میزبان کلود
مطالب پیشنهادی

با صفر تا صد معماری CDN آشنا شوید!

میزبان کلود میزبان کلود
1427 بازدید 0 دیدگاه 13 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه: 20 دقیقه
/storage/post-covers/1683107881_2023-05-03_13.png
با صفر تا صد معماری CDN آشنا شوید!

همانطور که از نامش پیداست، یک شبکه توزیع محتوا در وحله اول، به کمک شبکه ای از سرورهای توزیع شده در نقاط مختلف جغرافیایی، مسئول تحویل و انتقال محتوای سایت ها به کاربران سراسر جهان است؛ محتواهایی نظیر صفحات وب، تصاویر، متن ها، داده ها و حتی ویدیوها.

اساساً، یک شبکه توزیع محتوا به شما این امکان را می‌دهد تا مهم‌ترین فایلها و داده‌های وبسایت خود را برروی چند سرور ( که در نقاط مهم جغرافیایی واقع شده اند ) تکثیر و به اصطلاح کش کنید؛ بنابراین با بهره گیری از این معماری پیشرفته، هر زمان که کاربری قصد بازدید از سایت شما را داشته باشد، درخواست وی به نزدیک ترین سرور ارسال شده و پاسخ سریعتری دریافت خواهد کرد.

گاهاً به این سرورها، گره یا node گویند که هرچه کاربر نهایی به یک گره نزدیک تر باشد، زمان لود صفحات برای وی کمتر خواهد بود. که مسلماً تجربه کاربری آنها از پلتفرم شما را به طرز قابل توجهی ارتقا خواهد داد. به این ترتیب، به راحتی می توانید ترافیک سایت خود را به بهینه ترین شکل ممکن و در سریعترین زمان مدیریت کنید.

تکنولوژی CDN مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه این پست در بخش مزایا به طور مفصل به آنها اشاره خواهیم کرد.

معماری CDN این روزها توسط اکثر کسب و کارهای کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار گرفته و ارائه خدمات و محصولات به کاربران نهایی را به طرز چشم گیری بهبود بخشیده است. دیگر این موضوع به یک واقعیت تبدیل شده که اگر کاربری وارد سایتی شده و تا 5 ثانیه نتیجه مورد نظرش را مشاهده نکند، آن سایت را ترک خواهد کرد.

این موضوع می تواند از جنبه های مختلفی به یک کسب و کار آنلاین صدمه وارد کند.

علاوه بر این تحقیقات نشان می دهند که تا 79% از افرادی که با وب سایت های کند مواجه می شوند، دیگر در آینده به آن سایت باز نمی گردند؛ که قطعاً این موضوع به برندینگ یک کسب و کار لطمه شدیدی وارد خواهد کرد.

یک CDN راهکار ایده آلی برای افزایش سرعت سایت به شما می آید. چراکه به بارگذاری صفحات وب و محتوای استاتیک آنها سرعت بخشیده و در نهایت رضایت مشتریان از نحوه ارائه محتوا به آنها را بهبود خواهد بخشید.

یک CDN چطور عمل می کند؟

همانطور که گفته شد تأخیر در دریافت نتیجه یا پاسخ، پس از ارسال درخواستی نظیر مشاهده یک صفحه، برای هر فردی آزاردهنده است. این وقفه زمانی می تواند به دلایل مختلفی رخ داده باشد؛ اما در اکثر موارد، این تأخیر مستقیماً  تحت تأثیر فاصله فیزیکی و جغرافیایی بین کاربر و سرور میزبان وب سایت است.

وظیفه اصلی یک CDN در واقع کوتاه کردن این مسافت به صورت مجازی و با بهبود سرعت و عملکرد پروسه پاسخ دهی به کاربر است.

برای کاهش فاصله بین بازدیدکنندگان و سرور وبسایت، یک CDN ورژن کش شده محتوای سایت را در نقاط جغرافیایی مختلف ( PoP سایت ها ) ذخیره و نگهداری می کند. هر پاپ سایت، از چند سرور کش تشکیل شده که با توجه به فاصله با دستگاه کاربر، مسئول ارائه و تحویل محتوای استاتیک سایت به کاربران نهایی هستند.

پس در نتیجه، CDN محتوای سایت شما را به طور همزمان در چندین مکان قرار می دهد تا پوشش بهتر و فراگیرتری نسبت به قبل داشته باشید. برای مثال اگر کاربری از آمریکا به سرور اصلی که در انگلستان قرار دارد، درخواستی ارسال کند، در صورت وجود CDN و پاپ سایت در آمریکا یا کانادا، محتوای کش شده سایت از موقعیت نزدیک تر به کاربر نمایش داده خواهد شد.

