میزبان کلود
CDN ابری

بهترین CDN ایرانی کدام است؟ 10 فاکتور در انتخاب بهترین CDN

میزبان کلود میزبان کلود
10828 بازدید 0 دیدگاه 13 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه: 25 دقیقه
/storage/post-covers/1683107680_2023-05-03_22.png
بهترین CDN ایرانی کدام است؟ 10 فاکتور در انتخاب بهترین CDN

بهترین CDN ایران موضوع بسیار بحث برانگیزی است که این روزها بین متخصصین زیادی در حوزه وب مطرح می شود. امروزه توزیع محتوای آنلاین از هر روز دیگری در دهه های گذشته محبوبیت بیشتری پیدا کرده و کاربران بیشتری به این دنیای دیجیتال می پیوندند. از محتوای متنی گرفته تا محتوای ویدیویی و انواع دیگر. در این بین یکی از ترندهای روز این است که اکثر کسب و کارها، کارآفرین ها، گروه ها و انجمن ها و هر سازمانی، در حال تولید محتوای ویدیویی، انتشار انواع محتوا در وبسایت ها و شبکه های اجتماعی، و از همه مهمتر توزیع سریعتر آنها به دست مخاطبان هدف هستند.

به توجه به رقابت موجود در این دنیای دیجیتال، سرعت بالاتر در ارائه محتوا به مخاطب هدف، یکی از اصلی ترین ارکان رشد و پیشی گرفتن از رقبا در هر صنعتی است.

به همین منظور رهبران بازار و کسب و کارهای چابک از قابلیت ها و ظرفیت های موجود در پیشرفت های تکنولوژی از جمله شبکه توزیع محتوا برای عبور از سایر رقبا استفاده کرده و این بهره برداری را به عنوان یک مزیت رقابتی برای سازمان خود در نظر می گیرند.

اگر با ماتریس SWOT آشنایی داشته باشید، می توانید یکی از فرصت های تکنولوژیکی موجود در محیط را به سادگی در این مطلب شناسایی کرده و از آن برای قدرت بخشی و توانمند سازی برند و کسب و کار خود استفاده کنید.

این تکنولوژی، شبکه توزیع محتوا یا CDN است!

 

شبکه توزیع محتوا ( CDN )

در مقاله ای اختصاصی تر از میزبان کلود، به طور مفصل در خصوص شبکه توزیع محتوا توضیحاتی مفید ارائه شده است، که پیشنهاد می کنیم این مطلب را در بلاگ میزبان کلود مطالعه کنید:

 شبکه توزیع محتوا یا CDN چیست و چطور کار می کند؟ 

هدف اصلی یک CDN انتقال یا ارائه سریعتر محتوا به دست کاربر است. شاید این عبارت به نظر ساده رسد، اما پشت پرده فرآیندهای پیچیده ای اتفاق می افتد. CDN ها در یک گسترده و بازه جهانی کار می کنند که کار آنها انتقال حجم وسیعی از داده هاست؛

آنها باید عملیات خود را حتی با وجود اتصالات ضعیف اینترنت به خوبی انجام دهند، حتی اگر مشکلات و قطعی های سخت افزاری در میان راه مزاحم آنها شود.

 

بهترین cdn ایران

 

به عبارتی دیگر، یک CDN متشکل از شبکه ای از سرورهای متصل به هم است که در نقاط مختلفی از جهان مستقر هستند. البته منظور از مستقر بودن در نقاط دیگر، یعنی بهره برداری از ظرفیت های دیتاسنترهای مختلف که در نقاط مهم و استراتژیک جهان ( آلمان، فرانسه، آمریکا، کانادا، ایران، هند، استرالیا و ... ) قرار دارند. هدف انتخاب دیتاسنترهایی است که محتوای سایت یا اپلیکیشن را به کاربران  نهایی نزدیک تر کند.

پس بجای اینکه از چند کشور نزدیک بهم در یک ناحیه به کاربران متصل شویم، بهتر است از نقاط گسترده تری از جهان کمک گرفته و به کاربران بیشتری و با سرعت بالاتری محتوای خود را ارائه کنیم.

