میزبان کلود
CDN ابری

تأثیر شبکه توزیع محتوا ( CDN ) بر سئو

میزبان کلود میزبان کلود
418 بازدید 0 دیدگاه 31 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه: 20 دقیقه
/storage/post-covers/1683115935_2023-05-03_13.png
تأثیر شبکه توزیع محتوا ( CDN ) بر سئو

امروزه تقریباً تمام کسب و کارها برای نمایش پیشنهادات و ارائه محصولات و خدمات خود به مخاطبان گسترده تر، به سمت فضای آنلاین و دنیای دیجیتال روی آورده و به این وسیله کسب و کار خود را رونق می بخشند. تحقیقات صنایع مختلف نشان دهنده این مهم است که معیارهای میزان فروش، تعداد مشتریان، دیده شدن و آگاهی از برند، به طور مستقیم به عمق محتوا و فعالیت های آنلاین وبسایت یک شرکت متصل است.

بین دنیای آنلاین و آف لاین یک وجه مشترک بسیار تأثیرگذار برای کسب و کارها وجود دارد، به نام: موقعیت جغرافیایی.

کاملاً واضح است که زمانی که مشتری بالقوه شما در حال ارزیابی برندها و شرکت های مختلف برای خرید و رسیدن به هدف خود است، شما نیز باید در معرض دید وی برجسته ظاهر شوید.

برای مثال در دنیای آف لاین سنتی اکثر افراد برای تهیه منزل و محل سکونت به دفاتر و آژانس های املاک مراجعه می کنند؛ دقیقاً شبیه به چنین اقدامی، در دنیای آنلاین همین افراد برای پیدا کردن محل سکونت به موتورهای جستجویی مثل گوگل مراجعه می کنند.

اینجاست که کسب و کار شما در هر دو حالت باید در دیدگان مخاطبان تان جذاب نمایان شود.

این مثال می تواند برای هر کسب و کاری صدق کند؛ نکته مهم، حضور شما و دیده شدن برندتان در جای درست است.

دیده شدن اولین و شاید مهم ترین هدف تکنیک بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا SEO باشد که در تلاش است تا وبسایت شما را در بالاترین نقطه، به مخاطبان هدفتان نمایش دهد.

پس در دنیای آنلاین این سئو است که به کسب و کار شما کمک می کند تا زمانی که افراد با یک عبارت یا کلمه کلیدی به دنبال خدمات شما هستند، برای ارائه خدمات تان زودتر از سایرین دست بلند کنید.

موضوع زودتر دیده شدن یا کسب رتبه بالاتر، به اندازه ای مهم شده است که ممکن است در پی افول یا صعود وبسایت ها در نتایج موتورهای جستجو، کسب و کاری به کلی رشد کرده و یا از بین برود.

پس به کمک سئو می توانید کسب و کار آنلاین خود را در نقطه دقیق نمایان کرده و در نتیجه نرخ تبدیل و میزان فروش خود را به شدت تحت تأثیر قرار دهید.

موتور جستجوی بینگ، گزارش کرده که وبسایت هایی که در بالاترین رتبه صفحه نتایج قرار دارند، 42% از ترافیک، وبسایت های رتبه دوم 11% و رتبه سوم 8% از ترافیک را به خود اختصاص می دهند. بنابراین، رسیدن به رتبه اول برای هر وبسایتی حیاتی است تا بتواند بالاترین میزان ترافیک را کسب کند.

رسیدن به رتبه اول نیازمند سحر و جادو نیست؛ فاکتورهای زیادی وجود دارند که الگوریتم های موتورهای جستجو به آنها توجه می کنند. در ژانویه 2018 ، گوگل، که حدود 80% از جستجوهای جهان را به خود اختصاص داده، اعلام کرد که سرعت سایت یک فاکتور بسیار ضروری در رتبه بندی خواهد بود.

