میزبان کلود
CDN ابری

CDN برای وردپرس؛ تا 72% سریعتر با اتصال به CDN

میزبان کلود میزبان کلود
843 بازدید 0 دیدگاه 13 اردیبهشت 1402 زمان مطالعه: 20 دقیقه
/storage/post-covers/1683107252_2023-05-03_24.png
CDN برای وردپرس؛ تا 72% سریعتر با اتصال به CDN

یکی از اصلی ترین راهکارها برای افزایش سرعت یک سایت وردپرسی، شبکه توزیع محتوا یا CDN است. یک CDN بار وب سرور شما را کاهش داده و تحویل محتوای شما به بازدیدکنندگان سایت تان را به طرز چشم گیری افزایش می دهد. در نتیجه، همه چیز از تجربه کاربری تا پتانسیل رشد در نتایج موتورهای جستجو پیشرفت خواهد کرد. در این مطلب به کاربرد CDN برای سایت های وردپرسی ، مزایای آن و نحوه راه اندازی شبکه توزیع محتوا در وردپرس را بررسی خواهیم کرد.

منظور از CDN وردپرس چیست؟CDN  مخفف Content Delivery Network است که در واقع شبکه ای از سرورهاست ( که به pop نیز معروف اند ) که در موقعیت های مختلف در جهان واقع شده اند. آنها برای این طراحی شده اند که نسخه های کپی محتوای استاتیک سایت وردپرسی شما را میزبانی کرده و از نقطه ای نزدیک تر به مخاطب نمایش دهند. محتوایی نظیر تصاویر، متون، فایل های CSS و HTML، JS، و حتی ویدیوها.

یک CDN چطور عمل می کند؟

قبل از هر چیز، نباید CDN را با هاست وردپرسی که از شرکت هاستینگ تهیه کردید، اشتباه بگیرید. این دو سرویس هایی کاملاً مجزا و متفاوت هستند. CDN جایگزینی برای فضای هاست شما که توسط ارائه دهنده در اختیارتان گذاشته می شود، نیست! بلکه یک راهکار مازاد برای افزایش کارایی و سرعت سایت وردپرسی شما در کنار هاست تان است.

اما CDN دقیقاً چکار می کند؟

برای مثال اگر هاست تان را از صباهاست تهیه کرده باشید، باید یک موقعیت مشخص برای دیتاسنتر فیزیکی انتخاب کنید؛ مثلاً آلمان، انگلیس یا ایران.

این یعنی وب سایت وردپرسی شما به صورت فیزیکی در یک سرور مثلاً در یکی از دیتاسنترهای تهران واقع شده است.

زمانی که کاربری از آمریکا سایت شما را باز کند، مسلماً لود شدن سایت برای وی زمان بیشتری طول خواهد کشید تا کاربری که از تهران یا هر کدام از شهرهای ایران به سایت شما وصل می شود. چراکه داده ها نیز باید سفر طولانی تری را طی کنند.

به این پدیده، تأخیر یا Latency گویند. تأخیر به زمانی اشاره دارد که انتقال داده ها در شبکه مصرف خواهند کرد. هرچه فاصله و مسافت بیشتر باشد، تأخیر بیشتر خواهد شد.

40% از بازدیدکنندگان، اگر سایتی بیش از 3 ثانیه برای لود شدن طول بکشد، آن را ترک می کنند.

اینجاست که CDN وارد عمل می شود.

CDN با نزدیک تر کردن محتوای سایت شما به کاربران از لحاظ جغرافیایی، تأخیر را کاهش داده و سرعت لود را افزایش می دهد.

این سرورهای CDN که در موقعیت های مختلف واقع شده اند، به اصطلاح "POP" نامیده می شوند.

برخی از وب مستران یا صاحبین سایت های وردپرسی در استفاده از CDN مردد هستند، شاید بخاطر اینکه کمی پیچیده به نظر می رسد؛ اما کارایی CDN کاملاً شفاف و ساده است.

