میزبان کلود
معرفی راهکار

بهینه ترین راهکار ابری برای موسسات مالی، بیمه و بانک ها

میزبان کلود میزبان کلود
842 بازدید 0 دیدگاه 27 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه: 15 دقیقه
/storage/post-covers/1683116463_2023-05-03_28.png
بهینه ترین راهکار ابری برای موسسات مالی، بیمه و بانک ها

در سالیان اخیر، به خصوص در کشور ما صنعت مالی برای مدرن سازی زیرساخت های خود و مهاجرت به دنیای ابری، با نگرانی های امنیتی و تردیدهای مدیریتی مواجه بوده است.  اما اگر صاحبین این کسب و کارها نیز با مزایا و قابلیت های سرویس های ابری بیشتر آشنا شده و بدانند که مسائل امنیتی نیز در این تکنولوژی مرتفع شده است، در اسرع وقت زیرساخت های خود را بر پایه این فناوری مدرن مستقر خواهند کرد. در این مطلب قصد داریم به طور اختصاصی به دستاوردهای زیرساخت های ابری برای کسب و کارهای صنعت مالی ( financial industry )، سرویس های خدمات مالی و FinTech اشاره کرده و صاحبین این کسب و کارها را از نگرانی رها و با مدرنیزه آشنا کنیم.

بهینه ترین راهکار ابری برای موسسات مالی، بیمه و بانک ها خدمات زیرساخت یکپارچه ابری یا کلود است که اغلب تحت عنوان رایانش ابری شناخته می شوند. رایانش ابری یک راهکار مدرن برای تکامل و پیشرفته سازی کسب و کارهاست که فرآیندهای خسته کننده دستی را ساده و موثرتر کرده و در هزینه های سازمانی صرفه جویی قابل توجهی رقم خواهد زد. از این رو، کسب و کارهای درون صنعت خدمات مالی، کاندیدای بسیار مناسبی برای این وفق پذیری ابری هستند.

کسب و کارهای مالی می توانند با کاهش هزینه های عملیاتی، و افزایش امنیت سیستم هایشان، شاهد ارتقای عملکرد و بهبود کارایی نهایی باشند. اما با این حال در سالیان اخیر، موسسات مالی اندکی به سرویس های ابر عمومی مهاجرت کرده اند؛ که این خود می تواند یک مزیت رقابتی برای شما باشد.  

این تمایل ضعیف به مهاجرت می تواند به این دلیل باشد که صاحبین یا مدیران عامل کسب و کارهای مالی نگران سرعت پیشرفت های تکنولوژیکی هستند. این نگرانی نیز می تواند به علت مشکلات و دردسرهایی باشد که آنها در زیرساخت های تکنولوژیکی قدیمی تر خود تجربه کرده اند.

بگذارید کمی بیشتر به دلایل احتمالی عدم تمایل سرویس های مالی به استفاده از راهکارهای ابری بپردازیم...

چه چیزی موسسات مالی را از راهکارهای ابری دور نگه داشته است؟

شرکت های خدمات مالی به طور روز افزون با رشد رقابت مواجه هستند؛ برای مثال،  شرکت هایی با سرمایه بیشتر، می توانند پیشنهادات جدیدتری را با سرعت بالا به بازار وارد کنند، و سپس مشتریان سایر شرکت ها را نیز به سمت خود بکشند.

بسیاری از این پیشنهادات ناشی از مدرنیزه شدن و فشار بر رقابت توسط خودکار سازی و دیجیتالی کردن فرآیندها هستند.

ممکن است دلایلی مانع روی آوری برخی از موسسات به سمت زیرساخت های ابری شوند، اما بهتر است بدانید که:

نگهداری رکوردهای دستی ( بخصوص رکوردهای فیزیکی ) می تواند به طرز چشم گیری فرآیندهای ارائه خدمات به مشتریان را کُند کند. بسیاری از کارمندان موسسات مالی این موضوع را درک کرده و اغلب با پاسخ هایی نظیر " تا به حال امور را چطور پیش برده ایم" مواجه می شوند.