 

این موضوع باعث افزایش سرعت سایت و کاهش زمان پاسخ دهی به کاربر خواهد  شد، چراکه فاصله کمتری در رفت و برگشت درخواست طی می شود.

چه کسانی از CDN استفاده می کنند؟

تقریباً همه! امروزه بیش از نیمی از ترافیک جهان در حال عبور از شبکه CDN است. این آمار روزانه و سالانه در حال افزایش است، چراکه تمامی کسب و کارها روز به روز با این تکنولوژی بیشتر آشنا شده و از قابلیت های آن برای رقابت در صنایع مختلف بهره مند می شوند.

نکته حائز اهمیت این است که استفاده از این تکنولوژی تا حدودی رایگان است.

بنابراین در صورتی که در صنایع زیر حضور آنلاین دارید، حتماً توصیه می کنیم از همین امروز سایت خود را به شبکه توزیع محتوای میزبان کلود متصل کنید:

  • تبلیغات و بازاریابی
  • رسانه و تفریح
  • بازی های آنلاین
  • فروشگاه های اینترنتی
  • خدمات موبایل
  • سلامت و زیبایی
  • تحصیل و آموزش
  • فعالیت های دولتی
  • ارائه دهندگان سرویس های SaaS
  • و بسیاری دیگر

برای درک بهتر جزئیات و نحوه عملکرد CDN بهتر است ابتدا با چند مفهوم مرتبط آشنا شوید...

سرورهای مبدا یا سرورهای اصلی ( Origin servers )

سرور اصلی همانطور که از نامش پیداست، سروری است که فایل های اصلی سایت شما بر روی آن ذخیره شده و به اصطلاح سایت شما بر روی آن میزبانی می شود. مرجع اصلی سایت شما می تواند یک یا چند سرور باشد که ممکن است در هر دیتاسنتری نگهداری شوند.

سرورهای لبه ( Edge servers )

سرورهای لبه سرورهایی هستند که توسط ارائه دهنده خدمات CDN، در دیتاسنترهای مختلف جهان واقع شده و محتوای سایت شما را از سرور اصلی دریافت و سپس درون خود کش می کنند. بنابراین پس از اتصال سایت و دامنه به CDN، ترافیک های بعدی سایت شما، از طریق سرورهای لبه بررسی و مدیریت خواهند شد.

خرید cdn

پاپ سایت ها ( PoPs )

به چند سروری که در موقعیت های جغرافیایی استراتژیک در سراسر یک کشور یا جهان واقع شده اند، به اصطلاح پاپ سایت گویند. این پاپ ها معمولاً از چند سرور کشینگ تشکیل شده اند که نمونه یا کپی هایی یکسان از وب سایت شما را درون خود ذخیره و نگهداری می کنند؛ که در زمان ارسال درخواست توسط کاربر، محتوای کش شده سایت را به وی نمایش می دهند.

بنابراین، پاپ سایت ها، دسته ای سرورهای لبه به شمار می آیند که درون یک یا چند دیتاسنتر واقع شده اند. اما در این پروسه، شبکه می بایست موقعیت جغرافیایی کاربر به درستی تشخیص داده و بر اساس پروتکل ها و سیاست هایی خاص، درخواست وی را به مقصد نزدیک تر هدایت کند.

 

در صورتی که کاربر محتوایی را درخواست کند که پاپ سایت ها آن را کش نکرده و یا محتوایی داینامیک در میان باشد، شبکه به سرورهای اصلی ( در صورت وجود چند سرور مبداء ) درخواست داده و محتوا را پس از دریافت به کاربر نمایش می دهد.

برای فرآیند کشینگ می توان در پنل مدیریتی میزبان کلود، قوانین و مدت زمان اعتبار تعیین کرد. برای مثال در صورتی که برای یک صفحه 10 دقیقه اعتبار کش تعریف کرده باشید، پس از اتمام این مدت زمان، سرورهای cdn می بایست برای دریافت ورژن جدید یا آپدیت شده صفحه، به سرور اصلی مراجعه کرده و محتوای جدید را مجدداً کش کنند.

اما شبکه چطور درخواست ها را از نزدیک ترین موقعیت به کاربر نمایش می دهد؟

سیستم های خودکار و BGP

اینترنت بزرگ‌ترین شبکه غیرمتمرکز در تاریخ بشر است. اما چگونه میلیاردها دستگاه متصل به اینترنت به یکدیگر وصل شده و با یکدیگر در ارتباطند؟

این اتفاق به کمک وجود نهادهایی مستقل به نام سیستم های خودکار یا AS ها ( Autonomous Systems ) تحقق می یابد. عملاً AS ها ستون فقرات اینترنت هستند. این نهادها که اغلب توسط ارائه دهندگان سرویس های اینترنتی ( ISPs ) یا سازمان های تکنولوژیک بزرگ کنتنرل و مدیریت می شوند، مسئول مدیریت و هندل کردن ترافیک های IP هایی هستند که برای آنها مقرر شده اند.

