میزبان کلود
مطالب پیشنهادی

آشنایی با صفر تا صد سرورهای ابری

میزبان کلود میزبان کلود
1355 بازدید 0 دیدگاه 16 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه: 20 دقیقه
/storage/post-covers/1668331365_2022-11-13_cloud-servers-830x250.png
آشنایی با صفر تا صد سرورهای ابری

یک سرور ابری (Cloud Server) به منابعی از یک سرور اختصاصی اشاره دارد که بر روی یک شبکه میزبانی شده و تحویل یک کاربر می گردد. این منابع با توجه به نیاز کاربران، و بنا بر درخواست آنها از منابع کلی یک سرور برداشت شده و در اختیارشان گذاشته می شود. منظور از ابری بودن این است که منابع این سرورهای ابری قابلیت انعطاف پذیری داشته و کاربر می تواند در هر لحظه آن را ارتقا دهد.

در واقع یک سرور ابری نیز دقیقاً همان کارکردهای یک سرور فیزیکی را داراست و امکاناتی نظیر فضای ذخیره سازی، قدرت پردازش، پلتفرمی برای ساخت اپلیکیشن ها و وبسایت ها و غیره را در اختیار کاربران قرار می دهد.

از طرفی این سرورهای ابری در دیتاسنترهای نقاط مختلف جهان مستقر بوده و می توانند به سادگی توسط افراد و متخصصین مختلف ایجاد و حذف گردند.

بر خلاف سرورهای فیزیکیِ پر هزینه ای که در سالیان  گذشته در بسیاری از سازمان ها به صورت فیزیکی و در اتاق های سرور نگهداری می شد، سرورهای ابری را می توان از هر نقطه ای از جهان ایجاد کرده و بر بستر آن خدمات از راه دور متنوعی بر پایه رایانش ابری ارائه کرد.

اما امروزه، روز به روز به تعداد کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگی که به سمت زیرساخت های ابری روی می آورند، افزوده می شود؛ علاوه بر خلاصی از دردسرهای نگهداری یک سرور فیزیکی در محیط کسب و کار، به کمک این تکنولوژی، اکنون هر فرد یا سازمانی می تواند به سادگی با توجه به حجم امور پردازشی و اهداف تجاری خود، منابع زیرساختی یا سرور ابری خود را از استخری توانمند انتخاب کند.

 

 

تفاوت بین سرور ابری و سرور مجازی ایران روزانه

بسیاری از افراد همچنان از سرورهای مجازی مزایای بسیاری کسب می کنند؛ تقریبا می توان گفت که عملکرد سرورهای ابری و مجازی یکی است، با این تفاوت که شما می توانید به کمک تکنولوژی های پیشرفته تر یک سرور مجازی را در چند ثانیه بسازید.

به عبارت دیگر، در صورتی که برای دریافت زیرساختی مانند سرور مجازی، به یک ارائه دهنده یا هاستینگ مراجعه کرده و اقدام به خرید VPS کنید، ممکن است چندین ساعت زمان صرف شود تا محیط مجازی شما ساخته شده و دسترسی های لازم برای شما ارسال شود.

علاوه بر این، شما در اکثر اوقات محدود به پلن هایی خواهید شد که از قبل طراحی و برای عموم در نظر گرفته شده اند.

اما در روش نوین تر، شما می توانید از پلتفرم هایی نظیر میزبان کلود استفاده کرده و در لحظه دیتاسنتر، منابع سخت افزاری و در کل سرور ابری مورد نظر خود را متناسب با اندازه، اهداف و نیاز کسب و کارتان ایجاد کنید.

این کار معمولا در کمتر از 30 ثانیه انجام می شود. فقط با چند کلیک!

مزایای سرور ابری برای کسب و کارها

سوالی که ممکن است برای شما هم پیش آید این است که ...

آیا سرور ابری برای کسب و کارهای نوپا نیز کارایی دارد؟

خدمات ابری یک راه حل بسیار کارآمد برای اکثر کسب و کارهای نوپا و استارت آپی هستند؛ سرورهای ابری به شما کمک می کنند تا هزینه های زیرساختی خود را کاهش دهید، آپتایم  سایت یا اپلیکیشن خود را افزایش دهید، و از همه مهمتر، زمان صرف شده برای مدیریت و حل چالش های سرورها را کاهش دهید!