CDN ها به این شکل عمل می کنند:

  • قدم اول

دامنه سایت وردپرسی خود را از طریق داشبورد میزبان کلود، به خرید cdn رایگان و ابری میزبان کلود متصل کنید. البته بسته به اندازه سایت و میزان مصرف شما از داده ها، پلن های مختلفی از CDN در اختیار شما قرار می گیرد.

  • قدم دوم

پس از فعالسازی CDN با یک کلیک، می توانید با پلاگین های وردپرسی رایگانی مثل WP-Rocket یا CDN Enabler، آن را به وردپرس خود متصل کنید.

این افزونه ها به طور خودکار فایل های شما را به CDN متصل می کنند. پس هیچ اقدامی از سمت شما نیاز نیست تا محتوای خود را روی CDN قرار دهید.

  • قدم سوم

زمانی که افراد از سایت شما بازدید می کنند، CDN محتوای سایت وردپرسی شما را از سرورهای مختلف میزبان کلود در نقاط متفاوت جهان و بسته به موقعیت جغرافیایی کاربر، لود می کند.

به همین سادگی!

اگر می خواهید با جزئیات پشت پرده CDNها بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم، سایر مقالات بلاگ میزبان کلود را مطالعه کنید؛ البته در ادامه به طور مختصر به نحوه آرشیو کردن محتوای سایت توسط CDN ها اشاره خواهیم کرد...

خرید CDN

CDN ها چطور محتوا را آرشیو می کنند؟

CDN ها معمولاً از دو تکنولوژی برای هدایت کاربران در مسیر صحیح استفاده می کنند؛ IP Anycast و Geolocation Routing.

در مقالات میزان کلود این دو موضوع را به طور مفصل آموزش داده ایم، اما به طور مختصر، آنها به صورت خودکار جایی که کاربر درخواستش را ارسال می کند، شناسایی کرده و درخواست را به سمت نزدیک ترین سرور مسیردهی می کنند.

با این وجود، انتخاب یک موقعیت استراتژیک برای سرور سایت وردپرسی شما، یک امر حیاتی است. چون با اینکه یک CDN به توزیع رسانه و محتوای سایت شما کمک می کند، باید حداقل یک درخواست به سمت ارائه دهنده هاست شما پس از لود شدن سایت ارسال شود؛

مگر اینکه از کش تمام صفحه روی یک سرور پروکسی استفاده کنید.

تعداد دیتاسنترها و سرورهای POP یک ارائه دهنده CDN به مسائل استراتژیک بستگی دارد؛ مثلاً میزبان کلود در نقاط بسیار مهم و پرترافیک جهان، سرورهای خود را قرار داده و بهترین گزینه را با توجه به تکنولوژی پیشرفته Anycast انتخاب می کند.

مزایای CDN برای سایت وردپرسی

در ادامه به چند مورد از مزایای یک CDN برای سایت وردپرسی اشاره خواهیم کرد..

مورد اول: بهبود عملکرد

بهبود و ارتقای عملکرد یکی از بزرگ ترین دلایل استفاده از CDN است؛ بارها ثابت شده که سایت سریعتر باعث افزایش نرخ تبدیل، کاهش بانس ریت، و ماندگاری بیشتر بازدیدکننده در صفحه می شود؛ حتماً می دانید که تجربه کاربری چقدر مهم است، پس عملکرد را در اولویت قرار دهید.

  • کاهش TTFB

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که یک CDN می تواند در کاهش میزان تأخیر سایت شما از طریق کوتاه تر کردن مسافت انتقال داده ها کمک کند. اما CDN می تواند به کاهش زمان اولین بایت یا TTFB شما نیز کمک کند.

این معیار، مدت زمانی که مرورگر برای دریافت اولین بایت های داده ها از سرور شما منتظر می ماند را اندازه می گیرد. هرچه دریافت این داده ها زمان بیشتری صرف کند، نمایش صفحه سایت شما با تأخیر بیشتری همراه خواهد بود.

یک تصور اشتباه این است که TTFB پس از زمان DNS Lookup محاسبه می شود؛ ولی، محاسبه اصلی TTFB در شبکه، همیشه شامل تأخیر می باشد؛ چراکه این یک فرآیند سه مرحله ای است. پس تأخیر می تواند در هرجایی رخ دهد.