برای شرکت های بیمه، عملاً داده ها مساوی با بقای کسب و کار هستند. اما اکثر نگرانی های این کسب و کارها در خصوص مهاجرت به سرویس های ابری، موضوع امنیت است:

  • از دست دادن داده های حساس
  • ترس از لو رفتن و به فروش رفتن داده های محرمانه
  • نگرانی در خصوص اینکه آیا زیرساخت جدید با زیرساخت های قبلی یکپارچگی و هماهنگی خواهد داشت یا نه
  • نگرانی در خصوص نیاز به استخدام نیروی های IT بیشتر برای کار با فرآیندهای ابری محور جدید

رایانش ابری به معنای جایگزینی زیرساخت های داده محور فعلی با زیرساخت های کاملاً جدید و متحول سازی تمام فرآیندها نیست. بلکه در تلاش است تا آنچه تا بحال برای شرکت موثر و کارآمد بوده را با قابلیت های سیستم های جدید ترکیب کرده و عملکرد را ارتقا بخشد.

برای مثال می توانید الگوریتم ها و فرم ها را دیجیتال کرده، و اطلاعات هویتی شخصی را ایمن تر کنید.

دلیل دیگری که ممکن است مانع مهاجرت شرکت های مالی، بیمه ای و حتی بانک ها شود، موضوع در اختیار گذاشتن کلیدهای خصوصی است. کسب و کارهایی که در حال حاضر از فناوری های IT محور مدرن تری استفاده می کنند، با کلیدهای عمومی و خصوصی کاملاً آشنا هستند؛ اما یک مانع برای روی آوری به زیرساخت های ابری این است که به دلایل امنیتی، آنها قادر نیستند تا کلیدهای خصوصی زیرساخت های فعلی خود را در اختیار شرکت های شخص ثالث و ارائه دهندگان سرویس های ابری قرار دهند.

اگر هر کدام از این نگرانی ها شامل شما هم می شود، با ادامه این مطلب همراه باشید تا راهکار میزبان کلود را در انتها با شما در میان بگذاریم.

خرید سرور مجازی روزانه

چرا مهاجرت به ابرها در این زمان ضروری است؟

هزاران شرکت خدمات مالی سالها و دهه ها بدون سرویس های ابری به کار خود بخوبی ادامه داده اند. پس چرا امروز به زیرساخت های ابری مهاجرت کنند؟ ابرها چه چیزی را برای آنها آسان تر می کنند؟ آیا هزینه این سرویس ها را کاهش می دهد یا به رشد کسب و کار کمک می کند؟

برای پاسخ به این سوالات باید دو نوع شرکت را در صنعت خدمات مالی در نظر بگیرید: شرکت هایی که از وضعیت فعلی خود راضی هستند و در تلاش برای ماندگاری در این وضع هستند، و شرکت هایی که در نلاش برای رشد هستند.

  • کاهش نرخ بازگشتی امور فعلی

سازمان هایی که تمایل به نگهداری وضعیت فعلی امور خود دارند، اغلب به مشتریان و تصویر برند در ذهن آنها توجه می کنند. چیزی که برای این مشتریان ( عموماً دارای سن بالا ) جذاب بوده، ثبات و بلوغ برند است. این برندها به ندرت تغییرات گسترده ای در زیرساخت هایشان ایجاد می کنند چراکه نمی خواهند آنچه در حال حاضر کار می کند را به خطر اندازند.

اما سن مشتریان روز به روز افزایش یافته و جوانان امروزی مخاطبین فردای این کسب و کارها خواهند بود. پس با توجه به اینکه برخی از موسسات مالی به استفاده از این زیرساخت های مطمئن مدرن روی آورده اند، رقابت برای برندهایی با زیرساخت سنتی بسیار دشوار خواهد شد.

به طور دقیق تر، این شرکت ها دیگر برای جوانانی که انتظار فیچرهای مثل خدمات رباتی، فرآیندهای خودکار و دیجیتالی و امثالهم را دارند، جذابیتی نداشته و شاید تمایلی به مراجعه به سیستم هایی که سرعت، عملکرد و امنیت پایین تری دارند ، نداشته باشند. در عوض به برندهایی روی خواهند آورد که با یک کلیک بتوانند حساب های دیجیتالی خود را چک کرده و امور بانکی و مالی خود را با اطمینان و امنیت بالا پیش ببرند.

  • رشد رقبای چابک

از طرفی، فشار رقبای در حال رشد نیز سرعت گرفته است. برای مثال در رومانی، بسیاری از شرکت های بیمه آلمانی، شعباتی را تاسیس کرده و به دنبال گسترش بازار خود هستند. غول های صنعت ابری جهانی مثل آمازون یا گوگل به آنها کمک کرده تا ضمانت های بهتری را ارائه داده و از قابلیت های جدیدی رونمایی کنند.