دقت کنید که یکی از عناصر اصلی و کارکرد فنی یک شبکه توزیع محتوا، استفاده از سیستم کشینگ است. اگر با این اصطلاح آشنا نیستید، کشینگ ( Caching ) در واقع به معنای ذخیره سازی چندین نسخه کپی از یک محتواست که بر روی سرورهای منتخب ارائه دهنده سرویس CDN نگهداری می شوند. 

این فرآیند معمولاً به صورت هوشمند و یکپارچه انجام شده و به وضعیت شبکه و نزدیکی جغرافیایی به سرور اصلی وابسته است.

پس در ادامه به نکات مهم در انتخاب ارائه دهنده سرویس CDN در جهان و ایران اشاره خواهیم کرد...

بهترین cdn ایران

بهترین CDN ایرانی و خارجی

در صدد این هستید که از قابلیت های CDN برای کسب و کار و نقاط تعاملی خود با مخاطبان هدف تان بهره مند شوید، اما نمی دانید از کجا شروع کنید و یا چه ارائه دهنده ای را انتخاب کنید؟

خب جای درستی آمده اید؛ در این مطلب سعی داریم تا به تمام سوالات شما در زمینه CDN پاسخ دهیم.

ارائه دهنده CDN چه کاری برای کسب و کارها انجام می دهد؟

یک شبکه توزیع محتوا می تواند توسط کسب و کارهای مختلفی نظیر فروشگاه های اینترنتی، وب سایت های خبری، آموزشگاه های آنلاین، پلتفرم های پخش ویدیو، شرکت های خصوصی و غیر خصوصی، سازمان های دولتی و غیر دولتی و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

محتوایی که این کسب و کارها می توانند به وسیله CDN توزیع کنند عبارتند از:

  • عناصر و محتویات وب از جمله متن، گرافیک، تصاویر، ویدیوها، اسکریپت ها و ...
  • آبجت های قابل دانلود از جمله فایل های رسانه ای، اسناد و نرم افزارها
  • اپلیکیشن ها، فروشگاه های Ecommerce و پرتال ها
  • پخش زنده اینترنتی
  • پخش ویدیوی on-demand یا VOD
  • شبکه های عمومی و ...

تولیدکنندگان محتوا نظیر سازمان های رسانه ای یا فروشندگان محصولات و خدمات در فروشگاه های اینترنتی، در ازای ارائه محتوا به کاربرانشان به کمک CDN به ارائه دهندگان این سرویس های ابری، هزینه پرداخت می کنند.

در طرف مقابل یک ارائه دهنده CDN بابت ISP ها، اپراتورهای شبکه و سرورهای اجاره شده، هزینه پرداخت می کند. از طرف دیگر، برای بهبود عملکرد و دسترسی پذیری بیشتر، CDN ها ترافیک را از دوش زیرساخت های تولیدکنندگان محتوا ( وب سایت شما ) بر می دارد. این اقدام باعث کاهش هزینه های شما می شود.

در کنار اینها، ارائه دهندگان  CDN از کسب و کارها  در برابر حملات مختلف DDoS و آسیب پذیری زیرساخت های وب اپلیکیشن هایشان دفاع می کنند.

سه قانون طلایی در انتخاب بهترین ارائه دهنده CDN

حال که با CDN و قابلیت های آن آشنا هستید، بگذارید تمرکزمان را بیشتر بر نحوه انتخاب بهترین ارائه دهنده CDN ایرانی و خارجی معطوف کنیم.

  • قانون اول: اندازه شبکه و توزیع قابل قبول

اول از هر چیز، ارائه دهنده CDN ای که انتخاب می کنید باید شبکه ی بزرگی در اختیار داشته باشد. برای مثال میزبان کلود بیش از 30 پاپ سایت در نقاط مهم و استراتژیک در اختیار دارد.

به سادگی می توان نتیجه گرفت که هرچه سرورهای بیشتری در شبکه شما قرار داشته باشد، محتوای شما سریعتر و مطمئن تر توزیع خواهد شد. سرور های بیشتر به معنای Buffering کمتر، تعداد بیشتر ( redundancy )، مقیاس پذیری و انعطاف پذیری بیشتر و ... است.

