میزبان کلود
CDN ابری

هزینه سرور لینوکس (ابری، مجازی و اختصاصی)

میزبان کلود میزبان کلود
904 بازدید 0 دیدگاه 13 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه: 20 دقیقه
/storage/post-covers/1683106423_2023-05-03_04.png
هزینه سرور لینوکس (ابری، مجازی و اختصاصی)

هزینه سرورهای لینوکس و ویندوز در سال های اخیر نوسانات زیادی را تجربه کرده است؛ این تغییرات قیمتی می تواند به دلایلی نظیر افزایش تقاضا به خرید سرور مجازی برای بورس، ارزهای دیجیتال و یا استفاده از خدمات ارائه دهندگان خارجی رقم خورده باشند. با این وجود استفاده از سرورهای مجازی و اختصاصی برای مقاصد مختلف بخصوص توسعه نرم افزار، میزبانی از وبسایت و اپلیکیشن، و امثالهم می تواند یکی از مقرون به صرفه ترین و بهینه ترین راهکارهای زیرساختی باشد.

به همین دلیل بسته به هدف استفاده از این زیرساخت، چهار فاکتور در انتخاب سرویس مناسب، بسیار مهم است: سیستم عامل ( لینوکس یا ویندوز )، دیتاسنتر و محل استقرار، ارائه دهنده و میزان منابع سخت افزاری!

اما علاوه بر این چهار فاکتور شاید بخواهید بدانید که هزینه یک سرور لینوکس (اوبونتو، Centos، Debian، openSUSE) یا یک سرور ویندوزی در ماه چقدر خواهد بود؟

به همین دلیل در این به طور مفصل نحوه محاسبه قیمت سرورهای مجازی، ابری و اختصاصی را بررسی کرده و کم هزینه ترین و بهترین گزینه را به شما معرفی خواهیم کرد...

یک سرور لینوکس بخشی از یک سرور اختصاصی است که با سیستم عامل لینوکس در اختیار کاربران قرار می گیرد؛ این زیرساخت معمولاً برای شرکت ها و افرادی که به دنبال منابع قدرتمندتر و فضای ذخیره سازی بیشتر برای توسعه نرم افزارها و میزبانی از سرویس هایشان هستند، بهترین راهکار است.

ساختار منبع باز یا Open-source بودن لینوکس یکی از اصلی ترین مزایا و نقاط قوت این سیستم عامل نسبت به ویندوز است. به همین دلیل ممکن است هزینه این زیرساخت نسبت به ویندوز کمتر بوده و ایجاد، راه اندازی و مدیریت آسان تری نیز داشته باشد.

بیشتر هاستینگ های امروزی امکان تهیه سرور مجازی لینوکس را برای مشتریان خود فراهم کرده اند. به طوری که متقاضی سرور مورد نظر خود را سفارش داده و پس از چند ساعت، یک سرور مجازی با سیستم عامل و منابع کانفیگ شده (به صورت دستی توسط ادمین) در اختیار وی قرار می گیرد.

این سرورهای مجازی از لحاظ کیفیت و عملکرد در بازه ای گسترده قرار می گیرند؛ پس حتما در انتخاب ارائه دهنده بسیار سخت گیرانه عمل کنید. بنابراین صرفاً هزینه سرور لینوکس یا ویندوز مدنظر خود را ملاک قرار ندهید.

هزینه سرور لینوکس و ویندوز (مجازی)

هزینه سرور لینوکس و ویندوز در سال 1402 با توجه به منابع سخت افزاری متغیر بوده و حدوداً طبق جدول زیر ارائه میشد، بنابراین به طور تقریبی این هزینه ها بین ارائه دهندگان تا 30% متفاوت هستند:

سرور مجازی پلن پایه

سرور مجازی پلن متوسط یا تجاری

سرور مجازی پلن حرفه ای یا پیشرفته

ایران

از 300 هزار تومان ماهانه

ایران

از 550 هزار تومان ماهانه

ایران

از 900 هزار تومان ماهانه

خارج از ایران

از 500 هزار تومان

خارج از ایران

از 900 هزار تومان

خارج از ایران

از 2 میلیون تومان

قیمت VPS در صباهاست

ایران

270 هزار تومان ماهانه

ایران

525 هزار تومان

ایران

1 میلیون تومان

خارج از ایران

465 هزار تومان

خارج از ایران

940 هزار تومان

خارج از ایران

2 میلیون و 300 هزار تومان

قیمت سرور مجازی ارائه دهندگان خارجی

از 3 دلار

از 10 دلار

از 30 دلار تا 50 دلار

               