اتصالات بین ASها نیز که به اصلاح جفت یا Peers نامیده می شوند، توسط پیکربندی های قبلی بین روترها صورت می گیرند.

زمانی که یک اتصال برقرار می شود، AS ها برای هماهنگی با یکدیگر از پروتکل دروازه مرزی یا BGP استفاده می کنند. BGP ها حاوی اطلاعاتی حیاتی هستند که به AS ها بهینه ترین و نزدیک ترین مسیر رسیدن به مقصد را نشان می دهند. بنابراین، مسیری بهینه شناخته می شود که کمترین تعداد پرش یا Hop بین AS ها را در پیش داشته باشد.

هر AS، بهترین مسیرهای مربوط به IP های درون جداول مسیردهی خود را ذخیره و نگهداری می کند. زمانی که مسیر جدیدی ایجاد یا مسیری قدیمی از جدول حذف می شود، AS جداول مسیردهی خود را بروزرسانی می کند. در صورت نیاز، این تغییرات به AS های دیگر نیز اعلام می شود.

اگر در زمان های مشخص، یک AS پیام هایی جهت آماده بودن مسیردهی به AS های دیگر ارسال نکند، آن AS های جفت شده، دیگر آن را برای پرش های بعدی معرفی یا به اصطلاح Advertise نخواهند کرد.

تکنولوژی Anycast

شبکه Anycast به سرورهایی اشاره دارد که یک آدرس IP یکسان را از نقاط جغرافیایی مختلف معرفی یا Advertise می کنند.

اما چرا باید از این تکنولوژی استفاده کرد؟

ارائه خدمات به ترافیک های ورودی به وب اپلیکیشن ها از تنها یک موقعیت و یک سرور، می تواند دسترسی پذیری وب اپلیکیشن را به خطر اندازد. مخصوصاً کسب و کارهای بزرگی که در لحظه با چند هزار کاربر همزمان در تعامل هستند.

Anycast به این صورت عمل می کند که موقعیت جغرافیایی کاربر را شناسایی کرده و سپس درخواست وی را به نزدیک ترین سرور cdn هدایت می کند.

خرید CDN

مزایای استفاده از CDN

مزیت آشکاری که CDN به صاحبین وبسایت ها بهمراه دارد، این است که با کاهش مسافت بین کاربر و سروراصلی محتوای سایت با سرعت بیشتری به نمایش مخاطب در خواهد آمد.

علاوه بر این CDN مزایای دیگری نیز دارد؛ برای مثال می تواند هزینه های زیرساخت های IT کسب و کارها و برندها را کاهش دهد، چراکه میزان مصرف منابع سرور اصلی به طرز قابل توجهی کاهش خواهد یافت. به این صورت دیگر نیازی به ارتقا مستمر سرویس های میزبان وب و منابع سخت افزاری نخواهد بود.

بعلاوه CDN به وبسایت ها کمک خواهد کرد تا حین رشد کسب و کار به بهترین شکل به کاربران و مخاطبین سایت رسیدگی کرده و پیک های ترافیکی را به درستی مدیریت کنند. این موضوع باعث افزایش زمان های در دسترس بودن سایت خواهد شد، چراکه این تکنولوژی از Load Balancing یا به اصطلاح توزیع بار برای پخش و تقسیم بار ترافیکی بین سرورهای درون پاپ سایت ها استفاده می کند.

به این ترتیب، در صورت افزایش ترافیک سایت، و ارسال درخواست های بیشتر به سمت شبکه، بار ترافیکی بین سرورهای لبه ( Edge Server ) پخش شده و یک سرور به تنهایی مسئول پاسخ دهی با درخواست ها نخواهد بود.

البته برای توزیع بار بین سرورها می توانید در پنل مدیریتی میزبان کلود، قوانین و سیاست توزیع مشخصی را تعیین نمایید.

یکی از مهمترین مزایای CDN دفع حملات سایبری است. ارائه دهندگان شبکه توزیع محتوا با نصب و پیکربندی نرم افزارها و سخت افزارهای امنیتی پیشرفته، جدیدترین تهدیدات و حملات DDoS را شناسایی کرده و آنها را در لحظه دفع خواهد کرد. علاوه بر این، در صورت ارسال درخواست های جعلی بی شمار توسط مهاجمین، بار بین سرورها تقسیم شده و تحت هیچ شرایطی سرویس دهی سایت شما از دسترسی خارج نخواهد شد.