البته تعدد بی هدف هم ارزش ندارد؛ یعنی مهم این است که توزیع سرور در مناطق جغرافیایی مناسب انجام شود؛ برای مثال برخی از ارائه دهندگان خارجی تمام اروپا و آمریکا را پوشش می دهند، اما شاید برای شما سرورهای درون ایران ارزش و کارایی بهتری داشته باشد.

  • قانون دوم: پشتیبانی از مشتری قوی

پس از قانون اول، به دنبال ارائه دهنده ای باشید که دارای تیمی حرفه ای، آموزش دیده و خوش برخورد بوده که در پلتفرم ها و دستگاه های مختلف آماده پاسخ گویی به شما باشند؛

تیم فنی میزبان کلود به صورت 24 ساعته حتی در ایام تعطیل پشتیبان شما بوده و می توانید از طریق تیکت، پیام رسان، تماس تلفنی و غیره با آنها در ارتباط بوده و مشکلات و سوالات خود را حل کنید.

پس زمانی که به مرحله انتخاب بین ارائه دهندگان رسیدید، حتما مسائل پشتیبانی را در اولویت قرار دهید:

  • تماس ها در محل باشند نه در یک مرکز تماس ( call center ).
  • توسط متخصصین حرفه ای پشتیبانی شوید.
  • 24/7 در دسترس باشند.
  • زمانی که ایمیل ها و چت ها پاسخ کندتری دریافت می کنند، تماس تلفنی ممکن باشد.

در حوزه های فناوری اطلاعات و سرویس های اینترنتی این موارد از اهمیت بالایی برای مشتریان برخوردار هستند.

  • قانون سوم:  قیمت های مقرون به صرفه، معقول و شفاف

قانون سوم این است که ارائه دهنده خدمات cdn از پلن های مشخص و شفاف همراه با استراتژی قیمت گذاری منصفانه استفاده کرده باشد.

اکثر خدمات ابری یا CDN ها به دو صورت قیمت گذاری می شوند:

  • روش اول ارائه پلن هایی مشخص و با قیمت ثابت است که بنا بر میزان منابع، مدت استفاده و ویژگی های سرویس، متغیر هستند. در اکثر موارد نیز آخرین پلن که برای سازمان های بزرگ کاربرد دارد، قیمت گذاری نشده و به صورت تماس تلفنی و یا با مذاکرات حضوری و عقد قرارداد معین می شوند.

متناسب با اندازه کسب و کار و سایت های شما، نیازتان به منابعی نظیر پهنای باند و سایر ویژگی های امنیتی و غیره متغیر خواهد بود. البته ممکن است در حین استفاده از سرویس نیز کسب و کارتان رشد کرده و با ترافیک بیشتری مواجه شوید؛ و یا حتی شاید نتوانید در ابتدای کار میزان نیاز خود را حدس بزنید.

 

اینجاست که راه حل و روش دوم قیمت گذاری وارد عمل می شود:

  • محاسبه هزینه بر اساس میزان مصرف یا PAY AS YOU GO!

در این مدل از پرداخت، شما به ازای مصرف منابع تان در یک ماه یا بازه زمانی دیگری، به شرکت ارائه دهنده CDN هزینه پرداخت خواهید کرد. این محاسبه هزینه می تواند بر اساس GB ( کیلو بایت، بیت، بایت یا گیگابایت )، پهنای باند مصرفی و غیره باشد.

این نرخ ها معمولاً از ارائه دهنده ای  به ارائه دهنده دیگر و از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

در میزبان کلود شما می توانید از هر دو نوع روش برای محاسبه و پرداخت هزینه سرویس CDN خود استفاده کنید.

به طوری که به ازای مصرف تان از شبکه توزیع محتوای میزبان کلود ( PAY AS YOU GO ) و یا بر اساس پلان مورد نظر ( پایه، تجاری یا حرفه ای ) هزینه پرداخت خواهید کرد.

این هزینه می تواند به صورت ماهانه یا ساعتی و به ازای فضای نگهداری کش، ترافیک مصرفی و تعداد ریکوئست ها، برای شما محاسبه شود که در نهایت در بخش فاکتورها در داشبورد مدیریتی شما قابل رویت خواهد بود.