مسلماً افرادی که در اینترنت سوال یا نیازی را مطرح می کنند، به دنبال سریعترین پاسخ هستند؛ به خصوص این روزها که ترافیک موبایل ها از ترافیک دسکتاپ پیشی گرفته است.

به همین دلیل، گوگل بعد از 2018 از رویکردی به نام اول ایندکس موبایل (mobile-first indexing) رونمایی کرد. با اینکه سرعت لود وبسایت همیشه به عنوان یک فاکتور در رتبه بندی مطرح بوده، اما این بیانیه از سوی گوگل می تواند به عنوان یک راهنمای کاملاً واضح و شفاف برای وب مسترانی تفسیر شود که به دنبال کسب رتبه اول در نتایج هستند.

 

این روزها بسیاری از وبسایت ها پیچیده تر و البته غنی تر شده اند؛ فایل های جاوا اسکریپت، ویدیوها، تصاویر و فایل های CSS و غیره، بر روی یک سرور میزبانی می شوند تا بتوانند یک تجربه کاربری درگیر کننده و غنی برای بازدیدکنندگان ایجاد کنند.

این موضوع به این دلیل مهم است که قطعاً شما باید تجربه ای را به مخاطب خود اهدا کنید که او را راضی و خوشنود کند. این کلید تبدیل یا کانورژن است. با این وجود، این مسئله یک نقطه ضعف بزرگ دارد؛ میزبانی از چنین فایل های سنگینی، به کندی سرعت لود صفحات منجر خواهد شد.

از آنجایی که وبسایت ها به کسب و کارها فرصتی درخشان می دهند تا بتوانند به مخاطبان سراسر جهان و بازارهای بالقوه ی گسترده تری خدمت رسانی کنند، موضوع تجربه کاربری و سرعت لود صفحات اهمیت دو چندانی پیدا می کند.

هرچه سرور وبسایت از کاربر دورتر باشد، زمانی بیشتری برای لود شدن محتوا لازم خواهد بود؛ برای حل این مشکل راهکاری به نام CDN یا شبکه توزیع محتوا طراحی شده است. یک استراتژی قدرتمند برای کسب و کارهای آنلاین!

خرید cdn

ارتباط بین CDN و سئو

 CDN ها اساساً شبکه ای از سرورهای توزیع شده در موقعیت های مختلف است که محتوای وبسایت را با ذخیره سازی یک نسخه کپی از صفحات در چندین دیتاسنتر (سراسر جهان) به اصطلاح کش می کند.

به این ترتیب، زمانی که یک کاربر درخواست مشاهده صفحه ای از یک وبسایت را ارسال می کند، درخواست وی به نزدیک ترین گره CDN ارسال شده، و محتوای کش شده در سرور پاپ (PoPs)، به دست مخاطب می رسد.

CDNها به طرز چشم گیری زمان بین درخواست تا پاسخ را کاهش می دهند؛ به این ترتیب صفحات وب با سرعت بسیار بالاتری تحویل کاربر می شوند. علاوه بر این شبکه های توزیع محتوا مزایا و کاربر دهای دیگری نیز ارائه می کنند.

 

شما می توانید تصاویر خود را روی CDN ذخیره کرده و این فایل های بصری را مستقیماً از پاپ ها توزیع کنید. تصاویر معمولاً زمانی بیشتری برای بارگذاری نیاز دارند، که شما می توانید با ذخیره سازی آنها در CDN سرعت سایت خود را بهینه تر کنید.

CDN ها از لحاظ سئویی دارای مزایای بسیاری هستند، از جمله:

  • زمان لود یا بارگذاری سریعتر
  • بهینه سازی تصاویر
  • بهینه سازی سشن ها
  • مقیاس پذیری و انعطاف پذیری
  • امنیت بالاتر
  • و...

  • افزایش سرعت سایت

شبکه های توزیع محتوا نقشی اساسی در بارگذاری سریعتر وبسایت ها ایفا می کنند؛  یکی از دلایلی که این امر محقق می شود، کاهش زمان پاسخ دهی یا تأخیر شبکه و به حداقل رساندن ریزش بسته ها یا به اصطلاح Packet loss توسط CDN است.