 

هزینه سرور لینوکس و ویندوز (اختصاصی)

سرور اختصاصی پلن پایه

سرور اختصاصی پلن متوسط یا تجاری

سرور اختصاصی پلن حرفه ای یا پیشرفته

ایران

از 1 میلیون و 700 هزار تومان ماهانه

ایران

از 2 میلیون و 700 هزار تومان ماهانه

ایران

از 4 میلیون تومان ماهانه

خارج از ایران

از 4 میلیون تومان ماهانه (بدون راه اندازی)

خارج از ایران

از 6 میلیون تومان ماهانه (بدون راه اندازی)

خارج از ایران

از 9 میلیون تومان ماهانه (بدون راه اندازی)

قیمت سرور اختصاصی در صباهاست

ایران

1 میلیون و 900 هزار تومان ماهانه

ایران

2 میلیون و 500 هزار تومان ماهانه

ایران

4 میلیون و 950 هزار تومان ماهانه

خارج از ایران

4 میلیون و 400 هزار تومان ماهانه

خارج از ایران

5 میلیون تومان و 600 هزار تومان ماهانه

خارج از ایران

9 میلیون تومان ماهانه

قیمت سرور اختصاصی ارائه دهندگان خارجی

از 60 دلار

از 120 دلار

از 230 دلار تا 630 دلار

               

 

هزینه سرور ابری لینوکس و ویندوز

هزینه سرور ابری لینوکس در سال 1402 باید بر مبنای ساعتی محاسبه شده و تقریباً نزدیک به جدول زیر باشد:

سرور ابری پلن پایه

سرور ابری پلن متوسط یا تجاری

سرور ابری پلن حرفه ای یا پیشرفته

ایران

از 700 هزار تومان ماهانه

ایران

از 1 میلیون و 800 هزار تومان ماهانه

ایران

از 5 میلیون تومان ماهانه

قیمت سرور ابری در میزبان کلود

ایران

حدود 500 هزار تومان ماهانه

ایران

حدود 1 میلیون و 600 هزار تومان ماهانه

ایران

حدود 5 میلیون و 300 هزار تومان ماهانه

قیمت سرور ابری ارائه دهندگان خارجی

از ساعتی 0.094 دلار

از ساعتی 0.190 دلار

از ساعتی 1.600 دلار

               

 

پیشنهاد ویژه: استفاده از سرورهای ابری

سرور ابری بهترین گزینه برای راه اندازی انواع نرم افزار، میزبانی از انواع وبسایت ها و اپلیکیشن ها و پیاده سازی هر مقصود دیگری می باشد؛ همانطور که در این مطلب اشاره شد، با خرید سرور ابری می توانید منابع دلخواه خود را در بهترین دیتاسنترهای داخلی با سیستم عامل لینوکس یا ویندوز، در کمتر از 2 دقیقه انتخاب کرده و سرور ابری خود را در لحظه راه اندازی کنید.

فاکتورهای موثر بر محاسبه هزینه سرور مجازی و اختصاصی

هنگام خرید سرور مجازی یا اختصاصی به این فاکتورها دقت کنید:

  • میزان CPU

یکی از چالش های صاحبین سرورهای اختصاصی، مدیریت بار اجرایی CPU است. بهتر است بر میزانی از CPU سرمایه گذاری کنید که بتواند تمام آنچه قصد اجرایش را دارید، به خوبی پردازش کند. برای مثال، اگر می خواهید از سرور برای گیمینگ استفاده کنید، شاید مجبور باشید بالاترین حد ممکن CPU را برای آن در نظر بگیرید، چراکه اجرای بازی ها از تمام ظرفیت CPU استفاده خواهد کرد.

  • میزان RAM

سرورها نیز همانند کامپیوترها دارای رم می باشند؛ وب سروری با 1 گیگ رم و تنها یک هسته CPU ممکن بتواند روزانه تا 2000 بازدیدکننده را برای سایت شما بدون مشکل راه اندازد.

اما اگر بازدیدکننده بیشتری دارید و یا می خواهید کسب و کارتان بی نقص و سریعتر عمل کند، هدف خود را بالاتر گرفته و RAM بیشتری به سرور اختصاص دهید.