البته شما می توانید از پلن پایه سرویس CDN ابری میزبان کلود به صورت رایگان استفاده کنید.

در ادامه یک چک لیست جامع برای انتخاب بهترین CDN ایرانی در اختیار شما قرار خواهیم داد...

تا معرفی بهترین ارائه دهندگان ایرانی و خارجی فاصله زیادی نداریم؛ اما قبل از آن این چک لیست حتماً بکارتان خواهد آمد:

چک لیست  10 فاکتوری برای انتخاب بهترین CDN ایرانی

قبل از اینکه به طور کامل این چک لیست ( Cheat-sheet ) را باهم بررسی کنیم، بهتر است چند ابزار برای تست عملکرد CDN مورد نظرتان را معرفی کنیم...

CloudHarmony : این سرویس به شما کمک می کند تا تأخیر شبکه، عملکرد و وضعیت سرویس CDN را ارزیابی کنید. پس قبل از سفارش از این ابزار برای مقایسه توانمندی های سرویس ابری یا CDN ارائه دهندگان کمک بگیرید.

Mlytics: این یک پلتفرم مدیریت ترافیک CDN بر مبنای هوش مصنوعی ( AI ) است که به شما اجازه می دهد تا امنیت سایت، توزیع بار، سرعت و دسترسی های CDN خود را مدیریت کنید.

البته یک ابزار جذاب دیگر به نام  mlytics pulse feature هم دارد که به شما یک CDN مناسب را معرفی می کند.

ابزار تست عملکرد CDN به نام  Uptrends: این ابزار یک ابزار بسیار کاربردی برای تست سرعت، عملکرد و نرخ پاسخ دهی یک سرویس CDN است که می تواند به شما قبل از انتخاب و خرید CDN از ارائه دهنده کمک کند.

 

بهترین cdn

 

خب حال بهتر است به اصل مطلب بپردازیم...

  • فاکتور اول: موقعیت مخاطبین

اولین چیز در هر اقدام کسب و کاری شناخت صحیح مخاطبین هدف است. پس در انتخاب CDN نیز بهتر است از این نقطه شروع کنید.

باید به خوبی بدانید که دقیقاً از چه نقاطی بیشتری ترافیک به سمت شما هدایت می شود.

  1. آیا 90% کاربران شما از داخل ایران به سایت شما متصل می شوند؟
  2. آیا از VPN استفاده می کنند؟ اگر بله از چه کشورهایی بیشتر به سایت شما متصل می شوند؟
  3. آیا مخاطبین غیر ایرانی هم دارید؟
  4. آیا کسب و کارتان می تواند به مشتریان خارجی یا اتباع ایرانی مقیم کشورهای دیگر خدمت رسانی کند؟
  5. سرویس ها، محصولات و خدمات شما دیجیتالی هستند یا فیزیکی؟

زمانی که بدانید کاربران تان از چه موقعیت های جغرافیایی به سایت شما مراجعه می کنند، انتخاب بهترین CDN می تواند راحت تر شود؛ شاید برای شما بهتر باشد از CDN ی استفاده کنید که در نقاط مهم ایران ( تهران و شهرهای بزرگ ) نیز سرور داشته باشد.

  • فاکتور دوم: چرا به یک CDN نیاز دارید؟

شاید این سوال برایتان جذاب نباشد، اما واقعا باید دقیق بدانید که هدفتان از خرید CDN چیست؟ ممکن است اصلاً سایت شما به CDN احتیاج نداشته باشید؛

  1. آیا ترافیک سایت شما به اندازه ای بالاست که به شبکه توزیع محتوا نیاز داشته باشید؟
  2. آیا عملکرد، آپ تایم و سرعت فعلی سایت تان مناسب نیست؟
  3. آیا می خواهید از یک CDN برای کاهش تأخیرات پاسخ دهی به درخواست ها استفاده کنید یا افزایش سرعت لود صفحات؟
  4. آیا مخاطبین شما در نقاط مختلفی پراکنده هستند؟
  5. آیا هدف تان بهبود تجربه ی کاربری است؟
  6. آیا می خواهید مخاطبین جهانی را مورد هدف قرار دهید؟

پس پاسخ تمام این سوالات می تواند به شما در انتخاب پلن مناسب  CDN و ارائه دهنده قابل، کمک کند.