خرید CDN

بگذارید مزایای کاهش هزینه ها و افزایش آپتایم را کمی بیشتر بررسی کنیم.

  • کاهش هزینه های زیرساختی

همانطور که هر صاحب کسب و کاری می داند، مدیریت هزینه ها و توانایی ارائه خدمات یا محصولاتی قابل قبول به مشتریان دو مقوله اصلی هر بیزنسی هستند.

سرویس های ابری محور، به شما در رسیدن به این دو هدف کمک می کنند، چراکه یک سرور ابری را می توان هر زمان که لازم شد، کوچک یا بزرگ تر کرد ( که به اصلاح مقیاس پذیری نام دارد ).

بنابراین شما می توانید در ابتدای کار، با یک گیگ رم خدمات ابری خود را شروع کنید و پس از مدتی که به منابع سخت افزاری بیشتری نیاز داشتید، برای مثال میزان رم خود را تا 128 گیگ ارتقا دهید! در این صورت دیگر با مشکلاتی مانند Downtime مواجه نخواهید شد.

 

علاوه بر این، سرورهای ابری این امکان را برای شما فراهم کرده اند تا دیگر در هزینه های هنگفت خرید و جابجایی سخت افزارها و استخدام تکنسین های این کار صرفه جویی کنید.

  • افزایش آپتایم

سرورهای ابری علاوه بر کاهش هزینه های شما، باعث افزایش کارایی و بهبود عملکرد سایت یا اپلیکیشن تان نیز می شوند و  در دسترس بودن یا به اصطلاح آپتایم وب اپلیکیشن های شما را ارتقا می دهند.

در پشت پرده سرویس های ابری، تنظیماتی بنا شده تا در صورت خرابی یا از کار افتادگی یک سرور، یا منابع آن نظیر CPU، رم، یا هارد دیسک، سرور به طور خودکار با سروری سالم جایگزین شود.

این اتفاق فوق العاده جذاب، باعث کاهش Downtime یا از دسترس خارج شدن سرویس شما و خدمت رسانی مستمر به مشتریان تان خواهد شد!

بعلاوه، سرورهای ابری بر بسترهای مطمئن و ایمن دیتاسنترهای قدرتمند جهان مستقر می شوند که به صورت 24 ساعته در تمام ایام هفته رصد یا مانیتور می شوند تا از هر گونه قطعی یا حملات جلوگیری به عمل آید.

سرور مجازی چیست

کاربردهای سرور ابری

کاربردهای زیادی را می توان برای یک سرور ابری در نظر گرفت که می تواند هم برای کسب و کارهای نوپا و هم کسب و کارهای بزرگ و سازمانی مفید واقع شوند؛ اما در زیر به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

  • فضای ذخیره سازی ابری برای کسب و کارها
  • انتقال و اشتراک گذاری امن فایل ها
  • پیاده سازی ابزارهای SaaS مثل سیستم های یکپارچه ERP یا CRM
  • استفاده به عنوان وب سرور
  • استفاده به عنوان ایمیل سرور
  • راهکار ذخیره سازی دیتابیس
  • بک آپ های دستگاه های هوشمند
  • میزبانی از سایت ها و اپلیکیشن ها
  • و بسیاری دیگر...

بنابراین اگر قصد دارید از یک سرور ابری درجه یک برای اهدافی مثل فضای ذخیره سازی ابری، میزبانی از یک فروشگاه اینترنتی، یا هر چیز دیگر استفاده کنید، می توانید با پنل میزبان کلود در چند ثانیه یک سرور ابری ایجاد کنید.

سرور ابری

برای یک استارت آپ چه سروری بهترین گزینه است؟

انتخاب بهترین سرور ابری برای کسب و کارهای نوپا اغلب کار آسانی نیست؛ اما ارائه دهندگان و پلتفرم هایی نظیر میزبان کلود این کار را برای شما بسیار آسان کرده اند.

یک سرور ابری می تواند در عرض چند ثانیه ارتفا یابد؛ یعنی می توانید در پنل خود به سادگی میزان رم، CPU و فضای دیسک خود را افزایش دهید؛ پس نیازی به نگرانی از این بابت نخواهید داشت که اگر از پلن های پیشنهادی استفاده کنیم، دیگر نمی توانیم آن را تغییر دهیم.