TTFB بالا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، مثل کدهای اضافی، کشینگ بد پیکربندی شده، و از همه مهمتر، فاصله جغرافیایی بین سرور و مرورگر.

ما دو تست مختلف برای نمایش تأثیر مسافت در TTFB با استفاده از یک CDN خارجی برای تست اجرا کردیم. هر تست را 5 بار انجام داده و میانگین را دریافت کردیم...

تست اول، TTFB بدون CDN

  • زمان لود کلی 1.45 ثانیه
  • TTFB میانگین 136 ثانیه

cdn for wordpress

و تست دوم، TTFB با CDN

  • زمان کلی لود به 788 میلی ثانیه کاهش پیدا کرد.
  • TTFB میانگین به 37 میلی ثانیه بهبود یافت.

cdn for wordpress

مزایای CDN برای سایت ورپرسی را ادامه می دهیم؛

  • توزیع سریعتر با کش کردن

همانطور که برای کش کردن سایت تان از افزونه های خاصی در وردپرس استفاده می کنید، CDN ها نیز از کشینگ استفاده می کنند. این یکی از دلایلی است که آنها می توانند محتوا را سریعتر تحویل دهند.

زمانی که CDN نسخه ای کپی از رسانه شما دریافت می کند، باید قبل از اینکه در CDN کش شود، حداقل یک یا دو بار توسط کاربران درخواست شود. یک CDN به درخواست مذکور یک هدر HTTP به نام "X-Cache" متصل می کند.

فایل معمولاً در درخواست های اول و دوم به شکل “MISS” نمایش داده می شود؛ که یعنی هنوز کش نشده است.

cdn for wordpress

در درخواست بعد، آن را به شکل یک HIT نمایش می دهد، که یعنی الان روی CDN شما کش شده است. این محتوا تا مدتی بر اساس فاکتورهای مختلف کش باقی خواهد ماند، فاکتورهای مثل Expire headers، یا پاک سازی کش به صورت دستی.

cdn for wordpress

  • ذخیره کرد چشم گیر با کمک فشرده سازی GZIP

CDN ها از GZIP نیز بهره می برند؛ یک فرمت فایل و اپلیکیشنی که برای فشرده سازی و برعکس استفاده می شود. GZIP Compression از سمت سرور فعال می شود؛ اما می توانید آن را در داشبورد مدیریتی خود در CDN میزبان کلود نیز فعال یا غیرفعال کنید.

علاوه بر GZIP می توانید از فشرده سازی پیشرفته Brotli نیز استفاده کنید. این امر حجم فایل های HTML، استایل شیت ها و JS های شما را کاهش می دهد.

این روش بر روی تصاویر عمل نخواهد کرد، چون تصاویر به روش دیگری فشرده می شوند. برخی از نمونه ها شاهد کاهش 70 درصدی پس از فشرده سازی بوده اند. پس این یکی از ساده ترین بهینه سازی هایی است که می توانید برای سایت وردپرسی خود انجام دهید.

  • HTTP/2

HTTP/2 نیز یکی دیگر از بهترین ویژگی های تمام CDN هاست که می تواند سرعت ارائه محتوا و فایل های شما را افزایش دهد. بهبود عملکرد در این متد به دلایل مختلفی رقم می خورد؛ برای مثال، این پروتکل از Multiplexing، موازی سازی، فشرده سازی HPACK ، افزونه ALPN و غیره پشتیبانی می کند.

فعال سازی این ویژگی نیز در پنل CDN میزبان کلود تنها با یک کلیک انجام خواهد شد.

مورد دوم: کاهش هزینه های پهنای باند

یکی دیگر از مزایای CDN این است که می تواند بار CPU و سایر منابع سرور میزبان شما را کاهش دهد.

  • از Overwhelm شدن سرور در زمان های اوج ترافیک جلوگیری می کند.
  • هزینه های کلی پهنای باند شما را کاهش می دهد.
  • نوسانات هزینه ای پهنای باند را به دلیل ترافیک ناپایدار حذف می کند.