نکته مهم اینجاست که در صورت انتخاب اشتباه یک ارائه دهنده، ممکن است عملکرد سایت شما بجای بهتر شدن، ضعیف تر شود.

  • فاکتور سوم: ویژگی ها یا features

ظاهراً تمام CDN ها شبیه به هم نیستند؛ آنها از لحاظ ویژگی، تعداد سرورها، و جنبه های بسیار دیگری با یکدیگر تفاوت دارند. پس باید هر کدام از ویژگی ها را مطابق با نیاز کسب و کار و وب سایتتان چک کنید.

اما برای درک بهتر ویژگی های یک CDN باید دو فاکتور قبل را دقیق بررسی کنید.

برای مثال قابلیت استفاده از تکنولوژی Anycast در CDN میزبان کلود یک ویژگی بسیار مهم بوده و به مسیردهی هوشمند ترافیک و درخواست ها کمک می کند.

  • فاکتور چهارم: گزارش گیری و تحلیل

به عنوان یک صاحب کسب و کار، یک متخصص سئو و یا یک توسعه دهنده، مسلماً می دانید که تجزیه و تحلیل داده ها به چه میزان اهمیت دارد؛ پس حتما به سرویسی احتیاج خواهید داشت که دارای قابلیت گزارش گیری از روندها، داده ها، اقدامات کاربران و عملکرد سرویس CDN بوده و اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار دهد.

برای مثال شما می توانید در داشبورد خود در میزبان کلود، از تب گزارشات، تمام درخواست ها، IPهای متصل شده، رفتار کاربران و ترافیک سایت خود را مشاهده، رصد و ارزیابی کنید.

  • فاکتور پنجم: طراحی و معماری

این یک فاکتور بسیار مهم است؛ باید معماری CDN مورد نظر خود را مورد بررسی قرار دهید؛ اساساً، دو نوع معماری CDN موجود است: طراحی سنتی و طراحی مدرن؛ در نوع سنتی، پاپ سایت ها در وسعت محدودتری پخش شده اند؛ در حالی معماری مدرن از پاپ های قدرتمندتر در وسعت بالاتری بهره می برد.

قطعاً نوع معماری به کار رفته در CDN می تواند در عملکرد آن تأثیر بسزایی اعمال کند. می توانید این قابلیت را با ابزارهای تست CDN چک کنید. همانطور که در فاکتور قبل نیز اشاره شد، CDN میزبان کلود از جدیدترین تکنولوژی ها از جمله معماری پیشرفته و یکپارچه Anycast استفاده می کند.

  • فاکتور ششم: DNS و تنظیمات ضروری دیگر

حتما به تنظیم DNS و سایر پیکربندی های مرتبط به CDN نیاز خواهید داشت تا بهترین نتیجه را کسب کنید. مسلماً شما هم به دنبال یک شبکه توزیع محتوایی نیستید که پنل تنظیماتی پیچیده ای داشته و فرآیندهای نصب خسته کننده ای از شما طلب کند.

استفاده آسان ،یکی از فاکتورهای مهم و یک ویژگی قابل توجه در هنگام انتخاب یک CDN ایرانی کارآمد است. شما می توانید تنها با چند کلیک ساده از DNS ابری رایگان میزبان کلود در کنار سرویس CDN ابری استفاده کنید.  برای اتصال سایت به CDN میزبان کلود نیز، کافیست NS های دامنه خود را به NS های میزبان کلود تغییر دهید.

  • فاکتور هفتم: Traceroute

بعلاوه، به عنوان یکی از فاکتورهایی که باید هنگام انتخاب بهترین CDN ایرانی در نظر بگیریم، Traceroute یکی از تست های خطایابی شبکه ای است که به شناسایی و رصد مسیرها ( paths ) و تأخیرات انتقال بسته ها بر روی آدرس های IP مشخص کمک می کند.