علاوه بر این راهکارهای بانکی محلی دیجیتالی نیز در آن ناحیه رشد کرده و برندهایی نظیر Ally و Revolut پدیدار شده اند. این بانک ها با هدف گیری نسل جوان تر و ارائه پیشنهادات و قابلیت هایی مدرن ( نظیر ویژگی های موبایلی و آنلاین ) توانسته اند به سرعت کسب و کار خود را گسترش دهند.

هر دو برند Revolut و Monzo از زیرساخت های ابری گوگل کلود استفاده می کنند که به آنها چابکی رقابتی بالاتری نسبت به بانک ها و موسسات مالی سنتی می دهد.

این تقاضای در حال رشد و نوآوری های استارت آپ های صنعت FinTech بر شرکت های خدمات مالی کوچک تر یا حتی برندهای قدیمی تر فشار رقابتی قابل توجهی وارد کرده اند.

  • پاسخ سریعتر به تغییرات مقرراتی

مهاجرت به ابرها این قابلیت را برای شرکت های خدمات مالی فراهم می کند تا فرآیندهای خود را اتوماتیک کرده، پشتیبانی از مشتری بهتری ارائه داده، و در زمان های خدمات رسانی به هر مشتری صرفه جویی قابل توجهی ایجاد کنند. اما یکی از نگرانی های همیشگی در این موسسات، استانداردهای مقرراتی بوده است.

معماری های ابری می توانند به شرکت های مالی کمک کنند تا به سرعت خود را با مقرراتی نظیر GDPR که مربوط به فضای ذخیره سازی و استفاده از داده های هویتی و شخصی افراد است، وفق دهند.  راهکارهای ابری نظیر آمازون AWS برای شرکت های اروپایی این قابلیت را فراهم کردند تا از پروتکل های رمزنگاری پیشرفته و امنیتی برای سازگاری با مقررات حفظ حریم خصوصی ملی کمک گیرند.

راهکارهای ابری در خدمات مالی

شاید مهاجرت به ابرها به نظر یک فرآیند تکنولوژیکی ترسناک آید، اما ارائه دهندگانی چون میزبان کلود نه تنها این پروسه را آسان کرده اند، بلکه مزایای بی شماری را نیز برای موسسه شما مهیا می سازند.

رایانش ابری می تواند موسسات مالی را با ابزارهایی ضروری مجهز کنند که به آسانی با حفظ استانداردهای مقرراتی و امنیتی، فرآیندهای کاری خود را خودکارسازی، دیجیتالی و امن تر کرده و به رشد کسب و کار خود سرعت بخشند.

البته که مهاجرت به ابرها اقدامی یک شبه نیست، و شاید لازم باشد هر ماه یا در بازه های زمانی مشخص زیرساخت های خود را بررسی و پیکربندی ها را مکرراً مدیریت کنید.

اما مهم این است که رایانش ابری به موسسه شما یک مزیت رقابتی قدرتمند اهدا می کند که با سرعت عملکردی بالاتر و امنیت پیشرفته تر بتوانید رقبا را کنار زنید.

بگذارید کمی با جزئیات بیشتر مزایای سرویس های ابری برای کسب و کارهای مالی را بررسی کنیم...

مزایای مهاجرت به ابرها برای موسسات مالی، بیمه و بانک ها

  • دوری از نرم افزارهای ضعیف و بی کیفیت

یک تردید خاصی بین ارائه دهندگان خدمات مالی در خصوص ابرها وجود دارد.  دلیل این امر این است که ارائه دهندگان نرم افزارهای مالی با راهکارهای ناکافی و ضعیف، هزینه های هنگفت، زمان بر بودن راه اندازی، و رخنه های اطلاعاتی، باعث شده اند تا دید صاحبین این موسسات به سرویس های ابری نیز به همین منوال باشد.

بجای اولویت بندی هزینه ها و توجه به گزینه های کم هزینه تر، بهتر است سازمان های مالی به ارائه دهندگانی با تجربه اعتماد کنند که با ارائه سرویسی پیشرفته ، بدون به خطر انداختن داده ها و کلیت کسب و کار، بهترین شریک تجاری آنها شوند.

  • شروع آهسته و ارتقا به مرور زمان

بسیاری از شرکت های مالی از نقطه صفر اما با قدم هایی کوچک تر شروع به مهاجرت به راهکارهای ابری کرده اند. به نقاط ضعفی فکر کنید که کاربران تان را آزار می دهد؛ برای مثال به تسک های زمان بر و خسته کننده و خودکارسازی آنها فکر کنید.