یکی از راه هایی که CDN به کاهش هزینه های شما کمک می کند، فعالسازی hotlink است. این ویژگی ارجاع دهندگان http را محدود کرده و از درج asset های شما در سایت های دیگر جلوگیری می کند.

مورد سوم: مقیاس پذیری و دسترسی بالا

از آنجایی که نسخه های کپی از محتوای شما بر روی pop های مختلف و در موقعیت های گوناگون موجود است، ترافیک وب در صورت از کار افتادن یک سرور، به طور پویا به سرور دیگر هدایت خواهد شد. پس دیگر نیازی به نگرانی در خصوص در دسترس بودن سایت تان و آپ تایم پایین نباشید.

مورد چهارم: مزایای مرتبط با سئو

گوگل از سال 2010 سرعت سایت را به عنوان یک فاکتور مهم در رتبه دهی مطرح کرد. با اینکه نمی توان وزن این فاکتور را پیش بینی کرد، اما می توانید با توجه به اینکه تجربه کاربری بهتری ارائه خواهید کرد، رتبه های بالاتری را برای صفحات خود متصور شوید.

Brian Dean بیش از 1 میلیون دامنه رتبه اول را بررسی کرد تا بتواند رابطه بین سرعت سایت و رتبه گوگل را تخمین بزند.

اگرچه اثبات این آزمایشات غیر ممکن است، می توانید مطمئن باشید که سرعت بالاتر سایت حداقل تأثیر مثبتی در رتبه گوگل شما خواهد گذاشت.

cdn for wordpress

با توجه به این موضوع، یک CDN می تواند نرخ کرول یا خزش رسانه های شما (مثل تصاویر) را بهبود بخشد.

مورد پنجم: امنیت بالاتر

بسیاری از CDN ها به شما اجازه داده تا قابلیت WAF و فایروال را برای سایت وردپرسی خود فعال کرده و یک لایه امنیتی حرفه ای به آن اضافه کنید. به کمک این سرویس های امنیتی همراه با CDN می توانید:

  1. حملات DDoS در هر حالت و اندازه ای را دفع کنید، حتی آنهایی که پروتکل های UDP و ICMP را هدف قرار می دهند.
  2. حملات SYN/ACK و DNS amplification را در کنار سایر حملات لایه 7 مسدود کنید.
  3. سایت وردپرسی خود را پشت یک پروکسی قرار دهید، که آدرس IP سرور اصلی شما را پهنان کرده و آن را از دست هکرها دور نگه می دارد.

حتماً مطالب مرتبط با مسائل امنیتی را در بلاگ میزبان کلود مطالعه کرده و با راهکارهای حرفه ای CDN میزبان کلود بیشتر آشنا شوید.

در یک نمونه، یک سایت فروشگاهی که دانلود های دیجیتال به فروش می رساند، در کمتر از 7 روز بیش از 5 میلیون درخواست  تنها برای یک صفحه دریافت کرد.

این سایت معمولاً بین 30 تا 40 مگابایت در روز پهنای باند مصرف کرده و حدود چندصد بازدیدکننده داشت. اما به طور ناگهانی به سرعت به حجمی حدود 15 تا 19 گیگ داده ی انتقالی در روز رسید.

این یعنی افزایش 4650% که حتی گوگل آنالیتیکس نیز ترافیک اضافی خاصی را نشان نمی داد.

cdn for wordpress

این مشتری، روی سایت خود یک WAF نصب کرد؛ تمام درخواست ها و پهنای باند سایت بلافاصله شروع به ریزش کردند و از آن پس دیگر مشکلی ایجاد نشد.

cdn for wordpress

در کنار خرید سرویس CDN می توانید از سیستم های امنیت ابری میزبان کلود نیز بهره مند شوید؛ سرویس هایی نظیر RATE LIMIT، DDoS Protection، Firewall و غیره.