بسیاری از CDN ها از دیتابیس های Geo-mapping تبلیغاتی استفاده می کنند که اعتبار IP ها را تضمین نمی کنند.

البته این مورد یکی از فاکتورهای فنی است که باید کمی در خصوص نحوه کارکرد Traceroute آشناییت داشته و سپس اقدام به تست CDN مورد نظر کنید. در مقاله ای از بلاگ میزبان کلود به چیستی و نحوه عملکرد Traceroute اشاره کرده ایم.

  • فاکتور هشتم: تعداد سرورها و سرعت توزیع

یک CDN ایرانی یا خارجی که شبکه ی بزرگی را پوشش دهد، برای سازمان هایی مناسب است که به مخاطبین گسترده ای از جهان خدمات ارائه می دهند. برخی از CDN های جهان، بیش از 240 هزار سرور و برخی بیش از 100 هزار سرور در شبکه خود فعال دارند. اما انتخاب شما باید بر مبنای ترافیک، مخاطب و نیازهای سایت تان به CDN باشد.

  • فاکتور نهم: انعطاف پذیری و شخصی سازی

به احتمال خیلی زیاد شما هم به تغییرات تنظیمات CDN و شخصی سازی آن برای کسب نتیجه بهتر و رسیدن به اهداف تجاری خود نیاز خواهید داشت. بنابراین به CDN خاصی نیاز دارید که بتواند سطوحی از شخصی سازی را در اختیار شما قرار داده و از محیط مدیریتی کارآمد و جذابی نیز برخورد باشد.

  • فاکتور دهم: فعال بودن تیم پشتیبانی

همانطور که در بخش سه قانون طلایی در انتخاب بهترین CDN ایرانی اشاره شد، یکی از فاکتورهای بسیار مهم در انتخاب ارائه دهنده، فعالیت تیم پشتیبانی از مشتریان است. راه های ارتباطی با ارائه دهنده خود را چک کنید و مطمئن شوید که آنها به تیکت های شما در اسرع وقت پاسخ داده و یا ار طریق تماس تلفنی در دسترس هستند.

برخی از بهترین ارائه دهندگان سرویس CDN

در ادامه به چند مورد از ارائه دهندگان سرویس شبکه توزیع محتوا در جهان اشاره کرده و قابلیت های آنها را بررسی خواهیم کرد...

 

بهترین ارائه دهندگان سرویس CDN

 

  • کلودفلر ( Cloudflare )

کلود فلر خود را به عنوان یک ارائه دهنده سرویس CDN معرفی می کند در حالی در اصل سرویس های پروکسی معکوس به بازار عرضه می کند. شبکه کلود فلر از 155 دیتاسنتر در سراسر جهان قدرت گرفته و در کشور های مختلفی بخصوص چین چندین سرور مستقر کرده است.

آنها محتوای استاتیک شما را کش کرده و از یک شبکه Anycast استفاده می کنند، که به کمک آن درخواست های ورودی می توانند بین چندین موقعیت مختلف به اشتراک گذاشته شده و به سمت نزدیک ترین روتر درون شبکه هدایت شوند.

قیمت های قابل توجه و مسائل پرداخت دلاری در سرویس کلود فلر می تواند برای وب سایت های ایرانی یک دغدغه بزرگ باشد. البته برخی از وب سایت های ایرانی نیز در حال حاضر از پلن های رایگان cloudflare استفاده می کنند که قادر به بهره برداری از قابلیت های پیشرفته این سرویس نیستند.

  • Amazon Cloudfront یا AWS

کلود فرانت آمازون یکی از CDN های معروف دیگر در جهان است که حدود 160 دیتاسنتر در 66 شهر و 29 کشور را پوشش می دهد. این CDN به عنوان یک Push zone عمل می کند، که به این معناست که می توانید تمام محتوای سایت خود را از جمله دارایی های (assets) داینامیک، به وسیله آن توزیع کنید.

این سرویس یک API نیز در اختیار شما قرار می دهد که می توانید به کمک آن رفتار CDN را شخصی سازی کرده، چندین سرور اصلی ( origin ) را پیکربندی و از توزیع کلود فرانت استفاده کنید.