اگر دقیقاً نمی دانید که به چه میزان منابعی برای هدف خود نیاز خواهید داشت، می توانید از مشاوران میزبان کلود راهنمایی بگیرید؛ کافیست با میزبان کلود تماس بگیرید.

یک سرور ابری چطور ایجاد می شود؟

سه بخش اساسی یک پلتفرم میزبانی ابری، سرور فیزیکی، middleware و Hypervisor هستند؛

  • سرور فیزیکی: یک کامپیوتر قدرتمند است که در یک دیتاسنتر به صورت ریموت میزبانی می شود؛ این سرورها که در دیتاسنترهای بزرگ و معتبری در کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه و غیره مستقر شده اند، توسط ارائه دهندگان خدمات هاستینگ و رایانش ابری اجاره می شوند. مسلماً با توجه به گستردگی فعالیت و حجم درخواست های این پلتفرم ها، سرورهای بی شماری اجاره شده و توسط لایه های مدیریتی و استخری از منابع، به یکدیگر متصل می گردند.
  • هایپروایزر: نرم افزاری است که روی سرور فیزیکی نصب شده و منابع آن را بین چندین ماشین مجازی تقسیم می کند. علاوه بر این، به عنوان یک میانجی در روابط بین ماشین های مجازی و سخت افزارهای تحت پوششان نیز عمل می کند. این نرم افزار چندین سرور ابری را ایجاد کرده و از این موضوع اطمینان حاصل می کند که هیچ کاربری به اطلاعات و داده های سرور ابری مجاور دسترسی پیدا نخواهد کرد.
  • میان افزار یا middleware: این ابزار عملاً واسطی است بین سرور، و پلتفرم؛ به صورتی هر زمان یک کاربر درخواستی مبنی بر ایجاد یک سرور ابری یا ارتقای آن در پلتفرم ایجاد می کند، این ابزار درخواست را در ثانیه جا به جا کرده و پاسخ را اعمال می کند. به کمک همین تکنولوژی است که شما می توانید در لحظه یک سرور ابری برای خود ایجاد کرده و یا آن را ویرایش کنید.

تفاوت سرور ابری با سرور اختصاصی

سرورهای ابری و اختصاصی دو تکنولوژی مکمل هم هستند؛ در اکثر سناریوها، یک سرور ابری برای بسیاری از اهداف کفایت می کند، حتی آن اهدافی که تا قبل از این برای آنها سرور اختصاصی تهیه کرده بودید! اما برای برخی از کسب و کارها و سازمان ها، سرورهای ابری کافی نبوده و به یک یا چند سرور اختصاصی احتیاج پیدا می کنند.

مزایایی که می توانید با یک سرور ابری کسب کنید، عبارتند از:

  • منابع بر حسب نیاز: همانطور که گفتیم، یک سرور ابری را می توان به سرعت ایجاد کرد، منابع آن را ارتقا تا تنزل داد.
  • پرداخت به ازای مصرف: در برخی از پلتفرم ها همانند میزبان کلود، می توان پس از مصرف و به ازای میزان استفاده از منابع هزینه پرداخت کرد،  در حالی که برای سرورهای اختصاصی، هزینه همان اول کار به طور کامل دریافت می گردد.
  • انعطاف پذیری: سرورهای ابری را می توان متناسب با نیاز کوچک یا بزرگ تر کرد.
  • اتوماسیون: بسیاری از فرآیندهای سرورهای ابری در پشت پرده و به صورت اتوماتیک انجام می شوند، که این موضوع زمان های مدیریت و پیکربندی سرورها را کاهش می دهد.

همانطور که گفته شد، در اکثر ا وقات یک سرور ابری کار بسیاری از کسب و کارها را راه می اندازد، چراکه این سرویس مقرون به صرفه تر، مقیاس پذیرتر بوده و تنظیمات راه اندازی آسان تری دارد. پس می توان از یک سرور ابری برای ساخت یک CMS، میزبانی از یک فروشگاه آنلاین، یا اپلیکیشن، میزبانی از ایمیل ها و کاربردهای بسیار دیگر، بهره برد.