نکته: در صورت استفاده از سرورهای ابری واقعی، می توانید در هر زمان میزان رم و CPU سرور خود را افزایش یا کاهش دهید! پس در این شرایط، تنها زمانی که بازدید کنندگان سایت شما افزایش پیدا کردند، هزینه بیشتری بابت منابع زیرساختی پرداخت خواهید کرد.

سرور ابری

  • پهنای باند

یک وبسایت ساده به پهنای باندی حدود 100 تا 300 گیگ نیاز دارد، در حالی که وب سایت های بزرگ که از رسانه های سنگین مختلفی در صفحات استفاده می کنند، تقریباً به پهنای باندی بین 500 تا 1000 گیگ نیاز خواهند داشت. با تمام این اوصاف ممکن است اکثر ارائه دهندگان پهنای باند نامحدود در اختیار شما قرار دهند.

  • فضای دیسک

تصمیم گیری در خصوص اینکه به چه میزان فضای هارد دیسک نیاز دارید، به تعداد و حجم فایل هایی بستگی دارد که می خواهید بر روی سرور نگهداری کنید. در اینجا نوع وب سایتی که قصد میزبانی از آن را دارید، در انتخاب میزان DISK موثر است.

بلاگ های شخصی، مسلماً فضای استورج کمتری نسبت به شبکه های اجتماعی مصرف می کنند، شاید کمتر از 5 گیگ! اما برای میزبانی از یک سایت حرفه ای داشتن حداقل 200 گیگ فضا، اکیداً توصیه می شود. پس قبل از خرید سرور لینوکس حتماً نیاز خود از فضای Storage را مشخص کنید.

  • مقیاس پذیری

صرف هزینه بر روی یک vps لینوکس، که بتواند همراه با کسب و کار رشد کند، برای بسیاری مهم است. سرور شما باید طوری کانفیگ شده باشد که بتواند پیک های ترافیکی بالا را به خوبی مدیریت کند؛

برای مثال اگر یک روز قصد اجرای یک کمپین مارکتینگی را داشتید، و پیش بینی می کنید که ترافیک زیادی در آن روز به سمت سایت و زیرساخت شما هجوم آورد، می توانید با استفاده از یک سرور ابری مقیاس پذیر، در آن روز منابع بیشتری به ابرک اختصاص دهید!

  • تکیه بر ارائه دهنده

یکی از مهمترین عواملی که می تواند بر هزینه سرور مجازی لینوکس یا ویندوز شما تاثیرگذار باشد، ارائه دهنده این زیرساخت است. برای مثال ممکن است یک ارائه دهنده ناشناس، وبسایتی طراحی کرده و صرفاً اقدام به فروش vps کند؛ اما هیچگونه خدمات پشتیبانی استانداردی ارائه ندهند!

در چنین شرایطی در صورت بروز مشکل، ممکن است تا یافتن راه حل مناسب یا رفع باگ فنی و زیرساختی، ساعت ها سایت شما Down شود، و بر آپتایم، سئو و تجربه مشتریانتان تأثیر منفی بگذارد.

به همین دلیل است که بر انتخاب ارائه دهنده مناسب تاکید می شود؛ ارائه دهنده ای که در 24 ساعت شبانه روز از طرق مختلف نظیر تیکت، تماس تلفنی و غیره در دسترس باشد.

علاوه بر پشتیبانی، ارائه دهنده باید مسئول نگهداری از سرورهای فیزیکی در بهترین وضعیت، رسیدگی به مشکلات، پیکربندی صحیح منابع، ارائه سرورهای نسل جدید، و کاهش محدودیت های سمت کلاینت باشد.

در کنار موارد مهم فوق، ممکن است این موارد نیز بر هزینه سرور لینوکس شما موثر باشد:

  • نصب سرور (مجازی یا اختصاصی)
  • پشتیبانی اختصاصی
  • نصب سیستم عامل خاص یا پنل مدیریتی
  • پشتیبانی نرم افزاری
  • موقعیت خاص دیتاسنتر
پیشنهاد ویژه

CDN ابری میزبان کلود

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

مشاهده پلانها
میزبان کلود میزبان کلود
میزبان کلود
میزبان کلود
نویسنده مطلب میزبان کلود

ارائه دهنده خدمات زیرساخت یکپارچه ابری

هزینه سرور لینوکس (ابری، مجازی و اختصاصی) 0 دیدگاه