از لحاظ قیمت گذاری، این سرویس به ازای مصرف از شما هزینه طلب می کند. اما آنها یک نسخه رایگان به نام AWS Free  نیز ارائه می دهند که دارای 50 گیگ انتقال داده، 2 میلیون درخواست HTTP و HTTPS ماهانه، (پلنی برای یک سال) می باشد.

  • KeyCDN

KeyCDN یک شبکه توزیع محتوای کوچک تر با 34 دیتاسنتر بوده که بر عملکرد و سرعت بالاتر متمرکز شده است. آنها از فیچرهای جالبی برای جذب مخاطب استفاده می کنند از جمله مسیر دهی موقعیت محور، TCP stack شخصی سازی شده، و شبکه Anycast.

شما می توانید کارکرد این سرویس را نیز شخصی سازی کرده و هر دو pull و push zone را ایجاد کنید.  قیمت گذاری آنها شامل پلن هایی با تعداد درخواست های HTTPS & HTTP نامحدود و ساختار پرداخت به ازای مصرف بوده که قیمت ها از 0.04 دلار به ازای هر گیگ برای اروپا و آمریکای شمالی، 0.12 دلار برای آسیا و 0.16 دلار برای استرالیا شروع می شوند.

اما استفاده از این سرویس ها نیز برای کسب و کارهای ایرانی از لحاظ هزینه ای مناسب و مقرون به صرفه نیست! به همین جهت صاحبین کسب و کارها و وبسایت های ایرانی به استفاده از CDN ایرانی روی آورده اند.

در کل می توان به این ارائه دهندگان خارجی CDN اشاره کرد:

  1. Cloudflare
  2. Akamai
  3. Fastly
  4. Amazon CloudFront
  5. StackPath
  6. KeyCDN
  7. CDN77
  8. Limelight
  9. Google Cloud CDN
  10. Microsoft Azure CDN

به طور خلاصه می توان بهترین cdn های جهان را در این قاب بررسی کرد:

  • Cloudflare: این سرویس با پشتیبانی از HTTP/2، SSL، WAF و Bot Management، یکی از بهترین CDN‌های موجود در بازار جهانی است. علاوه بر این، Cloudflare دارای یک شبکه توزیع محتوا با 200 مرکز داده در سراسر جهان است.
  • Amazon CloudFront: این سرویس از شرکت Amazon Web Services (AWS) است و از پشتیبانی کامل SSL و HTTP/2 برخوردار است. همچنین، این سرویس دارای یک API کامل و قابلیت‌هایی مانند Geo Targeting، Private Content و Signed URLs است.
  • Akamai: این شرکت با بیش از ۲۰۰۰۰ سرور در سراسر جهان، یکی از بزرگ‌ترین و پیشگامان در ارائه سرویس CDN است. همچنین، این سرویس از ویژگی‌هایی مانند مدیریت کش، پشتیبانی از HTTP/2 و SSL، مدیریت بات، شناسایی تهدیدات و پیشگیری از DDoS برخوردار است.
  • Fastly: این سرویس دارای پشتیبانی از HTTP/2، SSL و شبکه توزیع محتوایی با بیش از ۱۰۰ جایگاه جهانی است. همچنین، این سرویس از قابلیت‌هایی مانند Real-time Analytics، Load Balancing و Anycast Network نیز پشتیبانی می‌کند.
  • MaxCDN: این سرویس دارای پشتیبانی از HTTP/2، SSL و شبکه توزیع محتوایی با بیش از ۹۰ جایگاه جهانی است. همچنین، MaxCDN قابلیت‌هایی مانند تنظیمات کش، پشتیبانی از CORS و پشتیبانی از ویدیو و عکس‌های بزرگ را دارا می‌باشد.

CDN های ایرانی 

سرویس CDN ابری میزبان کلود یک شبکه توزیع محتوای ابری مدرن و پیشرفته است که به شما تمام امکانات مورد نیاز در توزیع سریعتر محتوا را خواهد داد. به کمک CDN میزبان کلود می توانید از سیستم کش هوشمند و تکنولوژی HTTP2 ، تنظیم قوانین شخصی سازی شده، استفاده از سیستم امنیتی جلوگیری از حملات DDoS و پلتفرم گزارش گیری حرفه ای بهره مند شوید.