امنیت در سرورهای ابری

همانطور که مشخص است، سرورهای ابری امروزه مورد توجه متخصصین IT بسیاری از شرکت ها و سازمان ها قرار گرفته است. با این حال، یکی از چالش های بزرگ این سرویس ها، امنیت آن هاست. به علت استفاده از منابع و سرویس های مشترک در سرور های ابری، ممکن است این سرویس ها در معرض حملات امنیتی متفاوتی قرار گیرند. بنابراین، تأمین امنیت در این سرویس ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

برای افزایش امنیت سرویس های ابری، می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. یکی از این روش ها استفاده از فایروال است. فایروال ها، یکی از راه حل های موثر در جلوگیری از دسترسی به برنامه های غیرمجاز و جلوگیری از حملات هکری به شمار می آیند.

علاوه بر این، استفاده از پروتکل های امنیتی مانند SSL و TLS، که به عنوان یک لایه امنیتی برای ارتباطات اینترنتی استفاده می شوند، می تواند به افزایش امنیت سرویس های ابری کمک کند. همچنین، رمزنگاری اطلاعات، از دیگر روش های مهم در جلوگیری از دسترسی به اطلاعات موجود در سرور شماست.

برای مثال، میزبان کلود برای تامین امنیت ابرک های خود،  امکان ایجاد گروه فایروال و دسترسی به شبکه خصوصی را برای کاربران خود فراهم کرده است.

راهکارهای پیشنهادی جانبی

از آنجا که اکثر وب اپلیکیشن ها توانایی مقیاس پذیری عمودی و فعالیت بدون زیرساخت های Backend را ندارند، اکثراً به ابزارهای پیشرفته دیگری مانند CDN نیاز پیدا خواهیم کرد. در بسیاری از موارد وب مستران یا افرادی که به تنهایی و با سرمایه های کمتری یک وب سایت راه اندازی کرده اند، توانایی پرداخت هزینه های هنگفت سرورهای اختصاصی چندگانه و امثالهم را ندارند.

در کل برای هر دو نوع اشاره شده، یعنی چه کسب و کارهای نوپا و چه سازمان ها، یکی از بهترین راهکارهای جانبی در کنار سرورهای ابری، برای مدیریت بهتر سایت یا اپلیکیشن، و کاهش هزینه ها، CDN ایران پیشنهاد می شود.

 

بنابراین به طور خلاصه این موارد راهکارهای مناسبی هستند:

  • یکDNS ابری پرسرعت
  • یک سرویس CDN
  • یک پلاگین کش حرفه ای وردپرس برای سایت های وردپرسی
  • پیاده سازی سیستم های کش مختلف در Backend توسط برنامه نویسان

برای راه اندازی CDN نیز می توانید از سرویس شبکه توزیع محتوای میزبان کلود استفاده کنید؛ در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کارکرد و ویژگی های این سرویس به صفحه CDN میزبان کلود مراجعه کنید.

در صورتی که در خصوص راه اندازی یک سرور ابری به مشاوره نیاز دارد، و یا منابع مورد نیاز کسب و کارتان را نمی دانید، می توانید با کارشناسان میزبان کلود تماس گرفته و یا از طریق تیکت های پشتیبانی با ما در ارتباط باشید.

جمع بندی

راه حل های بسیاری برای میزبانی از وب سایت ها، اپلیکیشن ها و نرم افزارهای Saas وجود دارد، اما یکی از بهترین راهکارها و بهینه ترین سرویس های موجود، سرورهای ابری هستند؛ با راه اندازی یک سرور ابری شما می توانید فضای ذخیره سازی کافی و منابع پردازشی مورد نیاز را در اختیار گرفته و زیرساخت مناسب را برای کسب و کار خود در کوتاه ترین زمان ایجاد کنید.

پیشنهاد ویژه

CDN ابری میزبان کلود

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

مشاهده پلانها
میزبان کلود میزبان کلود
میزبان کلود
میزبان کلود
نویسنده مطلب میزبان کلود

ارائه دهنده خدمات زیرساخت یکپارچه ابری

آشنایی با صفر تا صد سرورهای ابری 0 دیدگاه