خرید سرور مجازی روزانه

تست سرعت سایت با و بدون CDN

بجای اینکه فقط مزایای یک CDN برای وردپرس را صرفاً معرفی کنیم، تصمیم گرفتیم تا با یک تست نتیجه را با هم بررسی کنیم.

  • ما 5 تست از 4 موقعیت مختلف را با یک CDN و سپس بدون CDN اجرا کردیم.
  • سایت مورد ارزیابی روی یک هاست خارجی معمولی و یک CDN رایگان میزبانی می شود.
  • موقعیت فیزیکی سرور نیز در آمریکاست.

زمانی که CDN خود را از لحاظ سرعت تست می کنید، باید ابتدا چند بار آن را اجرا کنید تا رسانه شما کش شود. اگر اینکار را به درستی انجام ندهید، در آزمایش تان با نتیجه خاصی از وجود و عدم وجود CDN مواجه نخواهید شد.

  • بدون CDN (دالاس آمریکا )

ابتدا 5 تست Pingdom با استفاده از سروری در Dallas آمریکا بدون وجود CDN انجام دادیم. سپس به میانگین نگاه کردیم:

استفاده از cdn برای وردپرس

  • بدون CDN (ملبورن، استرالیا)

سپس 5 تست Pingdom با استفاده از سروری در ملبورن استرالیا بدون وجود CDN انجام داده و میانگین آن را نیز برداشتیم.

cdn برای وردپرس

پس از ضبط چند تست دیگر با موقعیت های مختلف در کالیفرنیای آمریکا و استوک هولم سوئد به سراغ تست سرعت با همین سرورها و موقعیت ها اما با وجود CDN رفتیم...

  • با CDN

برای مقایسه، 5 تست Pingdom با فعال بودن CDN از سرور دالاس انجام داده و سپس میانگین را دریافت کردیم:

cdn برای وردپرس

سپس تست های مشابه را برای موقعیت های دیگر نیز با وجود CDN انجام دادیم:

cdn برای وردپرس

نتایج بدست آمده بسیار جذاب بود، به این تصویر نگاه کنید و نتیجه وجود یک CDN را مشاهده کنید:

cdn برای وردپرس

  1. دالاس آمریکا: کاهش 8.11 درصدی در زمان کل بارگذاری با وجود CDN
  2. San Jose کالیفرنیا آمریکا: کاهش 33.02 درصدی در زمان کل بارگذاری با وجود CDN
  3. ملبورن استرالیا: کاهش 54.19 درصدی در زمان کل بارگذاری با وجود CDN
  4. Stockholm سوئد: کاهش 54.7 درصدی در زمان کل بارگذاری با وجود CDN

همانطور که مشاهده می کنیم، cdn توانست در تمام موقعیت های درون تست، سرعت لود را به شدت کاهش دهد.

افزونه های مرتبط با CDN برای وردپرس

  • LiteSpeed Cache

قبل از هر چیز این افزونه یک افزونه ی کش است. اما با یک کش CDN ابری QUIC رایگان نیز همراه است. علاوه بر این می توانید هر CDN دیگری را به آن متصل کنید. به کمک این افزونه می توانید با استفاده از قابلیت هایی نظیر فشرده سازی، بهینه سازی تصاویر، و Lazy loading، عملکرد وردپرس خود را بهبود بخشید.

  • W3 Total Cache

این افزونه نیز بیشتر بر روی کش تمرکز کرده و با بسیاری از سرویس های CDN معروف بدون نیاز به تنظیمات پیچیده سازگاری دارد. این افزونه عناصری مثل آیتم های رسانه و فایل های مربوط به Theme را برای CDN ارسال می کند و در عین حال قبل از ارسال آنها را کش کرده و فشرده می کند.

  • CDN Enabler

  این افزونه تمام آدرس های شما را مجدداً نوشته تا asset ها یا فایل های شما از سمت یک CDN خارجی دریافت شوند. به کمک این افزونه می توانید وردپرس خود را به CDN متصل کرده و از قابلیت های پاک سازی کش، بهینه سازی های عملکردی و غیره در داشبورد وردپرس خود بهره مند شوید.