از سایر ویژگی های CDN ابری میزبان کلود می توان به معماری Anycast، سیستم پرداخت به ازای مصرف، پنل مدیریتی کاربرپسند، دسترسی به نسخه های ریسپانسیو پلتفرم، یکپارچگی با سرویس سرویس امنیت ابری، و سرویس ویدیوی ابری، مانیتورینگ 24  ساعته، پشتیبانی حرفه ای و مستمر، کلاسترینگ و توزیع بار هوشمند، پشتیبانی از TLS v1.3 و بسیاری دیگر اشاره کرد.

پیشنهاد می کنیم حتما به صفحه CDN میزبان کلود مراجعه کرده و با تمام ویژگی ها و قابلیت های این سرویس مدرن و منحصر به فرد ایرانی آشنا شوید. بعلاوه جهت کسب راهنمایی در راه اندازی و پیکربندی سرویس و یا دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

سایر CDN های موجود در بازار ایران

ما در جهانی زندگی می کنیم که هر سال بیش از 90 هزار وب سایت هک می شوند؛ از آنجا که بات ها بیش از 52% از ترافیک کل را تشکیل می دهند، پیش بینی شده است که تا انتهای سال 2022 تعداد حملات DDoS به 14.5 میلیون حمله رسد.

بنابراین یکی از اصلی ترین وظایف CDN این است که بات های مخرب را مسدود کرده، اسپم های محتوایی را کنترل و توانایی های دفع لحظه ای حملات را به کمک فایروال ها و سیستم های امنیتی دیگر از جمله Rate limit مدیریت کند.

در سالهای اخیر، با توجه به افزایش تقاضا برای خرید سرویس CDN، بسیاری از شرکت های هاستینگ ایرانی نیز اقدام به ارائه خدماتی تحت عنوان CDN کرده اند. برخی از آنها عملاً یک شبکه توزیع محتوای واقعی نیستند و یا توانایی های یک CDN پیشرفته و یکپارچه را ندارند.

علاوه بر این ارائه دهندگان، سرویس هایی ابری محور و شبکه توزیع محتوای کاملی توسط یک برند مطرح در ایران ارائه شد که با توجه به رخنه های اطلاعاتی و عدم وجود امنیت داده ای، مورد حملات گوناگون قرار گرفته و نارضایتی های بی شماری را در سالهای اخیر رقم زد.

 

با این وجود این ارائه دهنده نیز از ارائه دهندگان خوب ایرانی بوده و ویژگی های کارآمدی را به صنعت IT ایران اضافه کرده است.

جمع بندی

یکی از مهمترین مسائل در دنیای دیجیتال برای مخاطبین امروزی، موضوع سرعت تحویل محتواست. به عبارتی اگر سایت یا محتوای خدماتی شما در زمان کافی به دست مخاطب نرسد و با تأخیراتی همراه باشد، به سادگی مشتریان خود را از دست خواهید داد. به همین دلیل است که رهبران صنایع مختلف و پیشگامان در رقابت از قابلیت های تکنولوژی روز برای رقابت قدرتمندانه تر استفاده و بهره برداری می کنند.

CDN نیز یکی از این تکنولوژی های مدرن است که برای ارائه و توزیع محتوا با بالاترین سرعت، آماده ی خدمت رسانی به سایت شماست. در این مطلب در خصوص فاکتورها و نکاتی بسیار مهم در انتخاب بهترین CDN ایرانی مطالبی مفید در اختیار شما عزیزان قرار گرفت. امیدواریم این مطلب نیز برای شما کاربران میزبان کلود مفید واقع شده باشد.

پیشنهاد ویژه

CDN ابری میزبان کلود

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

مشاهده پلانها
میزبان کلود میزبان کلود
میزبان کلود
برچسب‌ها :
میزبان کلود
نویسنده مطلب میزبان کلود

ارائه دهنده خدمات زیرساخت یکپارچه ابری

بهترین CDN ایرانی کدام است؟ 10 فاکتور در انتخاب بهترین CDN 0 دیدگاه