  • هدرهای کنونیکال

مزایای دیگری که در بالا نیز به آنها اشاره شد، می توانند به سئو وبسایت شما کمک کنند (سئو یعنی چه؟). با استفاده از الگوریتم های کشینگ و هدرهای کنونیکال، CDN ها به موضوعاتی نظیر محتوای تکراری (Duplicate content)  رسیدگی می کند.

همانطور که می دانید، گوگل سایت هایی را که دارای محتوای تکراری و کپی شده باشند، پنالتی یا محروم می کند.

  • دفع حملات امنیتی

CDN ها به رفع دردسرهایی نظیر قطعی های سایت در زمان های شلوغی ترافیک، و از آن مهم تر دفاع در برابر حملات DDoS که می توانند سایت شما را به کلی از کار بیاندازند، کمک می کنند.

  • کاهش ارورهای سایت

اگر سایت شما با ارورهایی مرتبط با سرور، یا اروهایی نظیر 404 در معرض دید خزندگان گوگل قرار گیرد، علاوه بر آسیب رسانی به تجربه کاربری سایت تان، از لحاظ سئو و رتبه بندی در گوگل نیز با مشکلات جبران ناپذیری مواجه خواهید شد. یکی از عواملی که تحت تأثیر این گونه خطاها قرار خواهد گرفت، فاکتور نرخ پرش یا Bounce rate سایت شماست که کاربر در زمان مشاهده ارورهای متعدد صفحات را بسته و سایت شما را ترک می کند؛ این موضوع از مهمترین عوامل رتبه بندی در نظر گوگل است.

به این نکته توجه کنید که جلب اعتماد مجدد گوگل و البته برگرداندن بازدیدکنندگانی که تجربه رضایت بخشی از سایت شما نداشته اند، کار بسیار دشواری است.

  • بهبود تجربه کاربری

تقریباً هر الگوریتمی که گوگل در سالیان اخیر بروزرسانی کرده است، مواردی نظیر تجربه صفحه، سرعت و تحویل محتوا را شامل شده است. به عبارتی، هر بار که کاربری با کندی صفحه مواجه شود، صفحه را بسته و به نتیجه پایین تر در صفحه SERP گوگل مراجعه می کند؛ این عمل یکی از معیارهای ارزیابی گوگل است.

  • ارتقا امنیت سایت

یکی دیگر از موارد مهم در سئو، بحث امنیت یک سایت است. مسلماً گوگل سایت هایی را که ایمن نشناسد، رنک نخواهد کرد. اما خوشبختانه در کنار مسائل UX سایت، یک CDN می تواند یک لایه امنیتی قدرتمند به وبسایت شما اضافه کند. شبکه های توزیع محتوا این امنیت را با رمزنگاری و انتقال داده های Encrypt شده، استفاده از SSL و قابلیت هایی مثل توزیع بار یا Load balancing انجام می دهد.

البته پیشنهاد می کنیم که برای رسیدن به بالاترین سطح امنیت، از ابزارهای WAF، DDoS protection و rate limiting میزبان کلود نیز در کنار CDN ابری استفاده کنید.

  • مصرف بهینه منابع

در کنار تمام این موارد، CDN به شما کمک می کند تا از نرم افزارها و سخت افزارها بهینه تر استفاده کرده و دسترسی و ذخیره سازی محتوا را تسریع بخشید. برای مثال، اطلاعاتی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند در حافظه های SSD یا RAM ذخیره شده و محتواهایی که کمتر لازم می شوند، در حافظه های دیگر (Hard drives) نگهداری شوند.

  • کاهش هزینه ها

با وجود الگورتیم های پیش فرض یادگیری ماشین CDN ها، آنها می توانند تصمیمات مرتبط با کشینگ و مسیریابی را در لحظه اتخاذ کرده و در هزینه ها و مصرف منابع سرور شما صرفه جویی به عمل آورند.