با حل مشکلات و دغدغه های کاربران تان، اعتماد آنها را جلب کنید. برای مثال، شرکت های بیمه یا موسسات مالی و بانکی می بایست حجم سنگینی از فرم های پر شده توسط مشتریان را به صورت دستی وارد سیستم کنند. این وظایف می توانند با استفاده از NLP خودکار سازی شده و بدون تداخل با سیستم های فعلی در زمان این شرکت ها صرفه جویی چشم گیری ایجاد کنند.

زمانی که برای جایگزینی فیچرها و قابلیت های سرویس های ابری با فرآیندهای فعلی تان آماده شدید، مطمئن شوید که ابتدا راهکارها را A/B تست می کنید. با توجه به تجربه ما، اکثر موسساتی که از سرویس های ابری استفاده کرده اند، گزارش دادند که تسک ها و امور روزمره آنها به طرز قابل توجهی سرعت گرفته و خطاها بسیار کم تر شده اند.

پس از مدتی، موسسات می توانند با توجه به رضایت از سرویس فعلی خود، آن را ارتقا داده و از ویژگی های بیشتری برخوردار شوند؛ در چنین شرایطی یک موسسه به مرور زمان به یک تکنولوژی پیشرفته و مدرن مجهز خواهد شد.

  • معماری تک بُعدی در برابر میکرو سرویس ها

اپلیکیشن ها و نرم افزارهای تک بعدی و از مد افتاده، بسیار کُند و انعطاف ناپذیرند.  بجای استفاده از چندین نرم افزار، رایانش ابری به موسسه شما کمک خواهد کرد تا تمام فرآیندها را با یک معماری خدمت-محور و منعطف خودکار سازی کنید.

پیشنهاد می کنیم با معماری Microservices در بلاگ میزبان کلود بیشتر آشنا شوید.

نگاهی به آینده: سرویس های ابری و صنعت خدمات مالی

برای دریافت بهترین نتیجه از سرویس های ابری، شرکت های مالی باید به مرور زمان و قدم به قدم داده های خود را به ابرها منتقل کرده و به ویژگی های بیشتری مجهز شوند.

اولین قدم این است که موقعیت فعلی تان را ارزیابی کنید؛ پروتکل ها و سرورهایی که استفاده می کنید را بررسی کنید. چرا از آنها استفاده می کنید؛ اگر یک نفوذ کوچک آنها را از کار بیاندازد، چه اتفاقی برای کسب و کارتان می افتد؟ جواب این سوال ها و ارزیابی ها می تواند به شما در کشف بزرگ ترین چالش ها و نگرانی هایتان کمک کند؛ سپس می توانید راه حل بهبود این نقاط را پیدا کنید.

قدم بعدی تبدیل کردن فرآیندهای کوچک تر به سیستم های ابری محور است. برای مثال می توانید از ابرها برای بک آپ گیری از داده های حساس تان شروع کنید، از چند ابزار مدیریتی موجود در ابرها استفاده کنید، یا از خدمات رمزنگاری ابرها بهره مند شوید.

استفاده از سرویس های تکنولوژی ابری به موسسات مالی انعطاف پذیری بیشتر داده و بازیابی سریعتر اطلاعات را ممکن می سازد.

ابر در صنعت مالی؛ چالش ها و فرصت ها

از لحاظ مالی، در بسیاری از صنایع، رایانش ابری ابتدا در فرآیندهای غیر هسته ای کسب و کار نظیر منابع انسانی و سیستم های مدیریتی شروع به کار کرد؛ ولی امروزه شاهد رشد رایانش ابری و رخنه آن در تمام فرآیندهای مالی شرکت ها از مدیریت ریسک های اعتباری، تراکنش های پرداختی، تا رفع لحظه ای نیازهای مالی مشتریان هستیم.

برخی از ترندها و فرصت های فعال در حوزه خدمات مالی با استفاده از سرویس های ابری عبارتند از:

  • کوتاه تر کردن زمان ورود به بازار برای خدمات جدید به وسیله پیاده سازی زیرساخت های ابری و رویکردهای توسعه چابک
  • خرد کردن منابع و ارتقای اثربخشی عملیاتی با هزینه های کمتر و سرمایه گذاری حداقلی  CAPEX
  • انجام تحلیل ها و ارزیابی ها در محیط ابری، در راستای افزایش هوش تجاری، برنامه ریزی استراتژیک و بازاریابی هدفمند
  • پرتال ها  و وب اپلیکیشن های مشتری مدار که خدمات Self-service را در کانالهای موثرتر درگیر کرده و محصولات جدید را با رضایت و تعامل مشتری بالاتر  درگیر می کند

با این حال، رایانش ابری در صنعت مالی نیز بدون چالش نیست؛ همانطور که گفتیم واحدهای مالی اغلب با داده های بسیار حساسی سر و کار داشته و به ملزومات امنیتی قدرتمندی وابسته هستند. این ملزومات می توانند دسترسی به داده ها را برای موقعیت مکانی خاصی محدود کرده و بر نحوه استفاده از داده های اولیه و ثانویه، ذخیره سازی و بک آپ گیری از داده ها و قابلیت مشاهده آنها برای اشخاص مختلف موثر باشند.

