورگر ( Leverage browser caching )

یکی از توصیه های دیگری که غالب کاربران در GTmetix با آن مواجه می شوند، Leverage browser caching یا بهینه سازی کشینگ نام دارد. اینگونه خطاها می توانند به علت وجود هدرهای کش http نامناسب ( HTTP cache headers ) از سمت وب سرور رخ دهند.

راهکارهای زیادی می تواند در این زمینه به شما کمک کند؛ اما می توانید با تعریف قوانین خاص در پنل میزبان کلود برای مثال بخش Browser cache TTL قانونی تعریف کنید که در این بخش به شما کمک می کند تا تعیین کنید که منابع کش شده از سمت مرورگر کاربر تا چه زمان معتبر شناخته شوند.

و یا قوانین مشخص دیگر...

که البته به کمی دانش فنی نیاز دارد. اما با این حال می توانید برای دریافت راهنمایی از کارشناسان فنی میزبان کلود کمک بگیرید.

کاهش تعداد ریدایرکت ها ( Minimize redirects )

حداقل سازی تعداد ریدایرکت های http از یک آدرس به آدرسی دیگر، RTT های اضافی را حذف کرده و زمان انتظار کاربر برای رسیدن به آدرس مورد نظر را کاهش می دهد. این توصیه در GTmetrix، minimize redirects نام دارد که شاید یکی از راه حل های اصلی کم کردن تعداد ریدایرکت های url های سایت است. گاهی اوقات یک ریدایرکت مخرب می تواند تا 50% زمان لود شدن صفحه را کاهش دهد.

تعیین اعتبارسنج کش ( specify a cache validator )

این توصیه از سمت GTmetrix زمانی نمایش داده می شود که هدرهای کش http یا به اصطلاح HTTP caching headers از قلم افتاده باشند. به عبارت دیگر، این هدرها باید در تمام پاسخ های ارسالی از سمت سرور اصلی وجود داشته باشند، چراکه این هدرها مدت زمان و اعتبار کش را تعیین می کنند.

اگر این هدرها وجود نداشته باشند، هر بار برای اطلاعات لازم به سمت منبع درخواست جدید ارسال می کند، که مسلماً بار سرور را افزایش خواهد داد.

استفاده از هدرهای کشینگ، این امکان را فراهم می کنند تا ریکوئست های دوم که در بالا اشاره شد، باری بر دوش سرور اضافه نکنند. این کار باعث کاهش پهنای باند و ارتقای عملکرد خواهد شد.

 

این سبک تنظیمات را می توانید با راهنمایی کارشناسان فنی و با تعریف قوانین مشخص در پنل کاربری میزبان کلود انجام دهید.

جمع بندی

ابزارهای نسبتاً زیادی در وب وجود دارند که می توان از طریق آنها از وضعیت عملکرد و سرعت سایت آگاه شد که هر کدام اطلاعات و جزئیات متفاوت اما در عمل یکسانی را تحت عنوان گزارشات یا توصیه ها به کاربر نمایش می دهند. رسیدن به وضعیت مناسب و دریافت نمره بالا در عملکرد سایت در این ابزارها به اقدامات و زیرساخت هایی نیاز دارد که در این پست به برخی از مهم ترین آنها اشاره شد. میزبان کلود دغدغه صاحبین وبسایت ها و کسب و کارهای آنلاین را به خوبی درک کرده و راهکارهایی را برای بهبود سرعت، امنیت و عملکرد آنها در قالب سرویس های ابری ارائه می دهد. جهت استفاده و بهره مندی از این امکانات کافیست در پنل میزبان کلود یک حساب کاربری ساخته و وبسایت خود را به آن متصل کنید.

پیشنهاد ویژه

CDN ابری میزبان کلود

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

مشاهده پلانها
میزبان کلود میزبان کلود
میزبان کلود
میزبان کلود
نویسنده مطلب میزبان کلود

ارائه دهنده خدمات زیرساخت یکپارچه ابری

کسب بالاترین امتیاز در ابزارهای تست سرعت سایت 0 دیدگاه