میزبان کلود
CDN ابری

PoPs یا Points of Presence در CDN

میزبان کلود میزبان کلود
2034 بازدید 0 دیدگاه 13 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه: 20 دقیقه
/storage/post-covers/1683107858_2023-05-03_22.png
PoPs یا Points of Presence در CDN

یک شبکه توزیع محتوا ( CDN ) به شبکه ای از دیتاسنترهایی اشاره دارد که از لحاظ جغرافیایی در موقعیت های گوناگونی در جهان واقع شده و محتوای سایت ها را در موقعیت های استراتژیک ( PoPs ) کش کرده و با سرعت بالاتری در اختیار کاربر نهایی قرار می دهد. منظور از PoP سایت، Point of Presence یا نقطه حضور سرورهای یک ارائه دهنده CDN است.

در نبود CDN درخواست می بایست به سمت سرور اصلی رفته و پاسخی دریافت کند. اگر فاصله فیزیکی قابل توجهی میان کاربری که درخواست را ارسال کرده و سرور مبدایی ( Origin Server ) که سایت یا اپلیکیشن را میزبانی می کند، وجود داشته باشد، سیگنال، یا بسته درخواستی می بایست از چندین مسیر برای رسیدن به مقصد عبور کند که زمان پاسخ دهی سرور به کاربر را با کندی مواجه خواهد کرد.

 

نحوه عملکرد نقاط حضور یا پاپ ها

زمانی که کاربری به محتوای سایتی که به CDN متصل است، دسترسی پیدا می کند، درخواست آن کاربر به سمت سروری ( Pop ) ارسال می شود که از لحاظ جغرافیایی نزدیک ترین فاصله را با او داشته باشد. البته این مسیردهی پیشرفته به تکنولوژی و معماری پیشرفته ای به نام BGP Anycast نیاز دارد که در سرویس CDN ابری میزبان کلود مورد استفاده قرار می گیرند.

پس در چنین شرایطی، درخواست کاربر دیگر به سمت سرور اصلی یا origin سایت ارسال نخواهد شد. برای مثال اگر کاربری از آلمان به سایتی وصل شوید که در ایران میزبانی می شود، درخواست وی برای مشاهده محتوای سایت، دیگر تا سرورهای ایران ارسال نخواهند شد، بلکه به سرورهای ( PoP ) موجود در دیتاسنتر آلمان آن سایت ارسال می شود.

البته در صورتی که سایت مورد نظر در آلمان سروری برای میزبانی داشته باشد و یا از CDN یا شبکه توزیع محتوایی استفاده کند که در آلمان PoP داشته باشد؛

اما اگر حتی ارائه دهنده سرویس CDN ایران در یک کشور خاص ( برای مثال آلمان ) PoP نداشته باشد، و بجای آن در کشوری همجوار ( مثل ایتالیا ) حضور داشته باشد، باز هم درخواست کاربری که از آلمان به سایت ارسال شده، بجای طی کردن مسافت طولانی تا سرورهای اصلی در ایران، به پاپ ایتالیا وصل خواهد شد.

pops

فرآیند مسیردهی در پاپ سایت ها

تصمیم گیری در خصوص اینکه چه درخواستی به سمت کدام سرور اصلی یا کدام Pop هدایت شود، با فرآیند مسیردهی شناخته شده و دارای معیارها و الگوریتم های خاص خود است که می توانید با مطالعه پست آشنایی به الگوریتم های مسیردهی با این تکنولوژی بیشتر آشنا شوید.

هر PoP دارای کلاستری از سرورهای کش است که مسئول تحویل محتوای هر سایت به بازدیدکنندگانی هستند که از لحاظ جغرافیایی نزدیکترین فاصله را با PoP دارند.

 

بنابراین پاپ سایت ها به شبکه توزیع محتوا کمک خواهند کرد تا محتوای یک سایت را در چندین مکان مختلف استراتژیک آماده تحویل کنند که این امر به سرعت پاسخ دهی بالاتر منتج خواهد شد.

برای مثال ممکن است یک ارائه دهنده CDN فرضی بسیار بزرگ در سراسر جهان و در بیش از 200 کشور دارای پاپ باشد. این بدان معناست که این ارائه دهنده در 200 نقطه مهم ترافیکی جهان دارای سرورهای کش می باشد. در این صورت، هر سایتی که به این CDN متصل شود، می تواند از 200 سرور کش در تمام نقاط جغرافیایی مهم دنیا، محتوای سایت خود را به کاربران نمایش دهد.

خرید CDN

Pop Site ها در شبکه توزیع محتوا

ارائه دهندگان سرویس های اینترنتی و شبکه های توزیع محتوا، تا بحال هزاران نقطه حضور یا PoP در جهان داشته اند. هرچه شبکه بزرگ تر، نیاز به تعداد PoP های بیشتر؛ اما، استقرار نقاط حضور بی شماری که هر کدام از لبه ها از زیرساخت های پیشرفته بهره مند باشند، مسلماً هزینه بالایی طلب کرده و شاید مدیریت و عملکرد آنها را ناکارآمد کند.

به همین دلیل است که شاید استقرار 200 پاپ در جهان ضروری یا مهم نباشد. بلکه تصمیم استراتژیک و بهینه، قرار دادن چند PoP مهم در چند موقعیت جغرافیایی پرترافیک و حساس است که بتوان از طریق مدیریت بهینه آنها و استفاده از تکنولوژی هایی نظیر Anycast، بهترین نتیجه را حاصل کرد.

میزبان کلود دارای چندین پاپ و سرور لبه مهم در نقاط مهم جغرافیایی ایران و جهان و در بهترین و معتبرترین دیتاسنترها از جمله آسیاتک، مبین نت و ... بوده و با شبکه ای پیشرفته و یکپارچه به بهترین شکل محتوای سایت شما را کش کرده و با بالاترین سرعت در اختیار مخاطبانتان قرار خواهد داد.

 

برای خرید CDN رایگان میزبان کلود کافیست در سایت ثبت نام کرده و دامنه سایت خود را به شبکه توزیع محتوای میزبان کلود متصل کنید. علاوه بر توزیع و تحویل سریعتر محتوا به کاربران، می توانید ترافیک مخرب و درخواست های جعلی را نیز با فعالسازی سرویس های امنیتی میزبان کلود در لحظه دفع کرده و از سایت خود در مقابل انواع حملات DDoS در سطوح مختلف شبکه محافظت کنید.

در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ویژگی های CDN ابری میزبان کلود و پاپ سایت های فعال با مشاوران و کارشناسان ما در تماس باشید.

جمع بندی

Pop های یک CDN دیتاسنترهای استراتژیکی هستند که مسئول برقراری ارتباط با کاربران از نزدیک ترین موقعیت مکانی هستند. کاربرد اصلی آنها کاهش زمان سفر رفت و برگشتی درخواست ها از طریق نزدیک سازی محتوای یک سایت به بازدیدکننده نهایی است. هر پاپ CDN در حالت عادی دارای چندین سرور کش است.

پیشنهاد ویژه

CDN ابری میزبان کلود

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

مشاهده پلانها
میزبان کلود میزبان کلود
میزبان کلود
میزبان کلود
نویسنده مطلب میزبان کلود

ارائه دهنده خدمات زیرساخت یکپارچه ابری

PoPs یا Points of Presence در CDN 0 دیدگاه