برای مثال رایانش ابری در بانکداری یک نمونه واضح از صنعتی مشتری محور با داده های حساس است که به سطوح بالای امنیتی و محافظت از داده ها نیاز دارد.

یک راهکار ایده آل برای سیستم های بانکی  استفاده از تکنولوژی keyless SSL است که رمزنگاری داده ها را بدون در اختیار گذاشتن کلید خصوصی با شرکت شخص ثالث،  برای آنها مهیا می کند.

اگر مایلید در خصوص این تکنولوژی بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم مطلب آشنایی با Keyless SSL را در بلاگ میزبان کلود مطالعه کنید.

اما به طور خلاصه، برای محافظت از داده ها، ما از پروتکل های رمزنگاری برای ایمن سازی کانال های ارتباطی بخصوص در شبکه اینترنت استفاده می کنیم. امروزه یکی از مطمئن ترین پروتکل ها در اینترنت TLS است که برای برقراری ارتباطات امن بین مرورگرهای وب و وبسایت های پر بازدید از جمله سایت های موسسات مالی طراحی شده است.

اتصالات TLS در اکثر موارد برای انتقال داده های عظیم ( مثل ویدیوها ) مورد استفاده قرار می گیرد؛ اگر تولیدکننده محتوا ( سرور اصلی ) و دریافت کننده ( کلاینت ) از لحاظ جغرافیایی از هم دور باشند، این انتقال داده ها بسیار زمان بر خواهد بود؛ چراکه از مسیردهی های اضافی و ناکارآمد استفاده می کند.

برای افزایش سرعت این اتصالات، مالکین محتوا ( وبسایت ها ) از شبکه توزیع محتوا یا CDN استفاده می کنند که محتوای سایت را در سرورهای ثانویه ملقب به سرورهای لبه کش کرده و در موقعیت های مختلف جهان قرار می دهند؛

بسیاری از وبسایت های امروزی برای رشد کسب و کارهای آنلاین از این تکنولوژی بهره مند هستند. کسب و کارهای  مالی و بانک ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

راهکار میزبان کلود

به کمک سرویس CDN ابری میزبان کلود می توانید به سادگی و تنها با یک کلیک وب سرویس های خود را به شبکه توزیع محتوا متصل کرده و با بالاترین سرعت محتوای خود را به دست مخاطبین برسانید. با توجه به قابلیت های منحصر به فرد سرویس های امنیت ابری میزبان کلود از جمله تکنولوژی Keyless SSK دیگر بانک ها و سرویس های مالی و اعتباری و بیمه ها نیازی به نگرانی های امنیتی نخواهند داشت.

جمع بندی

برای بسیاری از شرکت های خدمات مالی، مهاجرت به زیرساخت های ابری و استفاده از راهکارهای ابری محور یک فرآیند دلهره آور و نامطمئن است؛ اما برخلاف این تصورات، راهکارهای ابری می توانند بدون نیاز به تغییر بنیادی زیرساخت های فعلی و با حفظ امنیت کامل داده های حساس، سرعت و عملکرد فرآیندهای روزمره کسب و کارها را به طرز چشم گیری ارتقا داده و با خودکار سازی امور، رضایت کاربران و اعتماد مشتریان را جلب کند.

با توجه به پیشرفت های روز افزون این تکنولوژی و رمزنگاری های پیشرفته دیگر نیازی به نگرانی در خصوص مسائل امنیتی و مقرارت حفظ حریم خصوصی نیست. در این مطلب سعی شد تا به طور مفصل در خصوص مزایا و قابلیت های سرویس های ابری برای صنعت خدمات مالی مطالب مهمی در اختیار شما قرار گیرد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

پیشنهاد ویژه

CDN ابری میزبان کلود

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

مشاهده پلانها
میزبان کلود میزبان کلود
میزبان کلود
میزبان کلود
نویسنده مطلب میزبان کلود

ارائه دهنده خدمات زیرساخت یکپارچه ابری

بهینه ترین راهکار ابری برای موسسات مالی، بیمه و بانک ها 0 دیدگاه