ایندکس کردن تصاویر با CDN

باید مطمئن شوید که گوگل همچنان پس از مهاجرت به CDN قایل های تصویری شما را ایندکس می کند.

برای کاربرانی که از افزونه Yoast برای سئو استفاده می کنند، باید این کد را در انتهای فایل functions.php اضافه کنید. البته باید domain و CDN domain را با آدرس های خود تعویض کنید.

function wpseo_cdn_filter( $uri ) {

return str_replace( 'http://yourdomain.com', 'http://cdn.yourdomain.com', $uri );

}

add_filter( 'wpseo_xml_sitemap_img_src', 'wpseo_cdn_filter' );

اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است تصاویر سایت تان از ایندکس خارج شوند. می توانید این موضوع را همیشه به کمک گوگل سرچ کنسول تست کنید.

cdn برای وردپرس

 البته بهتر است بجای اینکه مستقیماً به سرچ کنسول مراجعه کنید، در گوگل سرج کنید:

site:https://yourdomain.com

نکته: آدرس CDN تان را وارد نکنید، با اینکه تصاویر از سمت CDN کش شده و توزیع می گردند، اما باید برای ایندکس شدن در گوگل آدرس دامنه Root را وارد کنید.

 

راهکار میزبان کلود

اگر صاحب یک سایت وردپرسی یا هر سایت دیگری هستید، می توانید با استفاده از CDN ابری میزبان کلود، عملکرد و سرعت سایت خود را به طرز چشم گیری افزایش دهید. راه اندازی CDN میزبان کلود بسیار ساده است. تنها کافیست پس از ثبت نام در سایت میزبان کلود، دامنه خود را به CDN ابری متصل کرده و از قابلیت ها و تأثیر آن در کسب و کار و عملکرد کلی سایت نهایت استفاده را ببرید.

سرویس CDN رایگان میزبان کلود این امکان را به شما می دهد تا تنها با یک کلیک، ویژگی هایی نظیر تنظیمات کشینگ، توزیع بار بین سرورهای لبه، استفاده از فشرده سازهای تصاویر و فایل های HTML, CSS, JS ، تنظیمات امنیتی حرفه ای و غیره بهره مند شوید.

برای استفاده از تمام قابلیت های سرویس CDN ابری میزبان کلود، به شما مطالب کاربردی و مفیدی را در بلاگ میزبان کلود آموزش داده ایم. علاوه بر این پیشنهاد می کنیم که حتما از صفحه CDN میزبان کلود بازدید کرده و با ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فرد آن بیشتر آشنا شوید.

در صورت نیاز به دریافت مشاوره و آموزش برای فعالسازی سرویس های ابری میزبان کلود نیز می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

جمع بندی

حال به کمک این مطلب می توانید با مزایای یک CDN برای سایت وردپرسی خود آشنا شده و بدون نگرانی آن را برای سایت خود فعال کنید. در صورت داشتن یک CDN حرفه ای می توانید سرعت سایت و عملکرد کلی آن را به طرز قابل توجهی بهبود بخشیده و از نتایج جانبی آن نظیر تأثیر در سئو و حتی فروش با افزایش رضایت کاربری، نهایت استفاده را ببرید.

امروزه تمام وبسایت های حرفه ای و رهبران بازار از CDN به عنوان یک عنصر حیاتی برای کسب و کار آنلاین خود یاد می کنند. در این مطلب شما را با مواردی آشنا کردیم که یک  CDN می تواند سایت وردپرسی شما را دگرگون کند. راهکار میزبان کلود نیز در انتها به شما معرفی و پیشنهاد شد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

پیشنهاد ویژه

CDN ابری میزبان کلود

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

میزبان کلود

سرعت در بارگذاری و تحویل محتوای سایت

مشاهده پلانها
میزبان کلود میزبان کلود
میزبان کلود
برچسب‌ها :
میزبان کلود
نویسنده مطلب میزبان کلود

ارائه دهنده خدمات زیرساخت یکپارچه ابری

CDN برای وردپرس؛ تا 72% سریعتر با اتصال به CDN 0 دیدگاه