 

برای استفاده از قابلیت های امنیتی CDN میزبان کلود می توانید به بخش های جلوگیری از حملات WAF  و محدودسازی درخواست ها ( Rate Limiting ) در پنل کاربری میزبان کلود مراجعه و سرویس های امنیتی مورد نظر را مطابق با قوانین دلخواه تنظیم نمایید.

یکی از مزایای غیر مستقیم استفاده از CDN، بهبود رتبه سئو یک سایت است. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که موتورهای جستجو فاکتور سرعت لود صفحات را به عنوان معیاری برای رتبه دهی به یک سایت در نظر می گیرند.

بنابراین پس از راه اندازی CDN میزبان کلود و اتصال سایت تان به این معماری پیشرفته، علاوه ارتقای سرعت سایت تان و بهبود وضعیت سرویس دهی به مشتریان، در نتایج موتورهای جستجو نظیر گوگل نیز در رتبه های بالاتری قرار خواهید گرفت.

در کنار تمام مزایای فوق، آپتایم یک سایت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ خرابی های سخت افزاری، از دسترس خارج شدن سرورهای اصلی، مشکلات دیتاسنترها و غیره از جمله دلایلی هستند که می توانند ارائه سرویس به مشتریان را برای ساعاتی مختل کنند.

 اما با اتصال سایت به شبکه توزیع محتوا، علاوه بر جلوگیری از حملات منع ارائه سرویس ( DDoS )، سایت شما آپتایم 100 درصدی را تجربه خواهد کرد. به طوری که سیستم توزیع بار، ترافیک شبکه را به طور یکسان و یا بر اساس IP، بین چندین سرور لبه ( واقع در موقعیت های مختلف ) تقسیم می کند که باعث افزایش توانایی ارائه سرویس به مخاطبین رشد یافته خواهد شد.

علاوه بر این در صورت از دسترس خارج شدن یک سرور، سرورهای متصل دیگر، ترافیک و درخواست های ارسالی را مدیریت کرده و بدون قطعی پاسخ خواهند داد. حتی در صورت از دسترس خارج شدن سرور اصلی نیز، سرورهای موجود در شبکه CDN، آخرین نسخه محتوای کش شده را به کاربران نمایش خواهند داد تا سرور اصلی مجدداً آپدیت های جدید را به آنها برساند. این موضوع آپتایم سایت را به بالاترین سطح ممکن خواهد رساند.

در کنار CDN میزبان کلود، می توانید سایت خود را به صورت کاملاً رایگان امن تر و معتبرتر کنید؛ به عبارت دیگر میزبان کلود برای شما این امکان را فراهم کرده تا از گواهینامه SSL رایگان نیز بهره مند شوید.

برای دریافت گواهیناهمه اس اس ال کافیست پس از اتصال سایت به CDN ابری میزبان کلود، به بخش تنظیمات HTTPS مراجعه کرده و گزینه SSL میزبان کلود را فعال کنید.همچنین برای خرید سرور مجازی میتوانید به سایت میزبان کلود مراجعه کنید.

جمع بندی

همانطور که در این پست به طور مفصل اشاره شد، CDN، اطلاعات استاتیک سایت نظیر فایل های HTML، CSS، JS و فایل های متنی، صوتی و تصویری را بر روی گره ها یا همان سرورهای لبه که در نقاط مختلف جغرافیایی واقع شده اند، نگهداری، کش و ذخیره کرده و در اتصالات بعدی کاربران به سایت، آنها را به وی نمایش می دهد.

این اطلاعات با توجه به زمان تعیین شده توسط شما، و با دریافت نسخه های جدید مداوما ً بروز شده و از قطعی ها و مشکلات امنیتی سایت جلوگیری به عمل خواهد آورد.

نتیجه استفاده از این تکنولوژی، افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت، ارتقای امنیت سایت، در دسترس بودن همیشگی سرویس ها و در نهایت افزایش سودآوری و بازدهی کسب و کارهای آنلاین خواهد بود.

بنابراین در صورتی که شما هم به چنین تکنولوژی پیشرفته ای نیاز دارید، از همین امروز در پنل میزبان کلود ثبت نام کرده و سایت خود را به CDN میزبان کلود متصل نمایید.

در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر و راهنمایی در خصوص نحوه اتصال دامنه به شبکه توزیع محتوای میزبان کلود می توانید با کارشناسان فنی ما در ارتباط باشید.

پیشنهاد ویژه

CDN ابری میزبان کلود

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

مشاهده پلانها
میزبان کلود میزبان کلود
میزبان کلود
میزبان کلود
نویسنده مطلب میزبان کلود

ارائه دهنده خدمات زیرساخت یکپارچه ابری

با صفر تا صد معماری CDN آشنا شوید! 0 دیدگاه