قابلیت مقیاس پذیری یک CDN این امکان را برای شما فراهم خواهد کرد تا بر اساس نیازهای لحظه ای خود، پیکربندی ها را ویرایش، ارتقا یا تقلیل و بهینه کرده و هزینه های نگهداری و خرید سرورهای اضافی را برای کسب و کار خود به حداقل برسانید.

  • بهبود ایندکس تصاویر

یکی از مواردی که کمتر به آن اشاره شده، توانایی CDN در بهبود ایندکس شدن تصاویر سایت شماست. سرچ تصاویر گوگل، تصاویر را بر اساس متا داده های آنها و یک سری تحلیل هایی که توسط ربات ها انجام می شود، ایندکس می کند. اگر این مسیر را برای وبسایت خود هموار کنید، می توانید ترافیک بسیار عظیمی را به سمت وبسایت تان هدایت کنید. به خصوص اکنون که گوگل دکمه مشاهده تصویر یا View image را حذف و عبارت مشاهده صفحه مربوطه را جایگزین آن کرده است.

  • ریدایرکت کردن سریعتر و صحیح تر

مزیت قابل توجه دیگر یک CDN، قابلیت ریدایرکت کردن از طریق پلتفرم ارائه دهنده است. در زمینه سئو نیز این موضوع بسیار حائز اهمیت است؛ همانطور که می دانید ریدایرکت 301 متداول ترین و صحیح ترین روش ریدارکت کردن یک صفحه ب صفحه دیگر بوده و بر آسیب رسانی به سئو صفحات شما  جلوگیری می کند. به کمک یک CDN به راحتی می توانید این نوع ریدایرکت ها را انتخاب کرده و تمامی صفحات را مدیریت کنید. حتی می توانید تنها با یک دکمه، فرمت WWW سایت را به بدون WWW تبدیل کنید و مرورگر را به بارگذاری HTTPS وادار کنید.

خرید cdn

راهکار میزبان کلود

میزبان کلود یکی از پرقدرت ترین و حرفه ای ترین راهکارهای CDN را برای کاربران فراهم کرده و به عنوان یک CDN ابری ایرانی بی رقیب می تواند به کسب و کار آنلاین شما از جنبه های مختلفی از جمله سئو کمک شایانی کند.

راهکار CDN میزبان کلود با یکپارچگی کامل با DNS ابری و سرویس های امنیت ابری می تواند یک راه حل بی نظیر و سطح جهانی برای وبسایت شما باشد. پیشنهاد می کنیم حتماً به صفحه CDN ابری میزبان کلود مراجعه کرده و با مزایا و قابلیت های این سرویس بیشتر آشنا شوید؛ در صورت داشتن هر گونه سوال یا ابهامی می توانید با کارشناس مجرب ما تماس بگیرید.

جمع بندی

CDNها یکی از اصلی ترین نقش های افزایش و بهینه سازی سرعت صفحات و پیرو آن بهبود رتبه بندی سایت را بازی می کنند. یک CDN می تواند به ایندکس شدن سریعتر صفحات سایت شما در موتورهای جستجو کمک کرده و وبسایت شما را در نقاط جغرافیایی استراتژیک و صحیح در معرض دید مخاطبان تان قرار دهد؛ به این ترتیب برند شما شناخته شده و دسترسی به سهم بازارهای بالقوه برای شما مهیا می شود

در صورت پیاده سازی صحیح، یک CDN می تواند در کاهش هزینه های زیرساختی و مصرف بهینه تر منابع نیز به یاری کسب و کار آنلاین شما آید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

پیشنهاد ویژه

CDN ابری میزبان کلود

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

مشاهده پلانها
میزبان کلود میزبان کلود
میزبان کلود
برچسب‌ها :
میزبان کلود
نویسنده مطلب میزبان کلود

ارائه دهنده خدمات زیرساخت یکپارچه ابری

تأثیر شبکه توزیع محتوا ( CDN ) بر سئو 0 دیدگاه